کد خبر: ۸۲۴۰۴
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۷

اجرای منشور «اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا» (ASEAN)

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا» مخفف به «آ سه آن» (ASEAN)، امروز –دوشنبه- با اعلام اجرای منشور جدید این اتحادیه، در جهت تبدیل‌شدن به جامعه‌ای همانند اتحادیه اروپا گامی اساسی برداشت.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، با اجرای منشور جدید «آ سه آن» که در آن معیارهایی برای دمکراسی و قوانینی در زمینه پذیرش اعضای جدید تبیین شده است، «آ سه آن» به نهادی حقوقی تبدیل می‌شود.

در منشور جدید همچنین ایجاد یک منطقه آزاد تجاری واحد در جنوب شرق آسیا تا سال 2015 پیش بینی شده است. این منطقه جمعیتی بالغ بر 500 میلیون نفر را در بر می‌گیرد.

«سوسیلو بامبانگ یودهویونو»، رئیس‌جمهور اندونزی، تصویب این منشور را که در چارچوب آن ساختار «آ سه آن» مستحکم و این نهاد تبدیل به جامعه‌ای یکپارچه خواهد شد، پیشرفتی درخور توجه دانست.

رئیس‌جمهور اندونزی با اشاره به مسأله تغییرات آب و هوایی و بحران اقتصادی جهان افزود این مهم در حالی محقق شده است که «آ سه آن» در بحبوحه ایجاد تغییرات اساسی در نظام بین‌المللی، تلاش می‌کند نقشی بسیار مهم را در امور آسیا و جهان ایفا کند.

وی گفت منطقه جنوب شرق آسیا دیگر همچون دهه‌های 1960 و 1970، امروزه شاهد جنگ و تفرقه نیست.

گفتنی است منشور جدید «آ سه آن» که در اجلاس «جاکارتا» به تصویب رسید، قرار بود در اجلاس تایلند نهایی شود؛ اما این اجلاس به دلیل بحران سیاسی داخلی تایلند به تعویق افتاد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین