کد خبر: ۸۲۴۲۱۷
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۶
تبلیغات

قدیمی‌ترین هتل‌های ایران کدامند؟ با آن‌ها آشنا شوید

معمولا سفر متشکل از پرسش‌های مهمی می‌باشد: که شامل کجا برویم؟ با کی برویم؟ کجا اقامت کنیم؟ است. اقامت از جمله اصلی‌ترین ارکان‌های سفر محسوب می‌شود.
قدیمی‌ترین هتل‌های ایران کدامند؟ با آن‌ها آشنا شوید
آفتاب‌‌نیوز :

بدون شک در سفر کاری خسته از یک روز شلوغ و انجام ماموریت و کار متعدد به محل اقامت خود برمی‌گردید. پیش می‌آید پس از یک خرید متعدد و بالا و پایین کردن بازار و مراکز خرید فقط محل اسکانتان را می‌خواهید. قطعا در سفر به شهر‌های ایران برای مثال قشم شناخت هتل‌ های قشم برای برخورداری از یک اقامت راحت مهم است.

داشتن اقامتگاهی که آرام، راحت و دوست داشتنی باشد، باعث می‌شود تا بدترین سفر‌ها لذت‌بخش گردد. بدون شک انواع اقامتگاه با امکانات و خدمات متنوع برای مسافران و گردشگران با سلیقه‌های گوناگون وجود دارد. ما در این مطلب قصد داریم درمورد قدیمی‌ترین هتل‌های ایران بیشتر بگوییم.

قدیمی‌ترین هتل‌های ایران

همیشه که برای داشتن سفری خوب و دل‌چسب نباید در هتلی لوکس و جدید اقامت داشت. هتل‌هایی هم هستند که باوجود قدیمی بودن حس خوب تجربه یک سفر را به شما خواهند داد. از آنجایی که به قدیمی‌ترین هتل‌های ایران آنچنان پرداخته نشده، در ادامه به توضیح سه هتل قدیمی خواهیم پرداخت.

هتل عباسی

هتل عباسی ازجمله زیباترین هتل‌های خاورمیانه بوده که در میان بافت تاریخی شهر اصفهان واقع شده است. قدمت این هتل به دوره صفویه برمی‌گردد و معماری آن الهام گرفته شده از معماری ایرانی و اسلامی دوره صفویه می‌باشد. مادر شاه سلطان حسین صفوی که آخرین پادشاه صفوی بوده بعد از ساخت مدرسه چهارباغ اموال و دارای‌های بسیاری را وقف نمود. این موقوفات عبارتند از چندین باغ، مغازه، مزرعه و کاروانسرا. از جمله وقف‌های معروف این مدرسه کاروانسرای مادر شاه است که دیوار به دیوار مدرسه قرار داشت. تمامی این موقوفات از جمله این کاروانسرا پس از حمله افغان‌ها ویران گشت. با این حال نقاشی‌هایی که در عهد محمدشاه ترسیم شده است، نشان‌دهنده فعال بودن این کاروانسرا در آن زمان می‌باشد.

در سال ۱۳۳۲ با تلاش‌ها و توافقات شکل گرفته این بنا مرمت و بازسازی شد. این هتل از قدیمی‌ترین هتل‌های ایران است که با حفظ ارزش‌های تاریخی آن به هتل تغییر کاربری داد. در نهایت در سال ۱۳۴۵ هتل شاه عباسی افتتاح گشت. مهمانسرای عباسی متشکل از ۲۲۴ اتاق، سوئیت و آپارتمان می‌باشد که براساس استاندارد‌های بین‌المللی ساخته شده است. تعدادی از اتاق‌های این هتل به باغ مشرف می‌باشند. مهمانان نمای فوق‌العاده‌ای از گنبد مدرسه چهارباغ را در مقابل دیدگان خود دارند. هتل عباسی به عنوان قدیمی‌ترین هتل‌های ایران سالانه میزبان هزاران مهمان و گردشگر داخلی و خارجی است. همینطور ده‌ها هیئت از میهمانان عالی رتبه سیاسی و شخصیت‌های بین‌المللی این هتل را انتخاب می‌کنند. این هتل یک سادگی چشم‌نواز و فضایی عالی را داراست.

قدیمی‌ترین هتل‌های ایران کدامند؟ با آن‌ها آشنا شوید

هتل ملک‌التجار یزد

این هتل یکی از قدیمی‌ترین هتل‌های ایران در دوره قاجار با حدود ۱۲۰ سال قدمت در شهر یزد می‌باشد. هتل ملک‌التجار یزد یکی از محله‌های قدیمی شهر یزد به نام فهادان و در بازار پنجه علی واقع شده است. مؤسس این بنا حاج علی عسگر شیرازی نام دارد. پادشاه وقت، ناصرالدین شاه لقب ملک‌التجار را به دلیل عملکرد مثبت او در حوزه تجارت به حاج علی عسگر شیرازی داد. تا چهار نسل بعد از او این خانه در اختیار خانواده‌اش قرار داشت که در آنجا زندگی می‌کردند.

این خانه را ملک‌التجار در سه قسمت طراحی نمود. به صورتیکه یک بخش برای مهمان‌ها با اتاق‌های سه دری و پنج دری، یک بخش دیگر برای اعضای خانواده خویش و بخش دیگر به خدمه این بنا اختصاص داده شد. قسمت‌های گوناگون خانه متشکل از قسمت زمستانه، تابستانه، بهارخواب، شاه نشین، ستون‌های چوبی شگفت‌انگیز، حیاط، ورودی زیبا، هشتی شش ضلعی، بادگیر زیبا، حوض بزرگ، راهرو‌های زیرزمینی، اتاق آیینه و … می‌باشد که باعث زیبایی این بنا شده است.

قناتی نیز در قسمت زیرزمین خانه ملک‌التجار جریان داشته است. متأسفانه این قنات همچون سایر قنات‌های استان یزد خشک شده است. با این حال جهت ملموس بودن این سازه خاص، قناتی مصنوعی در این بنا جریان دارد. هتل ملک‌التجار یزد اولین هتل خشتی در جهان بوده که از سال ۱۳۷۹ شروع به فعالیت کرد. این هتل با هدف ارتقا کیفیت خدمات در سال ۱۳۹۳ بازسازی شد.

هتل قدیم رامسر

هتل قدیم رامسر از قدیمی‌ترین هتل‌های ایران است که در مرکز شهر رامسر قرار دارد. این هتل، هتلی با معماری بسیار شکیل است که شباهت قابل‌توجهی به معماری آرت دکو اروپا دارد. مهندسان آلمانی در سال ۱۳۰۷ طرح هتل قدیم رامسر مازندران را تهیه نمودند و در سال ۱۳۱۱ هتل مورد بهره‌برداری قرار گرفت. هنگامیکه سلطنت پهلوی آغاز شد، موج نوگرایی و مدرن‌سازی در ایران جریان یافت. اکثر سفر‌های اروپایی درباریان با تحفه‌هایی همراه گشت که باعث تغییراتی در ظاهر و سیستم شهر‌ها می‌شد. ساختمان‌هایی بنا شدند که صرفا تقلید از نمونه‌های اروپایی بودند. میشد گفت این بنا‌ها ترکیبی از عناصر ملی‌گرایی و الگو‌های اروپایی، باستان‌گرایی و نظامی‌گری بودند. قبل از شروع آموزش عالی در کشور به علت کمبود نیروی آموزش‌دیده این مهندسان و طراحان اروپایی در ایران بودند که به کار ساخت‌و‌ساز‌ها نظارت می‌کردند. هتل رامسر به عنوان قدیمی‌ترین هتل‌های ایران حاصل همین دوره می‌باشد. باتوجه به اسناد و شواهد موجود، این هتل طرحی از مهندسی ایرانی ارمنی ساکن آلمان به نام مهندس غریبیان بوده است.

قدیمی‌ترین هتل‌های ایران کدامند؟ با آن‌ها آشنا شوید

جمع‌بندی

امروزه اکثر گردشگران تمایل دارند تا به جای اقامت در یک ساختمان لوکس، در قدیمی‌ترین هتل‌های ایران اقامت کنند. برای مثال چنانچه به اصفهان سفرکرده اند و در جستجوی هتل‌ های اصفهان هستند ترجیح می‌دهند در هتلی قدیمی اوقاتشان را بگذرانند. اکثر خانه‌ها و بنا‌های گذشته با حفظ ارزش تاریخی بنا بازسازی و مرمت شده‌اند. امروزه این خانه‌های قدیمی به عنوان هتل یا خانه سنتی کاربری دارند. بدون شک تجربه اقامت در قدیمی‌ترین هتل‌های ایران بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین