کد خبر: ۸۲۴۷۲
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۳
رییس هیات مدیره اتحادیه فرش ایران در ژاپن مطرح کرد:

وداع فرش ایرانی با بازارهای جهانی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس هیات مدیره اتحادیه فرش ایران در ژاپن روز جمعه در دفتر مرکزی این اتحادیه گفت:‌ «زنگ خطر بی هویتی فرش دستبافت ایران روز به روز بیشتر شنیده می‌شود و همه تلاشگران پهنه فرش ایران بر پایه تجربیات ارزشمندشان به میدان بیایند و پیشنهادهایی را برای رونق بیشتر فرش دستبافت ایران در جهان بیان کنند». 

به‌گزارش سرویس اقتصاد و صنعت آفتاب، دکتر بهروش به خبرنگار صدا و سیما در توکیو گفت: «هنر و صنعت فرش ایران با پیشینه ای به درازنای هزاران سال به عنوان میراثی جاودان نام ایران را در جهان چنان بشکوه بلند آوازه کرده است که هر ایرانی بدان می بالد و سر می افرازد و بر فرزندان این مرز و بوم است که از آن پاسداری کنند».
 
وی در پاسخ به این پرسش "که وضعیت کنونی فرش ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید"؟، افزود: «بر اساس آمارها، شوربختانه از سال هزار و سیصد و هفتاد و نه تا کنون صادرات فرش دستباف ایران روز به روز کاهش یافته است به طوری که بر حسب آمار گمرک ایران، صادرات فرش دستباف از پانصد میلیون دلار در سال هزار و سیصد و هشتاد و پنج به چهار صد و چهل میلیون دلار در سال هزار و سیصد و هشتاد و شش رسیده است که این رقم کاهش دوازده درصدی را نشان می‌دهد».
 
رییس هیات مدیره اتحادیه فرش ایران در ژاپن  ادامه داد:‌ «در سالهای اخیر رقبای فرش ایران با کپی‌برداری از نقشه‌های فرش اصیل ایرانی ( البته در کیفیت‌های پایین‌تر) و نیز قیمت‌شکنی به روش‌های گوناگون به بازارهای دنیا رخنه و تلاش کرده‌اند تا گوی سبقت را از ایرانیان در صادرات این کالای هنری، فرهنگی و اقتصادی بربایند و متاسفانه باید بگویم که در این راه توفیقاتی نیز بدست آورده‌اند».
 
بهروش تصریح کرد: «سهم ایران از بازار جهانی فرش دستباف به کمتر از 30 درصد رسیده است و با نهایت تاسف در ژاپن نیز شاهد سیر نزولی صادرات فرش دستباف ایران به این کشور هستیم».
 
این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: «ژاپن از لحاظ تولید ناخالص ملی دومین کشور جهان است و دومین کشور ثروتمند دنیا با جمعیتی در حدود 127 ملیون نفر می‌تواند و باید بازار بزرگتری برای فرش دستباف ایران باشد. به ویژه با توجه به علایق فراوانی که مردم ژاپن به فرش دستباف کشورمان دارند و به داشتن قطعه از آن در منازل خود افتخار می‌کنند».
 
بهروش در پاسخ به این پرسش که چه پیشنهاد مشخصی در این زمینه دارید؟ گفت:‌ «هرچند ما بازرگانان ایرانی مقیم ژاپن مسئولیت خطیری درعرضه و معرفی اصولی و صحیح فرش دستباف ایران برعهده داریم، اما بطور مستقیم سهم بسیار کوچکی در تولید فرش کشورمان داشته و نمی‌توانیم پاسخگوی اصالت و کیفیت فرش مورد درخواست ژاپنی‌ها باشیم‌. بنابراین خواهش و چشم‌داشت داریم مسئولین محترم، خبرگان، بزرگان و استادان فرش کشورمان در راستای سیاست کنترل کیفی برای بهبود تولید ( به ویژه از نظر رنگرزی و مواد اولیه ) اقدامات عاجل بعمل آورند تا فرش دستباف کشورمان را از آسیب های بیشتر نه تنها محافظت کند، بلکه موجبات افزایش تقاضا و اشتیاق بیشتر ژاپنی‌ها برای خرید فرش ایران هرچه زودتر فراهم گردد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین