کد خبر: ۸۲۴۷۸
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۸۷ - ۰۸:۵۲

مراسم شب یلدا در شهرستان شاهرود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب-حمیدرضا حسنی: شب چله يا شب يلدا، در اين شب براساس يک سنت ديرين كه در سراسر كشورمان برگزار می‌شود افراد خانواده اعم از پدربزرگ، مادر بزرگ، فرزندان، نوه‌ها و يا سایر بستگان دور هم جمع می‌شوند . برای شام مرسوم است غذايی مفصل در اين شب پخته و انواع تنقلات‌، شيرينی ، شكلات، نقل ، ميوه و هندوانه می‌خورند.
 
اهالی بيارجمند بر اين باورند كه بايد در اين شب حتماً هندوانه بخورند تا گرمای تابستان سال بعد اذيتشان نكند. اهالی روستای فرومد بر اين باورند كه اگر در اين شب هندوانه نخورند به بدن آنها شپش می‌افتد. دهملايی‌ها، در اين شب پس از خوردن ميوه و تنقلات، گل يا پوچ و نخود بازی می‌كنند.
 در روستا - شهر کوهستانی مجن مردم با خوردن تنقلات مانند قیسی، برگه زردآلو و تخمه کدو این شب را به نیکی پاس می‌دارند و مادربزرگ ها قصه‌ها، حکایات و افسانه‌های قدیمی را برای کودکان تعریف می‌کنند. 

در روستاهای ری آباد و فرومد افراد مسن خانواده از خاطرات گذشته برای سايرين تعريف كرده و گاهی نَقل و حديثی نيز اگر به خاطر داشته باشند بيان می‌كنند و بدين ترتيب بلندترين شب سال را به پايان می‌رسانند.
 
در روستای نام نیک کالپوش خواندن دو رکعت نماز در شب یلدا مرسوم بوده و اهالی کویر شاهرود نیز اشعاری در وصف این شب خاطره انگیز بدین مضمون می‌خوانند :
شب یلدا درازه وای بر ما
پری در خواب نازه وای بر ما
بیدارش نکن مرغ سحر خیز
عزیزم جانگدازه وای بر ما.
 
حمیدرضا حسنی - کارشناس پژوهش های مردم شناسی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین