کد خبر: ۸۲۴۹۹
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۸۷ - ۰۹:۲۰

لبخند به بازار شرق به دلیل اخم غرب!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اسداله عسگراولادی، رئیس اتاق ایران و چین با پیش‌بینی این مسئله که از دی‌ماه امسال روند صادرات ایران به چین کاهش می‌یابد درباره هدف‌گذاری بر روی كشورهای آسیای شرقی برای صادرات غیر نفتی گفت: «كشورهای آسیایی به ویژه پاكستان، هند، مالزی، سنگاپور، سریلانكا، اندونزی، چین و هنگ‌كنگ می‌توانند از جمله بازارهایی باشند كه در آینده باید بر روی آنها هدف‌گذاری شود. البته نگاه ما در سال‌های اخیر به بازار آسیا توام با لبخند بوده كه علت اصلی آن اخم غربی‌ها بوده است».


رییس اتاق ایران و چین در نشست خبری مشترک با اعضای شورای توسعه تجارت هنگ‌كنگ تصریح كرد: «با توجه به این‌كه از 13 میلیارد صادرات غیر نفتی در هشت ماهه امسال 6.5 میلیارد آن صادرات محصولات پتروشیمی بوده است، لذا پیش‌بینی می‌كنیم كه از دی‌ماه امسال روند كاهشی صادرات آغاز شود».

عسگراولادی گفت: «روابط تجاری ایران و چین به نفع كشور ماست؛ به طوری كه در حال حاضر 60 درصد صادرات به چین و 40 درصد واردات از آن كشور داریم. از سویی دیگر هنگ‌كنگ بزرگترین خریدار پسته ایران محسوب می‌شود و طبق آمار 48 هزار تن پسته به ارزش 450 تا 500 میلیون دلار به این كشور صادر شده است، بنابراین نگرانی ما بیشتر برای سرمایه‌گذاری در صادرات و نیز تولید مشترك است تا تولیدات خود را به شرق آسیا و چین صادر كنیم».

وی خبر داد كه در اتاق ایران و چین كمیته‌ای برای پیگیری این موضوع تشكیل شده و در آینده‌ای نزدیك هیاتی برای همایش بانكداری در هنگ‌كنگ از سوی ایران به این كشور اعزام می‌شود.

او درباره دلایل كاهش صادرات پسته هم عنوان كرد: «سرمازدگی شدید و نقصان تولید پسته در كشور علت اصلی كاهش صادرات بوده، اما همان‌گونه كه شاهدیم قیمت پسته صادراتی از 4 هزار دلار در سال گذشته از مهرماه امسال به 8 هزار دلار افزایش یافته و حتی برای ژانویه نیز برخی از اقلام آن حدود 9 هزار دلار فروش رفت؛ بنابراین با وجود كاهش وزنی صادرات، ارزش آن افزایش قابل توجهی داشته است».

وی درباره كاهش صادرات نیز گفت: «طوفان اقتصادی كه بحران را به كشور ما وارد كرده، ممكن است تولید برای صادرات را به خطر بیاندازد، بنابراین احتمال كاهش صادرات وجود دارد. البته در هشت ماهه امسال حجم صادرات 13 میلیارد دلار بوده و احتمال كاهش در 9 ماهه وجود ندارد، اما با توجه به كاهش قیمت نفت به طور قطع صادرات پتروشیمی نیز با كاهش قیمت مواجه خواهد بود؛ لذا با توجه به این‌كه از 13 میلیارد صادرات غیر نفتی در هشت ماهه امسال 6.5 میلیارد آن صادرات محصولات پتروشیمی بوده است، لذا پیش‌بینی می‌كنیم كه از دی‌ماه امسال روند كاهشی صادرات آغاز شود».

او گفت: «به همین منظور از وزیر بازرگانی خواسته‌ایم كه سمیناری با حضور صادركنندگان، روسای اتاق‌ها و اعضای تشكل‌های بخش خصوصی برای پیشگیری از متوقف شدن جهش صادراتی برگزار كند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین