کد خبر: ۸۲۵۰۳۳
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۸

تصاویر جدید جیمز وب از خوشه پاندورا

تصاویر جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب از خوشه پاندورا، تصویری واضح‌تر و باکیفیت‌تر را نشان می‌دهد.
تصاویر جدید جیمز وب از خوشه پاندورا
آفتاب‌‌نیوز :

خوشه پاندورا که با نام آبل ۲۷۴۴ (Abell ۲۷۴۴) نیز شناخته می‌شود، یک کهکشان غول پیکر است که در فاصله تقریبا ۴ میلیارد سال نوری از زمین در صورت فلکی سنگتراش قرار دارد. پیش از این، تلسکوپ فضایی هابل ناسا نیز هسته مرکزی پاندورا را بررسی کرده بود.

به گزارش تی ای، در حال حاضر، تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا، جزئیاتی از منطقه‌ای در فضا که به عنوان خوشه پاندورا شناخته می‌شود را ارائه می‌دهد که قبلا هرگز دیده نشده‌اند. از نگاه تلسکوپ جیمز وب، سه خوشه عظیم کهکشانی در حال ادغام برای تشکیل یک اَبرخوشه دیده می‌شوند.

با عمل به عنوان یک ذره‌بین طبیعی، جرم ترکیبی خوشه‌های کهکشانی یک عدسی گرانشی قوی ایجاد می‌کند که تشخیص بسیاری از کهکشان‌های دورتر را در کیهان اولیه ممکن می‌سازد.

«راشل بزانسون» ستاره‌شناس دانشگاه پیتسبورگ در پنسیلوانیا گفت: زمانی که تصاویر خوشه پاندورا برای اولین بار از تلسکوپ وب دریافت شد، ما کمی تحت تأثیر قرار گرفتیم. جزئیات زیادی در خوشه و تعداد زیادی کهکشان در دوردست وجود داشت. خودم را در حال گم شدن در تصویر دیدم. وب فراتر از انتظارات ما عمل کرده بود.

«ایوو لابه» ستاره‌شناس از دانشگاه فناوری سوینبرن در ملبورن، استرالیا، پژوهشگر ارشد این برنامه که UNCOVER نام دارد نیز گفت: در مرکز اصلی در سمت راست پایین در تصویر وب که هابل هرگز تصویربرداری نکرده است، صدها مکان دور دیده می‌شود. تصویر خوشه پاندورا که وب آن را ثبت کرده است، عمیق‌تر و بهتر از آنچه قبلا دیده‌ایم است. اولین واکنش من به تصویر این بود که خیلی زیبا است. شبیه شبیه‌سازی تشکیل کهکشان بود. باید به خود یادآوری می‌کردیم که این داده‌ها واقعی است و اکنون در عصر جدیدی از نجوم کار می‌کنیم.

این خوشه توسط تیم UNCOVER با استفاده از دوربین مادون قرمز نزدیک وب (NIRCam) و پس حدود ۳۰ ساعت مشاهده و بررسی رصد شد و هر نوردهی، ۴ تا ۶ ساعت طول کشید.

مرحله بعدی بررسی دقیق داده‌های تصویربرداری و انتخاب کهکشان‌ها برای رصد بعدی با طیف‌نگار فروسرخ نزدیک (NIRSpec) است که اندازه‌گیری دقیقی از فاصله ها را همراه با سایر اطلاعات جامع در مورد ترکیبات کهکشان‌ها ارائه می‌کند و بینش‌های جدیدی را ارائه می‌کند.

تصاویر جدید جیمز وب از خوشه پاندورا

تلسکوپ فضایی جیمز وب که پروژه مشترک آژانس‌های فضایی آمریکا، اروپا و کانادا است، در تاریخ ۲۵ دسامبر ۲۰۲۱ مصادف با چهارم دی ماه سال ۱۴۰۰ به فضا پرتاب شد. این رصدخانه پیشرفته فضایی پس از گذشت یک ماه به مقصد خود در نقطه لاگرانژ ۲ رسید و راه‌اندازی ابزارهای علمی پیشرفته آن به مدت ۶ ماه توسط محققان در زمین پیگیری و دنبال شد. ۲۱ تیرماه پس از مدت‌ها انتظار، از اولین تصویر اصلی تلسکوپ فضایی جیمزوب رونمایی شد. این تصویر که یکی از چندین تصویر ثبت‌شده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب بود، توسط جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا طی رویدادی که به صورت زنده از کاخ سفید پخش می‌شد، به نمایش گذاشته و همزمان در وب‌سایت ناسا و رسانه‌های اجتماعی منتشر شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین