کد خبر: ۸۲۵۸۲
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۸۷ - ۱۰:۰۰
با تصویب اساسنامه انجام شد؛

تولد «مجمع کشورهای صادر کننده گاز»

آفتاب‌‌نیوز :  آفتاب:  وزیران انرژی کشورهای صادرکننده گاز در نشست مسکو، اساسنامه کاری خود را تصویب و این سازمان را «مجمع کشورهای صادر کننده گاز» نام گذاری کردند.

به گزارش سرویس بین الملل آفتاب، در این نشست، وزیران انرژی کشورهای مذکور، دوحه پایتخت قطر را به عنوان مقر دبیرخانه دائمی سازمان کشورهای صادرکننده گاز انتخاب کردند. 

نخست وزیر روسیه درسخنرانی نشست روز سه شنبه مسکو، دوره فروش گاز ارزان را رو به پایان خواند و گفت: «با بالا رفتن هزینه های توسعه میادین گازی و ادامه بحران مالی، دیگر نمی توانیم گاز را ارزان بفروشیم». 

«رافائل رامیرزؤ» وزیر انرژی ونزوئلا که در حاشیه نشست مسکو سخن می گفت، تاکید کرد، ما به مکانیسمها و ابزارهایی نیاز داریم تا موجب افزایش تعامل بین کشورهای صادر کننده گاز شود و از رقابت منفی بین کشورهای تولید کننده و صادر کننده گاز جلوگیری کند . 

مقامها و کارشناسان غربی به شدت نسبت به تشکیل اوپک گازی و تاثیر آن بر امنیت جهانی انرژی طی سالهای آینده هشدار می دهند. اما مقامهای روسی بر این باورند که تشکیل اوپک گازی تنها با هدف افزایش همکاری بین کشورهای صادر کننده گاز است و این سازمان هیچ شباهتی با اوپک نفت ندارد.
 
«سرگئی اشماتکو» وزیر انرژی روسیه نیز گفت: «امروز سازمان و نهاد جدیدی متولد شد». در نشست مسکو ، اعضای مجمع صادر کنندگان گاز به این نتیجه رسیدند که این مجمع به یک سازمان رسمی تبدیل شود و جلسات دائمی و منظمی داشته باشد. دوحه در حالی به عنوان مقر اصلی اوپک گازی انتخاب شد که سه شهر سن پیترزبورگ  الجزیره و تهران نیز سایر نامزدهای مطرح بودند. 

«غلامحسین نوذری» وزیر نفت ایران نیز تاکید کرد، همکاری و هماهنگی بین کشورهای عضو اوپک گازی موجب دوری از رقابتهای غیر ضروری و مضر در بازار گاز خواهد شد. کشورهای صادر کننده گاز باید بتوانند قیمت گاز صادراتی خود را هر موقع که لازم باشد مورد تجدید نظر قرار دهند. 

این در حالی است که پس از کاهش شدید قیمت نفت طی ماههای اخیر، روسیه از افزایش همکاریهای خود با اوپک خبر داده است. اوپک نفتی طی سال 1960 میلادی توسط ایران، عراق، ونزوئلا، کویت و عربستان تاسیس شد. نخستین نشست رسمی برای تشکیل سازمان اوپک گازی سال 2001 در تهران برگزار شد. آخرین نشست وزرای انرژی کشورهای ایران، روسیه و قطر برای تشکیل اوپک گازی نیز آوریل 2007 در دوحه برگزار شد. 

طرح تاسیس سازمانی همچون اوپک برای صادر کنندگان گاز، دهم بهمن سال 1385 از طرف رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران «حضرت آیت الله خامنه ای» در دیدار با «ایگور ایوانف» دبیر شورای امنیت وقت روسیه مطرح شد. 

روسیه بزرگترین تولید کننده گاز جهان است که طی سال 2007 بیش از 607 میلیارد فوت مکعب گاز تولید کرده است. ایران نیز طی سال گذشته 112 میلیارد و الجزایر نیز 83 میلیارد و قطر 60 میلیارد فوت مکعب گاز تولید کرده اند. این رقم در آمریکا و کانادا نیز به ترتیب 546 و 184 میلیارد فوت مکعب بوده است. 

روسیه با 1576 تریلیون فوت مکعب تا پایان سال 2007 بزرگترین ذخایر گازی جهان را در اختیار دارد.







بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین