کد خبر: ۸۲۶۰۲۰
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۲
بیشتر اتباع خارجی بازداشتی به دلیل تسهیلات ارفاقی، بهره‌مندی از بهداشت، تغذیه رایگان تمایلی به انتقال به کشور خود ندارند

معاون وزیر دادگستری: ۲۸۰۰ ایرانی در زندان‌های ترکیه هستند

معاون وزیر دادگستری و رئیس کمیته انتقال محکومان با اشاره به اینکه حدود چهار هزار زندانی ایرانی در دیگر کشور‌ها در زندان به سرمی‌برند، گفت: از ابتدای امسال ۸۶ زندانی ایرانی از دیگر کشور‌ها به ایران بازگردانده شدند و بنا داریم تا پایان سال بیش از ۱۰۰ زندانی دیگر را نیز به کشور بازگردانیم.
معاون وزیر دادگستری: ۲۸۰۰ ایرانی در زندان‌های ترکیه هستند
آفتاب‌‌نیوز :

عسگر جلالیان روز سه‌شنبه اظهارداشت: اکنون جمهوری اسلامی ایران با حدود ۲۲ کشور، موافقتنامه لازم الاجرا برای انتقال محکومان دارد و با نگاه حقوق بشری به موضوع معاهدات دو جانبه حقوقی و قضایی، آمادگی داریم تا با همه کشورهای جهان به غیر از رژیم اشغالگر قدس، این معاهدات را موفق و و اجرایی کند.

مهوری آذربایجان، سوریه، کویت، اوکراین، ترکیه، هند، قطر، عراق، تایلند، افغانستان، تاجیکستان، قزاقستان، چین، ارمنستان، سریلانکا، پاکستان، بلژیک و روسیه از جمله کشورهایی هستند که جمهوری اسلامی ایران برای انتقال محکومان سند توافق و همکاری دارد.

۲۸۰۰ ایرانی در زندان‌های ترکیه هستند

رئیس کمیته انتقال محکومان افزود: از مجموع چهار هزار زندانی ایرانی در خارج از کشور، ۲۸۰۰ ایرانی در زندان‌های ترکیه هستند و انتقال زندانیان ایرانی از ترکیه، ارمنستان، سریلانکا و هندوستان نیز در دستور کار قرار دارد.

انتقال بیش از صدها زندانی ایرانی و خارجی به کشورهای خود تا پایان سال

اکنون حدود هفت هزار اتباع خارجی در زندان‌های کشور ما هستند که ۶ هزار و ۶۲۰ زندانی از اتباع افغانستان و بعد از آن اتباع پاکستان، عراق، ترکیه، هند و جمهوری آذربایجان بیشترین تعداد زندانی را در ایران دارد

جلالیان درباره اتباع خارجی که در زندان‌های ایران به سرمی‌برند، گفت: اکنون حدود هفت هزار اتباع خارجی در زندان‌های کشور ما هستند که ۶ هزار و ۶۲۰ زندانی از اتباع افغانستان و بعد از آن اتباع پاکستان، عراق، ترکیه، هند و جمهوری آذربایجان بیشترین تعداد زندانی را در ایران دارد.

وی ادامه داد: انتقال تعداد زیادی از زندانیان کشورهای افغانستان، پاکستان، هندوستان، سریلانکا، ترکیه و عراق در دستور کار کمیته انتقال محکومان وزارت دادگستری قرار دارد و امیدوار هستیم در صورت تحقق شرایط برای ادامه محکومیت به زندان‌های کشور متبوع خود منتقل شوند.

چرا اتباع خارجی تمایلی به انتقال به کشور خود ندارند؟

رئیس کمیته انتقال محکومان با بیان اینکه بیشتر اتباع خارجی تمایلی به انتقال به کشور خود ندارند، گفت: براساس مفاد موافقتنامه‌های دو جانبه انتقال محکومان به حبس، رضایت زندانی شرط اساسی برای شروع فرایند انتقال است؛ بنابراین تا زندانی تمایل خود را برای انتقال به کشور خود، به صورت کتبی اعلام نکند، اقدامی برای انتقال صورت نمی‌گیرد. در کشور ما با توجه به وجود تسهیلات ارفاقی برابر در زندان‌ها برای همه زندانیان ایرانی و خارجی از جمله برخورداری از عفو و تخفیف مجازات، استفاده از مرخصی دوره‌ای، بهره‌مندی از بهداشت و تغذیه رایگان، کسب مهارت با حضور در کارگاه‌های حرفه‌آموزی و وضعیت مطلوب زندان‌ها از جمله عواملی است که موجب انصراف زندانیان خارجی از انتقال به زندان‌های کشور متبوع خود شده است.

توصیه‌های مهم به ایرانیانی که قصد سفر به خارج از کشور دارند

معاون وزیر دادگستری به ایرانیانی که در تعطیلات نوروز یا هر زمان دیگر که قصد سفر به خارج از کشور را دارند، توصیه کرد از همراه داشتن انواع داروهای مسکن، کدئین‌دار، آرام‌بخش‌ها و مواد روانگردان و مخدر حتی به اندازه اندک خودداری کنند زیرا به همراه داشتن این داروها در برخی کشورها جرم محسوب می‌شود و مجازات‌های سخت و حبس‌های طولانی مدتی در پی دارد. علاوه بر این، هموطنان از قبول هرگونه بسته امانتی ولو از آشنایان نزدیک خودداری کنند.

جلالیان تصریح کرد: توصیه نهایی ما به هموطنان این است که قبل از سفر حتما با مراجعه به سایت سفارت کشورمان در کشور مقصد از مواردی که همراه داشتن آنها جرم محسوب می‌شود یا فعل و ترک فعل‌هایی که در کشورهای دیگر جرم تلقی می‌شود، کسب اطلاع کرده و سپس به مسافرت مبادرت کنند و در صورت تحت درمان بودن، نسخه‌های پزشکی خود را به تایید سازمان نظام پزشکی کشور و سایر مراجع ذیصلاح رسانده تا با آسودگی خاطر سفر کنند و در صورت وجود هرگونه مشکل در کشورهای هدف در اولین فرصت با نزدیکترین نمایندگی کشورمان تماس بگیرند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین