کد خبر: ۸۲۶۴۸
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۴

تصویر عاشورا در شبکه سحر

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «مثنوی عشق»، «نوای دل»، «انصارالحسین»، «مکتب عاشورا»، «عاشورائیان»، «روایت کربلا»، «مصائب امام حسین(ع)»، «گزارش ویژه محرم»، «چراغ هدایت»، «ویژه برنامه محرم»، سریال «شب دهم» به همراه مداحی، نمآهنگ، سخنرانی‌های مذهبی و... از جمله برنامه‌هایی هستند که در ایام محرم از شبکه جهانی سحر پخش می‌شوند.

به گزارش سرویس فرهنگ و اندیشه آفتاب، ویژه برنامه «مثنوی عشق» برنامه‌ای ترکیبی است به تهیه کنندگی و کارگردانی «مهدی حسین زاده بورنگی» که از 8 دی ماه همزمان با یکم محرم الحرام با حضور کارشناسان حجج الاسلام علی اصغر سیفی،اختر رضوی، ندیم اصغر، احتشام عباس زیدی و نصیرالحسن رجایی، هر روز به بررسی نهضت عاشورا و واقعه کربلا و مباحثی از قبیل شرایط اجتماعی و سیاسی بعد از شهادت امام حسن(ع)، پرتوی از سیره و سیمای امام حسین(ع)، نگاهی به دوره امامت امام حسین(ع)، خاستگاه قیام سیدالشهدا(ع) و هدف از قیام آن حضرت، پیام عاشورا و کارکرد آن در جهان امروز و... از سیمای اردوی شبکه جهانی سحر پخش می‌شود.

مداحی به دو زبان فارسی و اردو، گزارش از مراسم و هیات های عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) در ایران، پاکستان و هند، پخش کلام متفکران مسلمان و غیرمسلمان راجع به امام حسین(ع) و قیام عاشورا، بخش نمایشی که زندگی نامه یاران و اصحاب امام حسین(ع) همچون حبیب بن مظاهر، مسلم بن عقیل و ... را در قالب نمایش روایت می‌کند و آیتم‌های متنوع، دیگر بخش‌های این برنامه را تشکیل می‌دهند. 

«نوای دل» عنوان یکی دیگر از ویژه برنامه‌های سیمای اردوی شبکه جهانی سحر است که به تهیه کنندگی و کارگردانی «محسن رضایی» از دهه دوم محرم به مدت 25 دقیقه، به موضوع «محرم از دیدگاه پزشکان» می‌پردازد. این برنامه که از ساختاری مستند بهره می‌برد، در کشور امارات متحده عربی تهیه شده که در قالب 5 برنامه، محرم را در زندگی، حرفه و شغل پزشکان و متخصصان پاکستانی و اردوزبان این کشور از طریق رفتن به محل زندگی و کار ایشان همچون بیمارستان ها و اتاق عمل و همچنین ارادت ایشان به حضرت سیدالشهدا(ع) را با حضور در مراسم عزاداری سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) به تصویر می‌کشد.

پخش نمآهنگ و سخنرانی‌های مذهبی مرتبط با محرم نیز از دیگر برنامه‌هایی است که در سیمای اردوی شبکه جهانی سحر به مناسبت ایام محرم تدارک دیده شده است که در خلال برنامه‌ها از این سیما پخش می‌شود.

در این راستا، سیمای آذری شبکه جهانی سحر نیز پخش سریال «شب دهم» را همزمان با آغاز محرم در نظر گرفته که هر روز به مدت یک ساعت از این سیما پخش می‌کند.

همچنین به مناسبت فرا رسیدن ایام محرم و سوگواری سالار شهیدان(ع)، ویژه برنامه «مکتب عاشورا» از سیمای آذری شبکه جهانی سحر روی آنتن می‌رود. این ویژه برنامه با رویکردی آیینی- مذهبی در کنار سایر برنامه‌های متنوع ترکیبی و نمایشی که فراخور این ایام در سیمای آذری شبکه جهانی سحر تهیه شده، به تبیین و تشریح تاثیرات عمیق نهضت و قیام عاشورا از ابعاد مختلف تاریخی، اجتماعی و سیاسی می‌پردازند.
سیمای معارفی انگلیسی شبکه جهانی سحر نیز به فراخور این ایام، برنامه‌های متنوعی را تدارک دیده که «عاشورائیان»، «روایت کربلا»، «مصائب امام حسین(ع)» و «گزارش ویژه محرم» از جمله این برنامه هاست و همزمان با آغاز ایام محرم از سیمای معارفی انگلیسی شبکه جهانی سحر پخش می‌شود.

برنامه تامینی «عاشورائیان»، عنوان انیمیشنی است که چگونگی عزیمت حضرت مسلم بن عقیل(ع) از مدینه به کوفه و ورود ایشان به این شهر به منظور بیعت گرفتن از اهالی کوفه برای یاری حضرت سیدالشهدا(ع) و فراهم آوردن بستر لازم برای ورود آن حضرت به شهر کوفه بنا به درخواست مکرر اهالی این شهر، چگونگی خیانت به حضرت مسلم بن عقیل(ع) و به شهادت رساندن آن حضرت توسط دژخیمان را به تصویر می کشد. این انیمیشن همراه با زیرنویس فارسی همزمان با‌ آغاز محرم هر روز از سیمای معارفی انگلیسی شبکه جهانی سحر پخش می‌شود.

«روایت کربلا» به تهیه کنندگی «محمد شیخ حائری» و به مدت 30 دقیقه به روایت داستان حرکت امام حسین(ع) از مدینه به کوفه تا زمان شهادت آن حضرت در کربلا به همراه 72 تن از یاران و اصحاب باوفایشان در روز عاشورا به صورت لحظه به لحظه می‌پردازد.

«مصائب امام حسین(ع)» نیز عنوان گزارش ارسالی از دفتر لندن است که دربرگیرنده سخنرانی حجت السلام و المسلمین «سید مهدی مدرسی» در خصوص امام حسین(ع)، هدف از حرکت و قیام سیدالشهدا(ع)، چگونگی به شهادت رسیدن آن حضرت و... به همراه مرثیه خوانی توسط خود سخنران به مدت 15 دقیقه هر روز از سیمای معارفی اتگلیسی شبکه جهانی سحر پخش می‌شود.
همچنین «گزارش وی‍ژه محرم» ارسالی از دفتر لندن، دیگر برنامه ای است که به سخنرانی «محمدلقمان لطیف» از مشایخ لندن و «شیخ احمد حنیف» یکی از مدرسان مذهبی در لندن که در حوزه علمیه قم نیز مشغول تحصیل می باشند راجع به هدف امام حسین(ع) از قیام و نهضت عاشورا و ماندگاری این قیام تا سالیان سال برای جوامع بشری و ... می پردازد و در ایام محرم از سیمای معاری انگلیسی شبکه جهانی سحر پخش می‌شود.

سیمای فرانسه شبکه جهانی سحر نیز به مناسبت ایام محرم، برنامه «چراغ هدایت» را به تهیه کنندگی «علیرضا مهدوی» و به مدت 30 دقیقه از یکم تا دهم محرم به صورت زنده روی آنتن می‌برد.

«چراغ هدایت» می‌کوشد تا افق جدیدی از ماهیت و اهداف قیام حسینی را پیش روی چشمان مخاطبان فرانسوی زبان شبکه سحر بگشاید.

گفت و گوی کارشناسی میان «مهدی توجه» در مقام مجری با کارشناسان مذهبی برنامه پیرامون موضوعاتی همچون بررسی آسیب شناسی اجتماعی جامعه اسلامی در عصر امام حسین(ع) و علل آن، اصلاحات دینی، امر به معروف و نهی از منکر به عنوان هدف اصلی قیام امام حسین(ع)، اصل عدالت خواهی و ظلم ستیزی از اصول ماندگاری و جاودانگی اندیشه امام حسین(ع) و ...، پخش مداحی و مرثیه خوانی همراه با زیرنویس فرانسه، شعرخوانی توسط مجری در رابطه با ایام محرم و امام حسین(ع)، پخش احادیث مختلف از امام حسین(ع) و همچنین وله های مذهبی از جمله‌ آیتم های این برنامه است. نویسندگی این برنامه را حجت الاسلام سید محمدصالح موسوی به انجام می‌رساند.

همچنین سریال «حدیث نخل تنهایی» در ایام محرم در 30 قسمت 25 دقیقه ای از سیمای فرانسوی شبکه جهانی سحر پخش می‌شود.

سریال «شب دهم» نیز به سرپرست دوبلاژی «فرزاد مشعوف» از 5 تا 18 دی ماه جاری به زبان کردی روی آنتن سیمای کردی شبکه جهانی سحر خواهد بود. این سریال در 14 قسمت به مدت 50 دقیقه از سیمای کردی شبکه جهانی سحر پخش می‌شود.

«ویژه برنامه محرم» نیز که تهیه کنندگی آن را «مجید یزدانی» برعهده داشته، با موضوع «پیام عاشورا از دیدگاه اهل سنت» در 12 قسمت 20 دقیقه ای از 8 تا 17 دی ماه، روی آنتن سیمای کردی شبکه جهانی سحر می‌رود.

در این برنامه ترکیبی نمایشی، علاوه بر گفت و گوی کارشناسی با حجت الاسلام و المسلمین «سید حسن مخبر» کارشناس مذهبی پیرامون موضوع برنامه و بررسی مستندات و مدارک و روایات مختلف از مراجع اهل سنت در خصوص امام حسین(ع)، پخش نمآهنگ و تصویرنریشن‌های متناسب با موضوع، زیارت ناحیه مقدسه حضرت ولی عصر(عج) راجع به حضرت سیدالشهدا(ع)، شعرخوانی درخصوص عاشورا و محرم و همچنین ارائه بخش های نمایشی کوچک پیرامون واقعه کربلا برای مخاطبان کردزبان اهل سنت گنجانده شده است. «مصطفی محمودی» کارگردانی این ویژه برنامه را برعهده داشته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین