کد خبر: ۸۲۶۷۲۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۶

ادعای رئیس "سیا" درباره برنامه هسته‌ای ایران

ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس این کشور اعلام کرد که ایران تصمیمی برای برنامه تسلیحاتی هسته‌ای ندارد.
ادعای رئیس
آفتاب‌‌نیوز :

ویلیام برنز (بیل برنز) رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) شامگاه شنبه به وقت محلی در مصاحبه با شبکه سی بی اس در پاسخ به سوال "مارگارت برنان" مجری این شبکه مبنی بر اینکه آیا سران جمهوری اسلامی ایران تصمیمی برای ساخت سلاح هسته‌ای دارند؟ گفت: تا جایی که می‌دانیم، اعتقادی نداریم که سران ایران تصمیمی برای از سرگیری برنامه تسلیحاتی که در پایان سال ۲۰۰۳ تعلیق کرده بودند، گرفته باشند.

رئیس سازمان سیا در این مصاحبه که در محل کار او ضبط و بخش‌هایی از آن پخش شد، در عین حال با تکرار ادعای غنی‌سازی ۸۴ درصدی اورانیوم در ایران مدعی شد، اما دو پایه این ابزار، برنامه غنی‌سازی ایران بسیار پیشرفت کرده و اگر بخواهند فقط در عرض چند هفته می‌توانند به غنی‌سازی ۹۰ درصدی برسند و سامانه‌های موشکی نیز که قابلیت حمل سلاح اتمی را دارند، بسیار پیشرفت کرده است.

بیل برنز با بیان اینکه ما شواهدی نداریم که ایران تصمیمی برای از سرگیری برنامه ساخت سلاح هسته‌ای دارد، اما در عین حال ادعا کرد سایر ابعاد این چالش، در حال پیشرفت است.

تارنمای شبکه بلومبرگ اخیرا با انتشار گزارشی ادعایی، به نقل از دو مقام دیپلمات ناشناس مدعی شد که در نتیجه بازرسی‌های اتمی صورت گرفته در ایران طی هفته گذشته، مقادیری اورانیوم غنی‌شده با غلظت نزدیک سطح مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی کشف شده است.

این رسانه آمریکایی ادعا کرد: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تلاش است تا چگونگی انباشت اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۸۴ درصد توسط ایران را روشن کند». بلومبرگ این ادعا را در کنار گزارش تحریک آمیز خبرگزاری رویترز قرار داد که دو هفته پیش ادعای تغییراتی را در تاسیسات اتمی فردو مطرح و در این گزارش تلاش کرد تا به سهم خود در پروژه سیاه‌نمایی برنامه اتمی ایران بدمد.

در این راستا، کشور‌های اروپایی و آمریکا خواستار تحقیقات آژانس اتمی در این رابطه شدند.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در این زمینه اظهار داشته است: اخیرا نشریه بلومبرگ مطلبی را منتشر کرده است و آن‌ها موضوع جدیدی را ضد ایران مطرح کرده اند. آن‌ها مدعی شده اند ایران غنی سازی ۸۴ درصدی را آغاز کرده است. اول از همه باید بگویم که این غنی سازی نبود بلکه بخشی از اتم بود که حتی نمی‌توان آن را در زیر میکروسکوپ مشاهده کرد. آن‌ها حالا مدعی شده اند که این ذره را دیده اند و مدعی مشاهده آن شده اند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید: حتی اگر این موضوع را مشاهده کرده باشند این یک موضوع طبیعی است. برای مثال زمانی که ما غنی سازی ۵ درصدی انجام می‌دهیم ۱۱ ذره در آن مشاهده می‌شود. زمانی که غنی سازی ۲۰ درصدی انجام می‌دهیم ۵۷ ذره در آن دیده می‌شود. ما مواردی در گذشته از گزارش دهی در این رابطه در اختیار داریم. این موضوعی طبیعی است. این موضوع باید حل و فصل شود. چرا؟ چون این یک رویداد طبیعی در مقوله غنی سازی است. برای مثال شما به دستگاه غنی سازی خوراک با غنای ۵ درصد را می‌دهید و ماده با غنای ۲۰ درصد دریافت می‌کنید. این دستگاه‌ها به سرعت می‌چرخند.Enter fullscreen

رئیس سیا همچنین در بخش دیگری از این گفتگو، چین را متهم به برنامه ریزی برای کمک نظامی به روسیه و مقامات کرملین را متهم به انجام اشتباهات کرد و مدعی شد آمریکا مطمئن است چین در حال بررسی ابعاد ارائه تجهیزات نظامی مرگبار به روسیه برای کمک به نیرو‌های آن در جنگ اوکراین است.

بیل برنز در عین حال افزود که چین در این باره تصمیم نهایی نگرفته و واشنگتن امیدوار است بتواند پکن را از انجام این "قمار بسیار خطرناک و غیرعقلانی" بازدارد.

رئیس سیا همچنین درباره احتمال حمله نظامی شی جین پینگ رئیس جمهور چین به تایوان گفت که شی هنوز تصمیمی در مورد حمله به تایوان نگرفته است.

این مقام ارشد اطلاعاتی دولت بایدن پیش از این در دانشگاه جورج تاون واشنگتن، چین را بزرگترین چالش ژئوپولتیک آمریکا خواند و گفت که رقابت با پکن از نظر گستردگی آن منحصر به فرد است و رقابت واشنگتن با پکن ممکن است حتی از رقابت با شوروی سابق هم شدیدتر باشد.

به گفته وی، فناوری‌های نوین اصلی‌ترین عرصه رقابت با چین است و این موضوع، عامل اصلی تعیین کننده در آینده ما به عنوان یک سازمان اطلاعاتی خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
ریما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
0
0
خواهید دید
احسان عربی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
0
0
باسلام
عالی بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
1
5
حاجی توافق با آمریکا و اروپا تنها راه حل نجات از این گرانی و تورم هست
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین