کد خبر: ۸۲۷۱۰
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۸۷ - ۱۲:۴۸
براساس سناریوهای مطرح شده بانک مرکزی؛

میزان پرداخت نقدی یارانه‌ها پیشنهاد شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: «سناریوهای مطرح شده در طرح تحول اقتصادی، طرح كارشناسی و مطالعاتی بانک مركزی است و ارقام نهایی دولت نیست».

به گزارش خبرنگار اقتصادی آفتاب، رامین پاشایی فام امروز در كارگاه آموزشی ارائه مدل‌های طرح تحول اقتصادی به معرفی و شناسایی سه سناریوی مختلف با فرض قیمت‌های متفاوت نفت اشاره كرد و افزود: «مدلهای ما مبتنی بر جداول داده و ستانده و باگذشت زمان و قرار گرفتن برخی محاسبات انجام شده و بر روی مدلها ارتباطی دوسویه با بخش واقعی و اسمی اقتصاد صورت گرفته كه نقش دولت به عنوان نهاداثرگذار در متغیرهای كلان بسیار دیده شده است».

وی ادامه داد: «ما به سمت مدلهای روز سطح دنیا كه كامل‌ترین برنامه‌ریزی مالی را طراحی می‌كند پیش‌رفتیم و بالغ بر80 بخش اسمی، واقعی، تولیدی، دولت و تجارت به این مجموعه اضافه شده كه از طریق روابطی كه بین این متغیرها وجود دارد بالغ بر هزار رابطه بین این متغیرها ایجاد شده و بی‌نظیرترین مدلهایی است كه توانستیم به آن دست پیدا كنیم».

پاشایی فام با بیان اینکه باعث خوشبختی است كه این مدل می‌تواند با آثار كلان اقتصادی مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: «این مدل مبنای كار اخیر ما یعنی بحث تحول اقتصادی و بودجه سنواتی است».

معاون اقتصادی بانک مرکزی افزود: «سناریوهای مطرح شده در طرح تحول اقتصادی، طرح كارشناسی و مطالعاتی بانک مركزی است و ارقام نهایی دولت نیست».

وی با تشریح سناریوی اول که بر اساس قیمت نفت 35 دلار است، افزود: «در صورتی كه قیمت نفت در طرح هدفمند كردن یارانه‌ها 35 دلار در نظر گرفته شود قیمت اصلاح شده حامل‌های انرژی در طی این مدت، بنزین لیتری400تومان ، نفت گاز 270 تومان، نفت كوره 160 تومان، نفت سفید 275 تومان، گاز مایع 150 تومان، گاز طبیعی 75 تومان و به تبع آن ساعت برق‌ هم 80 تومان است».

وی با اشاره به اینكه بانک مركزی تورم 12 ماهه را در صورت اجرای طرح تحول اقتصادی با پیش‌بینی قیمت نفت 35 دلار را 31 درصد اعلام كرده تصریح كرد: «در صورتی كه طرح تحول اقتصادی اجرا نشود نرخ تورم 12 ماهه20 درصد خواهد بود و اثرات تورمی این طرح 11 درصد عنوان می‌شود».

معاون اقتصادی بانک مركزی با اشاره به اینكه با فرض قیمت نفت 35 دلاری چنانچه بخواهیم 60درصد آن را توزیع مجدد و نقدی كنیم به دهکهای پایین درآمدی حداقل 19هزار و500 تومان و حداكثر 26 هزار تومان برای هر نفر در هر ماه اختصاص پیدا می‌كند.

وی به تشریح سناریوی دوم با فرض اینكه قیمت نفت 80 دلار اعلام شود، گفت: «در این سناریو فرض بر این است كه متوسط قیمت نفت طی سه سال به 48 دلار برسد كه با فرض متوسط قیمت نفت 48 دلار بنزین لیتری 400 تومان، گازوییل 350 تومان، نفت كوره 200 تومان، نفت سفید 350 تومان، گاز مایع 200 تومان، گاز طبیعی 130 تومان و به تبع آن قیمت ساعت برق 100 تومان خواهد بود».

پاشایی فام نرخ تورم 12 ماهه را با فرض اجرای طرح تحول اقتصادی در سناریوی دوم 37 درصد و با فرض عدم اجرای طرح تحول اقتصادی 22 درصد اعلام كرد و افزود: «اثرات تورمی طرح تحول اقتصادی در سناریوی دوم 15درصد ارزیابی شده و در صورت توزیع 60 درصد منابع آزاد شده است».

به گفته وی در سناریوی دوم به هر نفر از دهک‌های پایین درآمدی در هر ماه حداقل 32 هزار تومان و حداكثر 43 هزار تومان برای حداكثر خوشه اختصاص پیدا می‌كند.

وی با بیان اینكه اگر مدیریت بهینه‌ای در ارائه مدل‌ها انجام شود كار بسیار مناسب و بهینه اجرایی می‌شود، گفت: «ما همین ارقام را در قالب پرداخت‌های غیر مستقیم و پنهان در كلان اقتصاد كشور داشتیم كه قرار است در اثر اجرای این سیاست جابه‌جایی‌هایی انجام شود و قطعا با مدیریت اجرایی درست، اطلاع‌رسانی مناسب و مشاركت مردم این برآوردها را به حداقل برسانیم».

معاون اقتصادی بانک مركزی ادامه داد: «ما در قالب طرح جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوارها اعلام عمومی كردیم كه 63 میلیون نفر افراد فرم را پر كردند و تحویل مراكز دادند و میزان پولی كه به مردم داده می‌شود بر اساس خوشه‌بندی‌هایی است كه تعریف كردیم كه قطعا خوشه‌بندی‌های ضعیف (اقشار پایین درآمدی) بیشتر پول دریافت می‌كنند و خوشه‌بندی قوی كمتر پول دریافت می‌كنند».

پاشایی فام درباره سناریوی سوم نیز توضیح داد: «در این سناریو سبدی از حامل‌های انرژی تعیین و مشخص شده كه قیمت برخی از این حاملها اصلاح و قیمت برخی دیگر از حاملهای انرژی اصلاح نمی‌شود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین