کد خبر: ۸۲۷۱۳۲
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳
دولت برای پرداخت حقوق و یارانه و تامین کسری بودجه، بدش نمی‌آید که دلار صعودی شود

نماینده مجلس: دولت از افزایش نرخ ارز چندان هم ناراضی نیست

نماینده مهاباد در مجلس گفت: بحثی که من برداشت کردم این بود که دولت از این افزایش نرخ ارز چندان هم ناراضی نیست، یعنی با صحبت‌های معاون اول که ایشان گفت توانمندی ما همین است. مشخص است که دولت هم برای تامین مخارج خود و تامین نقدینگی برای پرداخت حقوق و یارانه و تامین کسری بودجه‌ای که دارد زیاد بدش نمی‌آید که بعضی مواقع قیمت دلار صعودی شود.
نماینده مجلس: دولت از افزایش نرخ ارز چندان هم ناراضی نیست
آفتاب‌‌نیوز :

جلال محمودزاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره نوسانات ارزی اخیر و لزوم چاره اندیشی دولت و مجلس نسبت به آن به ویژه پس از جلسه روز شنبه، گفت: در جلسه‌ای که روز شنبه در رابطه با نوسانات ارز داشتیم سه عضو اقتصادی دولت که در رابطه با بازار ارز مسئولیت دارند به مجلس آمدند، یعنی آقایان مخبر، خاندوزی و فرزین. در این جلسه نمایندگان مجلس دیدگاه‌ها، نگرانی‌ها و راهکار‌های مدنظر خود را مطرح کردند و از دولت هم مسئولانی که آمده بودند صحبت‌هایی را مطرح کردند؛ اما خب برنامه آنچنانی نداشتند، یعنی یک برنامه منسجم که بتواند ما را از این وضعیت نجات دهد و به سمت بهبود شرایط حرکت کنیم، نداشتند.

وی ادامه داد: در این جلسه مقرر شد که کمیته مشترکی میان مجلس و دولت تشکیل شود و یک برنامه‌ای را برای مدیریت شرایط کنونی تنظیم کنند.

نماینده مهاباد در ادامه تصریح کرد: بحثی که من برداشت کردم این بود که دولت از این افزایش نرخ ارز چندان هم ناراضی نیست، یعنی با صحبت‌های معاون اول که ایشان گفت توانمندی ما همین است. مشخص است که دولت هم برای تامین مخارج خود و تامین نقدینگی برای پرداخت حقوق و یارانه و تامین کسری بودجه‌ای که دارد، زیاد بدش نمی‌آید که بعضی مواقع قیمت دلار صعودی شود و بتوانند به نوعی بحث نقدینگی خودشان را حل کنند.

وی افزود: یک برداشت دیگر هم این است که برنامه‌ها و راهکار‌های دولت برای مدیریت شرایط کنونی یک برنامه مبتنی بر حرکت علمی و براساس تصمیمات قاطعی که هیات دولت و تیم اقتصادی دولت باید بگیرد و براساس همین عمل کنند نیست، احساسی است. یک روز فروش را قطع کردند و فردا دوباره شروع کردند.

محمودزاده با انتقاد از اینکه مسئولان تنها عامل مشکلات را «دشمن» معرفی می‌کنند، گفت: بیشترین مشکلات را گردن دشمن می‌انداختند که دشمن این کار را کرده است و همچنین فضای مجازی را مقصر معرفی می‌کنند، در صورتی که همین دشمنی که این‌ها مطرح می‌کنند قبلا هم بوده، در دوره آقای روحانی هم بود و این فضای مجازی که می‌گویند در دوره آقای روحانی هم بود؛ اما یک زمانی وقتی قیمت گوشت قرمز به ۱۰۰ هزار تومان رسید و دلار رسید به ۲۰ هزار تومان، کیهان تیتری داشت با این مضمون که گوشت چنین شد و دلار چنان شد دولت آقای روحانی در خواب است یک چیزی نزدیک به این، بعد از مدتی آقای روحانی در یک سخنرانی جواب این را داد و گفت که ما بلد نیستیم که بدون ارتباط با کشور‌های دیگر و دنیا، بدون FATF و روابط بین المللی وضعیت ارز را بیش از این کنترل کنیم، مدتی بعد تعدادی از اقتصاددانان نامه‌ای نوشتند که برخی از آن‌ها الان در مجلس و دولت حضور دارند از جمله آقای خاندوزی که الان وزیر اقتصاد است و طی در آن نامه پیشنهاداتی به آقای روحانی دادند که بدون ارتباط خارجی و بدون تعامل بین‌المللی می‌شود کشور را از نظر اقتصادی اداره کرد و اجازه نداد دلار وارد نوسانات این چنینی شود.

وی افزود: اما حالا که خودشان در مجلس و دولت هستند، همین کسانی که مدعی بودند که بدون اف. ای. تی. اف و برجام و ارتباط بین المللی می‌شود این مسائل را حل کرد، الان که خودشان تیم اقتصادی هستند و دست‌اندرکارند و مستقیما می‌توانند تصمیم بگیرند، در کار مانده‌اند و نمی‌توانند کار را انجام دهند.

نماینده مهاباد ادامه داد: این نشان می‌دهد آن حرکت‌هایی که انجام می‌دادند، سیاسی بود و از سر دلسوزی نبود وگرنه همین الان هم باید به دولت انتقاد می‌کردند که چرا بی‌تدبیری می‌کنید و کنترل نمی‌کنید، اما متاسفانه برای این دولت لاپوشانی می‌کنند و مشکلات را سرپوش می‌گذارند به جای اینکه صورت مساله را طرح و حل کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین اظهار داشت: در روز‌های قبل دلار به صورت روزانه هزار تومان افزایش پیدا می‌کرد، اما روز شنبه که ما جلسه داشتیم طی یک روز ۳ هزار تومان افزایش پیدا کرده بوده و این یعنی مردم می‌بینند که تصمیمی گرفته نمی‌شود و فقط پشت تریبون بحث‌هایی مطرح می‌شود، در واقع آن جلسه بین مجلس و دولت نه تنها اثر مثبتی نداشت بلکه اثر تخریبی داشت و در نهایت افزایش قیمت دلار را داشتیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین