کد خبر: ۸۲۷۵۰۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۴
گرینفیلد گفت: "می‌دانم دولت آمریکا آماده پاسخ به ایران است"

آمریکا: به شدت نگران پیشرفت‌های هسته‌ای ایران هستیم؛ در حال بررسی نحوه واکنش خود هستیم

سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت که دولت جو بایدن رییس جمهور این کشور «به شدت» از پیشرفت‌های هسته‌ای ایران نگران است.
آمریکا: به شدت نگران پیشرفت‌های هسته‌ای ایران هستیم؛ در حال بررسی نحوه واکنش خود هستیم
آفتاب‌‌نیوز :

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی به قانونگذاران مجلس نمایندگان کشورش گفت: این پیشرفت‌ها بسیار نگران کننده است. ما در حال بررسی نحوه واکنش خود هستیم.

نماینده امریکا در سازمان ملل اعلام کرد که گزارش جدید آژانس بین المللی اتمی در خصوص کشف اورانیوم با سطح غنی سازی ۸۳.۷ درصد را مشاهده کرده است.

هال راجرز یک نماینده جمهوریخواه از گرینفیلد پرسید: با توجه به موانع قبلی ایران برای بازرسی‌های هسته‌ای سازمان ملل و آژانس، چگونه می‌توانیم مطمئن باشیم که ایران عمداً تلاش‌های غنی‌سازی خود را برای استفاده در سلاح‌های هسته‌ای افزایش نمی‌دهد؟ دیگر وقت صحبت نیست. زمان عمل فرا رسیده است.

به نوشته خبرگزاری ایرنا؛ گرینفیلد در گفتگو با راجرز تلاش کرد تا نگرانی وی را بدون اشاره به هیچ برنامه یا جدول زمانی مشخصی برطرف کند. او گفت: "من پیش بینی نمی‌کنم که دولت چه زمانی و چگونه پاسخ خواهد داد، اما می‌دانم که دولت آمریکا آماده است."

راجرز ادعا کرد که ایران بسیار به هسته‌ای شدن نزدیک شده است و به این دلیل مقامات آمریکایی دیگر نمی‌توانند به گزینه‌های دیپلماتیک اعتماد کنند. وی خطاب به گرینفیلد گفت: زمان اقدام رسیده است.

گرینفیلد در پاسخ وعده بایدن را تکرار کرد و گفت: «ما فعالیت ایران در زمینه هسته‌ای را فراموش نکرده‌ایم. من مجدداً تأکید می‌کنم که رئیس جمهور آمریکا به صراحت گفته است که ما بیکار نخواهیم نشست و اجازه نخواهیم داد که ایران به توانایی‌های هسته‌ای دست یابد.»

روز گذشته نیز کالین کال، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی در جلسه استماع کمیته نیرو‌های مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در سخنانی در ارزیابی برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد که ایران با ساخت مواد هسته‌ای لازم جهت تولید سلاح هسته‌ای ۱۲ روز فاصله دارد.

معاون پنتاگون این ادعا را در پاسخ به سوال قانونگذار جمهوریخواهی مطرح کرد که او را برای توضیح درباره دلیل حمایت دولت بایدن از برجام تحت فشار قرار داد.

معاون وزیر دفاع آمریکا در امور سیاسی ادعا کرد: پیشروی برنامه هسته‌ای ایران از زمان خروج ما از برجام قابل توجه بوده است. در سال ۲۰۱۸، زمانی که دولت قبلی تصمیم به خروج از برجام گرفت، ایران حدود ۱۲ ماه زمان نیاز داشت تا مواد شکافت‌پذیر برای ساخت یک بمب را تولید کند. اما اکنون حدود ۱۲ روز طول می‌کشد.

این مقام پنتاگون در عین حال تصریح کرد: فکر می‌کنم هنوز این دیدگاه مطرح است که اگر بتوان این مساله را به صورت دیپلماتیک حل کرد و محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران را برگرداند، بهتر از گزینه‌های دیگر است. با این حال، برجام اکنون در وقفه و حالت تعلیق است.

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه گفت که رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای روز شنبه با آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در تهران دیدار خواهد کرد تا گفتگو‌ها در خصوص فعالیت هسته‌ای ایران را از سر بگیرد.

به گزارش خبرگزاری "فرانسه" به نقل از یک منبع آگاه نامش را فاش نکرد، افزود که گروسی قصد دارد با صحبت مستقیم با رییس جمهور ایران "روابط آژانس با تهران را در بالاترین سطح از سر بگیرد"

این مقام توضیح داد: «گروسی در هفته‌های اخیر به صراحت اعلام کرده بود که آماده سفر به تهران است تا با رئیس‌جمهور ایران صحبت کند.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه با انتشار گزارشی محرمانه برای اعضای شورای حکام اعلام کرد که رایزنی‌ها برای شفاف‌سازی درباره ادعای غنی‌سازی ۸۴ درصدی اورانیوم در ایران جریان دارد.

طبق اعلام آژانس، ایران در نامه‌ای اعلام کرده است که مساله به دلیل «نوسانات ناخواسته در سطح غنی‌سازی» بوده است. بر همین اساس در گزارش آژانس آمده است که مذاکرات با ایران برای روشن شدن این موضوع ادامه دارد.

هفته پیش نشریه آمریکاییی بلومبرگ با انتشار گزارشی ادعایی، به نقل از دو مقام دیپلمات ناشناس ادعا کرد که در نتیجه بازرسی‌های اتمی صورت گرفته در ایران طی هفته گذشته، مقادیری اورانیوم غنی‌شده با غلظت نزدیک سطح مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی کشف شده است.

در این راستا، رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به حل‌وفصل موضوعات مورد مناقشه در پرونده هسته‌ای گفت: مواردی که عدم انطباق سانتریفیوژ‌ها یا وجود ذره اعلام شده بود، حل و فصل و پرونده پس از کارشناسی‌ها بسته، نهایی و مشخص شد که انحراف خاصی وجود ندارد.

پنتاگون طرح احتمالی جنگ با ایران را تدوین کرد

همچنین اینترسپت می‌گوید به نسخه‌ای از اسناد محرمانه بودجه اضطراری و برنامه‌های ویژه نظامی ایالات متحده آمریکا دست یافته که بر اساس آن، پنتاگون طرح احتمالی برای جنگ با ایران را تدوین کرده است. طرح «نگهبان پشتیبانی» یکی از نمونه‌های حمایت آمریکا از مواضع تهاجمی اسرائیل علیه ایران است.

اینترسپت در ادامه نوشته است که طرح مذکور با اسم رمز «نگهبان پشتیبانی» در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ تامین بودجه شده است که بخشی از طرح وسیع جنگی پنتاگون در خصوص پیش‌بینی وقوع یک بحران بالقوه است.

در این اسناد مشخص نیست که چه میزان بودجه برای این طرح در نظر گرفته شده است.

به نوشته انتخاب؛ جان مور، سخنگوی سنتکام، فرماندهی مرکزی آمریکا، گفته است ایران همچنان مهمترین منبع بی‌ثباتی در منطقه و تهدیدی علیه آمریکا و متحدان آن است و ما در دفاع از منافع ملی ایالات متحده در منطقه تردید نخواهیم کرد.

بر اساس این گزارش، طرح «نگهبان پشتیبانی» یکی از نمونه‌های حمایت آمریکا از مواضع تهاجمی اسرائیل علیه ایران است.

اینترسپت می‌نویسد درست چهار روز مانده به پایان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، پنتاگون بی سر و صدا اسرائیل را به منطقه مسئولیت ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا منتقل کرد و رسماً آن را با کشور‌های عرب خاورمیانه در یک گروه قرار داد و این وضعیت در دوران ریاست‌جمهوری جو بایدن نیز ادامه یافت.

این موضوع نشان می‌دهد قراداد ابراهیم با همان طرح عادی‌سازی روابط اسرائیل با اعراب تلاشی برای ایجاد ائتلاف میان اعراب و اسرائیل برای رویارویی با دشمن مشترک یعنی ایران بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
2
11
بسمه تعالی
با توجه به قرائن و شرایط موجود، تابستان داغی در پیش است.
موفق باشید،
عزت زیاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
0
3
پیشرفت یا تخلف.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
0
3
بسه انقدر برای ما نقش بازی نکنید یا برجام رو می خواهید یا نه تحریم رو از سر این ملت برداریید جونی برای اعتراض برای ما به مسولان نمانده پس روی ما حساب نکنید
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
0
5
چهارتا خودسر تومدن رفتن سغارت عربستان را اشغال کردن و ما را در انزوا قرار دادن
حالا باید نگران بحران‌هایی باشیم که تا مرز فروپاشی دامنه دارند
من بع هیچ وجه ندارم از تجزیه صحبت میکنم بلکه دارم ابعاد فاجعه را متذکر میشوم
دوستان یکم مطالعه کنید حمله به سفارت یک کشور یعنی حمله به خاک اون کشور....
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین