کد خبر: ۸۲۸۱۰۸
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹
برخی از کشور‌های عضو آژانس همیشه اطلاعات حساس را افشا می‌کنند

اولیانوف: جبران اشتباه استراتژیک درباره پرونده هسته‌ای ایران کار ساده‌ای نیست

مذاکره‌کننده هسته‌ای روسیه در واکنش به افشای اطلاعات هسته‌ای ایران در رسانه‌های غربی نوشت: «به‌احتمال زیاد می‌توانیم کشور‌های عضوی را شناسایی کنیم که اطلاعات محرمانه را به‌منظور پیچیده‌تر کردن بحث‌ها در شورای حکام آژانس افشا می‌کنند.»
اولیانوف: جبران اشتباه استراتژیک درباره پرونده هسته‌ای ایران کار ساده‌ای نیست
آفتاب‌‌نیوز :

میخائیل اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای روسیه در واکنش به افزایش دوربین‌های نظارتی در تأسیسات هسته‌ای ایران توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توئیتی نوشت: «حذف دوربین‌ها (نظارتی آژانس) از تأسیسات هسته‌ای ایران نتیجه قطعنامه سه کشور اروپایی با حمایت آمریکا در شورای حکام علیه ایران بود.»

وی افزود: «جبران این اشتباه استراتژیک غیرمسئولانه کار ساده‌ای نیست.»

اولیانوف همچنین درباره افشای اطلاعات هسته‌ای ایران در رسانه‌های غربی نوشت: «برخی از کشور‌های عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همیشه اطلاعات حساس را افشا می‌کنند، این تقصیر دبیرخانه آژانس نیست.»

وی تأکید کرد: «به‌احتمال زیاد می‌توانیم کشور‌های عضوی را شناسایی کنیم که اطلاعات محرمانه را به‌منظور پیچیده‌تر کردن بحث‌ها در شورای حکام آژانس افشا می‌کنند.»

در پایان سفر ۲ روزه «رافائل گروسی» به تهران و دیدار و مذاکره با مقامات عالی‌رتبه کشور، سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بیانیه مشترکی صادر کردند.

این نشست‌های سطح‌بالا به اهمیت برداشتن گام‌هایی به‌منظور تسهیل همکاری‌های گسترده‌تر جهت تسریع در حل مسائل پادمانی باقی‌مانده به‌نحو مقتضی، پرداخت.

دو طرف اعتقاد دارند که چنین تعاملات مثبتی می‌تواند راه را برای توافق‌های گسترده‌تر میان دولت‌های عضو هموار نماید.

۱. تعاملات بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران با روحیه همکاری و با رعایت کامل صلاحیت‌های آژانس و حقوق و تعهدات جمهوری اسلامی ایران بر اساس موافقتنامه‌های جامع پادمانی صورت خواهد پذیرفت.

۲. در خصوص مسائل پادمانی باقی‌مانده مربوط به سه مکان، ایران آمادگی خود را برای ادامه همکاری و ارائه اطلاعات و دسترسی بیشتر به‌منظور رسیدگی به مسائل پادمانی باقی‌مانده اعلام کرد.

۳. ایران به‌صورت داوطلبانه به آژانس اجازه می‌دهد تا چنانچه مقتضی باشد فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت بیشتر را اجرا کند. روش اجرای آن طی یک نشست فنی که به‌زودی در تهران برگزار می‌شود، میان دو طرف مورد توافق قرار خواهد گرفت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین