کد خبر: ۸۲۸۷۶۶
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳
در نشست خبری با وزیر خارجه ترکیه

امیرعبداللهیان: زنان در ایران نیرومندترین بخش جامعه هستند

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: حضور اسرائیل در قفقاز یکی از موضوعات مهم است و ایران به همه طرف‌ها هشدار می‌دهد که درباره اسرائیل با هوشمندی عمل کنند و پای اسرائیل را به قفقاز باز نکنند..
امیرعبداللهیان: زنان در ایران نیرومندترین بخش جامعه هستند
آفتاب‌‌نیوز :

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان روز چهارشنبه پس از دیدار با مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در آنکارا در نشست خبری مشترک، اظهار داشت: ما اینجا هستیم تا یکبار دیگر مراتب همبستگی خود را با ملت و دولت دوست و برادر ترکیه اعلام کنیم.

وی با اشاره به روز جهانی زن و گرامیداشت این روز در ترکیه با تبریک این روز، افزود: ما در جمهوری اسلامی ایران به درستی روز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) را که بانوی نور و رحمت هستند را روز نام نهاده‌ایم و در هفته‌های گذشته این مناسبت را بانوان ایرانی جشن گرفتند. زنان در جمهوری اسلامی ایران نیرومندترین بخش جامعه هستند.

امیر عبداللهیان گفت: پس از وقوع زلزله در ترکیه مقام معظم رهبری و جناب آقای رئیس جمهور دستورات اکیدی را برای اعلام همبستگی و کمک به مردم مسلمان ترکیه صادر فرمودند و در شرایطی که دستگاه‌های کمک‌رسانی در کشورم مشغول کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده خوی بودند، امدادرسانی خود را به مردم ترکیه نیز آغاز کردند. ما داغ ترکیه را داغ خود می‌دانیم. امروز فرصت داشتیم درباره موضوعات دوجانبه گفتگو کنیم. درباره اهمیت مناسبات تجاری گفتگوی مهمی داشتیم. افزایش حجم تجارت بیش از هر زمانی تحقق یافته که ناشی از اراده رهبران دو کشور و دولت جدید در ایران است.

وی با بیان اینکه بر شراکت منطقه‌ای بجای رقابت منطقه‌ای از جمله درباره کریدور‌ها تاکید داریم، گفت: درباره اهمیت تداوم دسترسی ایران به آب رودخانه ارس اتفاق نظر داریم. کارگروه مشترک در این خصوص کار خود را پیش می‌برد تا مردم مناطق غربی ایران بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

امیرعبداللهیان: زنان در ایران نیرومندترین بخش جامعه هستند

امیرعبداللهیان با بیان اینکه معتقدیم تروریسم خوب و بد نداریم و تروریسم در هر لباسی شوم است و امنیت ترکیه را امنیت خود می‌دانیم، عنوان کرد: افغانستان نیازمند تشکیل دولت فراگیر با حضور همه گروه‌های ذی نفوذ است. ایران ضمن همکاری با هیئت حاکمه این وضعیت را به رسمیت نشناخته و امیداوریم هر چه سریعتر شاهد دولت فراگیر باشیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به گفتگو‌های خود با وزیر امور خارجه ترکیه درباره حوزه قفقاز، گفت: حضور اسرائیل در قفقاز یکی از موضوعات مهم است و ایران به همه طرف‌ها هشدار می‌دهد که درباره اسرائیل با هوشمندی عمل کنند و پای اسرائیل را به قفقاز باز نکنند.

تاکید بر افزایش حجم مبادلات تجاری ایران و ترکیه

امیر عبداللهیان درباره محور‌های مذاکرات امروزش با وزیر خارجه ترکیه اظهار داشت: در این جلسه درباره موضوعات دوجانبه گفتگو و بر اهمیت توسعه مروادات اقتصادی و تجاری تاکید کردیم؛ افزایش حجم تبادل تجاری دو کشور از موضوعاتی است که در یک سال و نیم گذشته بیش از هر زمانی تحقق یافته که ناشی از اراده رهبران دو کشور به ویژه دولت جدید ایران است.

وی با بیان اینکه در نشست امروز راههی رفع موانع مورد بررسی قرار گرفت؛ امور گمرکی و ترانزیتی بین دو کشور را از دیگر محور‌های گفتگو‌ها برشمرد و گفت: ما بر شراکت منطقه‌ای به جای رقابت منطقه‌ای در کریدور‌های حمل و نقل منطقه‌ای از جمله کریدور‌ها بین ایران و ترکیه تاکید داریم.

تروریسم از مبداء اقلیم کردستان عراق و افغانستان نگرانی مشترک ماست

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان مبارزه با تروریسم را از دیگر محور‌های گفت وگوی امروزش با همتای ترکیه‌ای خود دانست و گفت: تروریسم از مبداء اقلیم کرستان عراق و داعش از مبداء افغانستان از نگرانی‌های مشترک ماست. همکاری‌های امنیتی در مبارزه با تروریسم بین دو کشور در سطح بالایی قرار دارد وحق ایران و ترکیه را در چارچوب حقوق بین‌الملل برای دفاع مشروع در مقابله با هرگونه اقدام تروریستی از هر جهت و توسط هر گروه محفوظ می‌دانیم.

چاووش اوغلو به زودی به تهران سفر می‌کند

وزیر امور خارجه ایران تجارت مرزی و همکاری‌های استانی را از دیگر محور‌های گفت و گوی امروز برشمرد و اظهار داشت: در خصوص بازراچه‌های مرزی آنگونه که انتظار مقامات دو کشور است امور پیش نمی‌رود. خواستار گشایش در این حوزه هستیم.

وی همچنین گفت که چاووش اوغلو بزودی به تهران سفر می‌کند و درباره سفر آیت‌الله رئیسی به ترکیه نیز امروز رایزنی شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین