کد خبر: ۸۲۸۸۰
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۷
با تاکید بر ضرورت استفاده از همه ظرفیت‌ها

صوفی: باید نگاه فراجناحی را تقویت کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مهندس علی صوفی، وزیر تعاون دولت خاتمی، با بیان این‌که انتخابات ریاست جمهوری دهم، از نظر اهمیت، حساسیت جناح‌های ریشه‌دار سیاسی کشور را برانگیخته است، این انتخابات را حساس و سرنوشت‌ساز می‌داند. او معتقد است که مشکلات ناشی از عملکرد دولت نهم، که فضایی بین‌المللی را علیه ایران به‌وجود آورده‌، اوضاع نابسامان اقتصادی، تورم، گرانی، رکود و قانون‌گریزی، عدم اجرای صحیح برنامه‌ چهارم و نیز عدم وجود شاخص‌های مثبت در عرصه‌ اقتصادی، سیاسی و حتی فرهنگی، موجبات نگرانی‌های عمیقی را هم در میان مردم و هم جناح‌های سیاسی فراهم آورده است. او تاکید دارد که برای همین نیازمند تغییر فضای موجود هستیم و صاحبنظران اذعان دارند که تنها کسی‌که می‌تواند در این شرایط، آراء مردم را جلب کند آقای خاتمی است و لذا امروز نگاهها به سوی ایشان است. 

وی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب گفت: «طبق نظرسنجی‌هایی که تاکنون صورت گرفته، اقبال عمومی نسبت به آقای خاتمی با میزانی بالاتر از پنجاه درصد بوده که به نظر می‌رسد هم‌اکنون رو به تزاید است و در واقع فاصله‌ معناداری میان آقای خاتمی و رییس جمهور فعلی ایجاد خواهد کرد».
 
صوفی افزود: «بر اساس این نظرسنجی‌ها، تنها گزینه‌ای که می‌تواند تکلیف انتخابات را در همان مرحله‌ اول روشن کند، آقای خاتمی است و همین امر موجب شده که نظر اصلاح‌طلبان، به حضور ایشان در عرصه‌ انتخابات ریاست جمهوری آینده جلب شود و علی‌رغم آنکه پیش‌بینی می‌شود با حضور آقای خاتمی انتخابات دو قطبی شود اما در هر حال شانس پیروزی آقای احمدی‌نژاد در جناح اصولگرایان از همه بیشتر است و تنها یک استراتژی پیروز می‌تواند ما را به تنها گزینه‌ پیروز برساند».
 
استاندار اسبق گیلان در پاسخ به این پرسش که آیا گمان نمی‌کنید انتخابات دو قطبی روند توسعه را کند می‌کند، اظهار کرد: «مدت‌هاست که با آمدن دولت نهم از مسیر توسعه خارج شده‌ایم، بنابراین بحث اصلی این است که کشور به مسیر توسعه بازگردد و فعلا بحث کندی و تندی آن مطرح نیست زیرا وقتی دولت فعلی بارها به صراحت اعلام کرده که اعتقادی به توسعه ندارد و بحث از سنت و تجدد به میان می‌آورد، اساسا کندی یا تندی در توسعه،‌نمی‌تواند مطرح باشد». 

وزیر دولت خاتمی، درباره‌ احتمال جدی شدن کاندیداتوری سید محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: «از منظر اصلاح‌طلبان حضور آقای خاتمی در انتخابات آینده نه تنها جدی بلکه اجتناب‌ناپذیر است. از نظر شخص ایشان نیز نجات کشور در گرو این تصمیم‌گیری سرنوشت‌ساز است بنابراین موضوع بسیار جدی‌تر از گذشته است و شاید هم به همین دلیل توجه به حضور سایر کاندیداهای اصلاح‌طلبان کمرنگ است». 

صوفی در ادامه‌ این گفت‌وگو در پاسخ به پرسش مبنی بر کاندیداتوری میرحسین موسوی و احتمال موفقیت او با وجود سال‌ها دوری از عرصه‌ قدرت، گفت: «آقای مهندس موسوی یکی از سرمایه‌های ملی ما محسوب می‌شوند و از این منظر، کمتر می‌توان بدیلی برای ایشان پیدا کرد. همچنان که برای آقای خاتمی، در جایگاه خود کمتر می‌توان مانندی یافت. به نظر من در میان کاندیداهایی که علاوه بر آقای خاتمی و در صورت عدم حضور ایشان در صحنه، اعلام آمادگی کرده‌اند، آقای دکتر عارف از نظر اجرایی، منش-کاری و جسارت تصمیم‌گیری به روزتر، قوی‌تر و نزدیک‌تر از هر فرد دیگری به خاتمی است».
 
وی در ادامه، احاطه بر مسائل و امور جای کشور در کلیه عرصه‌ها را شرط لازم برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری آینده دانست و خاطرنشان کرد: «فردی را برای انتخابات ریاست جمهوری آینده می‌خواهیم که از انسجام فکری و نگاه توسعه‌ای بالایی برخوردار بوده و در عین‌حال قدرت برقراری یک گفت‌وگوی بین‌المللی در عرصه‌ی متفکرین و اندیشمندان را داشته باشد البته لذا احاطه بر مسائل داخلی کشور شرط لازم است اما کافی نیست». 

صوفی در عین‌حال «وحدت ملی» را به عنوان یک قوه‌ی تأثیرگذار و تعیین‌کننده در سرنوشت کشور دانست و تأکید کرد که این طرح پیشنهادی به محورهای اساسی نیازمند است. 

وی در تشریح ضرورت‌ها و محورهای چنین طرحی گفت: «در ابتدا آنچه باید مدنظر قرابر بگیرد این است که وحدت ملی باید حول محور منافع ملی باشد نه منافع فردی، جناحی و گروهی و شاید آنچه ناخواسته و نانوشته، نیروهای انقلاب را به این پیشنهاد رسانده، نگرانی از منافع ملی است و متأسفانه برخی از اصولگرایان، تلاش دارند این مهم را مخفی کنند در حالیکه نیروهای اصیل انقلاب به دلیل همین احساس مشترک، که از اوضاع نابسامان کشور در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی، ذهن‌شان معطوف به طرح وحدت ملی است». 

وی ادامه داد: «با وجود آنکه طرح وحدت ملی را مثبت ارزیابی می‌کنم اما معتقدم اگر این رویکرد به سمتی تغییر جهت بدهد که دربرگیرنده‌ منافع جناحی باشد، بسیار خطرناک است یعنی اگر ناصادقانه با این قضیه برخورد شود و از همان ابتدا تأکید بر تأمین منافع حزبی و یا جناحی قرار بگیرد به‌گونه‌ای که بنا بر تداوم حکومت به دست اصولگرایان باشد دیگر وحدت ملی مفهومی نخواهد داشت، از سوی دیگر نسل انقلاب از نظر سنی در شرایطی است که فرصت چندانی برای اصلاح امور ندارد و لذا باید دوره‌های چهارساله‌ ریاست جمهوری را مغتنم شمارد». 

وزیر دولت اصلاحات افزود: «نمی‌توانیم به انتظار آینده بنشینیم، نسل انقلاب باید تمام توان خود را برای اصلاح امور به‌کار گیرد و برای همین،‌ حتی اگر اقتضاء کرد، نگاه فراجناحی را تقویت کند و لازم است در فرصت باقی‌مانده، این نسل از همه‌ پتانسیل خود استفاده کند تا بتواند کشور را به توانایی هرچه بیشتر برساند و مهم‌تر اینکه اعتماد نسل جوان فعلی و آینده را به کارآیی نظام جمهوری جلب کند». 

عضو بنیاد باران همچنین شرایط انتخابات ریاست جمهوری آینده را برای حضور چهره‌ها و شخصیت‌های مستقل، مناسب ندانست و گفت: «ابزارهای دولت فعلی بسیار قوی هستند و از پشتوانه‌های سازمانی و قابل توجهی برخورداند. همین امر موجب دغدغه‌هایی همچون دغدغه‌ صیانت از آراء مردم به بالاترین حد ممکن شده است. با این شرایط، نه تنها نیروهای مستقل بلکه حتی افرادی که امکان رقابت با آقای احمدی‌نژاد برای آنها بیشتر است شانس بالایی در دستیابی به نتیجه‌ی مطلوبشان نخواهند داشت و رویکرد اصلاح‌طلبان به آقای خاتمی هم از همین منظر است چراکه اقبال عمومی خنثی‌کننده‌ی این نگرانی‌ها و دغدغه‌هاست».

در بخش دیگری از این گفت‌وگو صوفی درباره حضور نظامیان در عرصه‌ انتخابات اظهار نظر کرد و گفت: «از نظر اصولی در حکومت‌های فعلی دنیا، حضور نظامیان در عرصه‌ سیاسی منفی و زیانبار تلقی می‌شود و حضرت امام (رضوان الله تعالی علیه) نیز چه در فرمایشات مکرر و چه در وصیت‌نامه خود، راه هرگونه تعبیر و تفسیر برای حضور نظامیان در عرصه‌ سیاسی را به طور مطلق بسته‌اند و آن را نه تنها برای کشور و مردم بلکه برای انجام مأموریت‌های نیروهای نظامی بسیار مضر دانستند به طوری که عنوان کرده‌اند نیروهای نظامی برای حفظ تمامیت ارضی کشور مورد نیاز هستند و حضور در عرصه‌ سیاسی آنها را از کارآیی اصلی خود ساقط می‌کند و این یک اصل است». 

وزیر دولت خاتمی افزود: «طبق قانون نیروهای نظامی از دخالت در امر انتخابات منع شده‌اند، استفاده از امکانات دولتی و بودجه‌ عمومی در انتخابات ممنوع است، طبیعتاً اگر جریانی بخواهد به این نوع امکانات متوسل شود امکان رقابت سالم از انتخابات را می‌گیرد، بنابراین دلایل، نیروهای نظامی باید از هرگونه موضع‌گیری جناحی و سیاسی در عرصه‌ی داخلی کشور بپرهیزند و بدانند که در این صورت هم روح امام عزیز را شاد کرده و هم جایگاهی دائمی را در قلب مردم به خود اختصاص داده‌اند».
 
وی خاطرنشان کرد: «البته اگر در بین نظامیان فردی به فعالیت‌های سیاسی علاقمند باشد، ایرادی ندارد که ابتدا استعفا بدهد و پس از مدتی وارد فعالیت‌های سیاسی و جانبداری از این و آن شود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین