کد خبر: ۸۲۹۴۳
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۷

گزارش تصویری: چک‌چک در یزد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: زیارتگاه زرتشتیان موسوم به «چک‌چک» یا «پیر سبز» در نزدیکی شهر یزد قرار دارد. این زیارتگاه از مهمترین مراکز عبادات زرتشتیان است. گفته‌ می‌شود نام «چک‌چک» از صدای قطره‌های آب گرفته شده که از صخره‌ای در آن‌جا می‌چکد. هر سالی چند روزی پیروان آئین زرتشت برای انجام مراسم مذهبی در این مکان جمع می‌شوند.
 
آنان در این روزها لباسهایی با رنگ روشن می‌پوشند، سرشان را می‌پوشانند و میوه و اسپند همراه می‌آورند. زرتشتیان ابتدا به زیارتگاهی در شرق شهر یزد و سپس به زیارتگاه «چک‌چک» می‌روند». بر اساس باورها این‌جا محل پنهان شدن یکی از دختران پادشاه ساسانی در یکی از جنگها بوده‌است. 

گفته می‌شود که بعدها چوپانی او را در خواب می‌بیند و «نیک‌بانو» به او می‌گوید که «پیر سبز» را بنا نهد. در یکی از اتاقها چاهی است که زرتشتیان به نیت برآورده شدن حاجاتشان نخی را به دور طناب آن گره می‌زنند. 

از جمله مراسم این روزها خواندن اوستا، نیایش و پختن غذاهایی برای نذورات است. 

عکس‌ها از: سید محمد حسین مصطفوی، علی چاشنی‌گیر و سایت یزد‌فردا
{$old_album_82943}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۸:۱۷ - ۱۳۸۷/۱۰/۲۱
0
0
سلام
خسته نباشيد خواهشمند است اطلاعات ناقصتان راكامل كنيد چك چك از زيارتگاههاي زردشتيان است كه متعلق به اردكان مي باشد و در 35 كيلومتري شهرستان اردكان واقع است و متاسفانه يزدي ها مي خواهند اين مكان ديدني رابه نفع خود مصادره نمايند و هرجا كه صحبت از اين مكان ميشود آن را منتسب به يزد مي كنند خواهشمند است اين حرف را شما تكرار نكنيد.باتشكر
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین