کد خبر: ۸۲۹۴۶۳
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷
ویلیام وکسلر، معاون دستیار وزیر دفاع سابق آمریکا؛

تعجب‌آور نیست اگر خبر بعدی ازسرگیری مذاکرات ایران و آمریکا درباره برجام باشد

یک مقام سابق آمریکایی با بررسی نقش پکن در حصول توافق میان تهران و ریاض برای عادی‌سازی روابط خاطر نشان کرد: تعجب‌آور نیست اگر خبر بعدی، از سرگیری مذاکرات احیای برجام با میانجی‌گری چین باشد.
تعجب‌آور نیست اگر خبر بعدی ازسرگیری مذاکرات ایران و آمریکا درباره برجام باشد
آفتاب‌‌نیوز :

ویلیام وکسلر، معاون دستیار وزیر دفاع سابق آمریکا و مدیر ارشد مرکز رفیق حریری و برنامه‌های خاورمیانه در اندیشکده شورای آتلانتیک در یادداشتی برای این اندیشکده آمریکایی که در آن به بررسی ابعاد مختلف توافق عادی‌سازی روابط ایران و عربستان پرداخته است، تاکید کرد که باتوجه به تاثیر سیاست‌های چین در خاورمیانه طی دو دهه گذشته بعید نیست که خبر بعدی ازسرگیری مذاکرات احیای برجام باشد.

این کارشناس در یادداشت خود با بیان اینکه «توافق ایران و عربستان با میانجی‌گری چین با دو اخطار جدی برای واشنگتن همراه است» نوشت: بدیهی‌ترین و مورد اول این است که چین با اعلامی که همزمان با آغاز سومین دوره ریاست جمهوری شی جین پینگ بود، طرفین را گرد هم آورد. پس از سال‌ها اعلامیه‌های پکن مبنی بر اینکه این کشور صرفاً می‌خواهد روابط اقتصادی در خاورمیانه ایجاد کند و به دنبال هیچ گونه نفوذ سیاسی نیست، به وضوح می‌توان دریافت که چنین اظهاراتی نادرست بوده است. در واقع، چین به مدت دو دهه به‌طور پیوسته در حال افزایش نفوذ سیاسی منطقه‌ای خود بوده است که اخیراً با سفر شی جین‌پینگ به ریاض در ماه دسامبر و سفر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران به پکن در ماه گذشته برجسته شد.

وی ادامه داد: دیروز چین وعده داد که منافعش در منطقه فقط اقتصادی است و نمی‌خواهد بازیگر اصلی سیاسی باشد، اما امروز چین قول خواهد داد که فقط خواهان نفوذ دیپلماتیک است، نه حضور نظامی منطقه‌ای. جهان هرگز نباید وعده‌های دیروز را باور می‌کرد و قطعا نباید وعده‌های امروز را هم باور کند.

این مقام سابق آمریکایی همچنین نوشت: دومین مورد این است که این اعلامیه در حالی منتشر شده که ایالات متحده و اسرائیل از نزدیک در مورد پاسخ‌های احتمالی به برنامه هسته‌ای در حال توسعه ایران با مانور‌های نظامی مشترک و در جریان سفر مشاور امنیت ملی اسرائیل به واشنگتن، پیش از سفر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به اروپا هماهنگ می‌شوند. در حالی که کاخ سفید ممکن است از تنش‌زدایی استقبال کند، دولت اسرائیل از این کار استقبال نخواهد کرد، زیرا این تحول را به عنوان اقدامی برای کاهش تهدید گزینه نظامی علیه ایران تفسیر می‌کند.

ویلیام وکسلر با اشاره به نقش چین در حصول توافق عادی‌سازی روابط ایران و عربستان افزود: تعجب آور نیست اگر اعلام بعدی از سرگیری گفتگو‌های ایران و آمریکا در مورد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) باشد که بار دیگر با میانجی‌گری چین انجام خواهد شد. در حالی که من در مورد احتمال (یا حتی توصیه) چنین توافقی در شرایط کنونی تردید دارم، ممکن است چنین اعلامیه‌ای در واشنگتن مورد استقبال قرار گیرد، اما قطعاً (در قدس اشغالی) به عنوان کاهش بازدارندگی آمریکا و اسرائیل علیه ایران تلقی می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین