کد خبر: ۸۲۹۴۹۸
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳

خطر استفاده از شوینده‌ها در خانه‌تکانی/ در صورت مسمومیت چه کنیم؟

سرپرست اداره نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی گلستان، نسبت به خطر استفاده از شوینده‌ها در خانه‌تکانی هشدار داد و گفت: هنگام خانه‌تکانی و استفاده از مواد شوینده باید درب و پنجره باز باشد.
خطر استفاده از شوینده‌ها در خانه‌تکانی/ در صورت مسمومیت چه کنیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر دانیال ملکی اظهار کرد: در آستانه نوروز و رونق خانه تکانی با توجه به ترکیب شیمیایی شوینده‌ها، همیشه شاهد مسمومیت‌ها و دیگر حوادث هستیم.

وی اختلاط مواد شوینده را خطرناک دانست و افزود: ترکیب برخی از مواد شوینده گازهای خطرناک ایجاد کرده و به شدت مسمومیت‌زا است لذا افراد هنگام خانه تکانی باید از انجام چنین کاری پرهیز کنند.

سرپرست اداره نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی گلستان با اشاره به اینکه متأسفانه گاهی اوقات فرد به برچسب روی مواد شوینده توجه نمی‌کنند و همین مسأله مشکل‌ساز می‌شود، بیان کرد: هنگام خانه‌تکانی و استفاده از مواد شوینده باید درب و پنجره باز باشد.

ملکی به شیوه نگهداری مواد شوینده اشاره کرد و گفت: اگر بانوان فرزند خردسال دارند باید در نگهداری مواد شوینده حساسیت بیشتری به خرج دهند و آن را دور از دسترس کودکان نگه دارند.

وی اضافه کرد: در صورت بروز مسمومیت بر اثر استنشاق گاز مواد شوینده، فرد مسموم باید سریعاً به محیط باز منتقل شود و اگر شدت مسمومیت بالا بود فرد باید به اورژانس منتقل شود. اگر مواد شوینده روی پوست فرد ریخت تا ۱۰ دقیقه با آب و صابون شست و شو دهند و در صورت شدت سوزش به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنند.

داروهای تاریخ گذشته را چطور امحا کنیم؟

سرپرست اداره نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی گلستان متذکر شد: اگر مواد شوینده بر روی چشم افراد ریخت باید در اسرع وقت آن را با آب فراوان شست و شو دهند. بهتر است زیر دوش آب بروند و جریان آب باید طوری باشد که آب داخل چشم‌ها بریزد و این کار تا ۱۰ دقیقه ادامه پیدا کند.

ملکی با بیان اینکه در صورت خوردن مواد شوینده توسط کودکان، نباید اقدام به القای استفراغ کنند، گفت: در این مواقع سریعاً با شماره ۱۹۰ و یا ۱۱۵ تماس حاصل کنند و هنگام مراجعه به مراکز درمانی ماده خورده شده را همراه خود داشته باشند.

وی به مصرف داروهای تاریخ گذشته اشاره کرد و افزود: معمولاً افراد هنگام خانه‌تکانی، اقدام به دور ریختن داروهای تاریخ گذشته می‌کنند حال آنکه دور ریختن و امحای دارو به ویژه داروهای شیمیایی اصول خود را دارد و باید از ریختن آن در درون باغچه، فاضلاب و غیره بپرهیزند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین