کد خبر: ۸۲۹۵۷
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۸۷ - ۱۰:۰۸
گزارشی از یک شهر خوابگاهی در نزدیکی شیراز

صدرا، شهری که شهرداری ندارد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عضو شورای شهر صدرا می‌گوید که شهر جدید صدرا که در 15 کیلومتری شیراز قرار گرفته به شهر خوابگاهی تبدیل شده است. 

به گزارش خبرنگار آفتاب از شیراز، علی اکبر طاهری، عضو شورای شهر صدرا به آفتاب گفت: «مردم شهر عریض و طویل صدرا برای یک خرید معمولی و کارهای جزیی اداری و فعالیت‌های روزمره کاری باید به شیراز بروند. چون اداره‌ها و موسسات خدماتی، هنوز به صدرا نیامده‌اند. امکانات موجود هم آن قدر کم و پراکنده است که مردم مجبور هستند برای رفع مایحتاج و مسایل کاری خود حتماً برای انجام آن به شیراز بروند. بدین جهت مردم روزها برای کار به شیراز می‌روند و شب جهت خواب به صدرا می‌آیند. این چنین است که صدرا به شهر خوابگاهی معروف شده است». 

عضو شورای شهر صدرا با اشاره به اینکه بیش از 15 سال از عمر شهر صدرا می‌گذرد، خاطرنشان کرد: «صدرا هم اکنون دارای جمعیتی افزون بر بیست هزار نفر است که به لحاظ قرار گرفتن در کنار کلان شهر شیراز رشد جمعیتی آن خیلی سریع است. طبق ماده پنج قانون ایجاد شهرهای جدید مصوب مجلس و هیات وزیران، کلیه وزارتخانه‌ها، موسسات و شرکتهای دولتی موظف هستند متناسب با پیشرفت شهر خدمات مورد نیاز شهر و شهروندان را آماده و ارایه کنند اما دریغ از احساس مسوولیت مسوولان معزز که گل نکرد و باعث گردید از ورودی تا خروجی شهر صدرا مشکلات ریز و درشت زیادی متولد شود و کمبود و نبود امکانات، شهروندان را دچار مشکلاتی کرده است». 

علی اکبرطاهری، با اشاره به اینکه شهر صدرا با معضلات و بحران‌های زیادی روبرو است،گفت: «چند هفته قبل خانواده‌ای در این شهر، نوجوانش از دست داده بود اما مکانی برای دفن فرزندشان پیدا نمی‌کردند. در نهایت فردی از شهرک قصرقشمه مکان خریداری شده مربوط به خودش را در اختیار خانواده داغدار گذاشت». 

او افزود: «هر شهر و روستایی و حتی عشایر نیز صاحب قبرستان هستند اما صدرا قبرستان ندارد. به دلیل اینکه شهروندان صدرا از مناطق گوناگون استان و استانهای هم‌جوار هستند در هنگام فوت عزیزانشان جنازه آنها را باید با صرف هزینه بسیار و مشکلات فراوان به دیار خود انتقال بدهند». 

طاهری ریشه این مشکل را در زمین‌های وقفی شهر صدرا دانست و افزود: «گویا موقوفه برای مکان تعیین شده قبرستان، مشکلاتی را ایجاد می‌کند. به نظر می‌رسد متولی موقوفه آیه "انا لله و انا الیه راجعون" را نخوانده است. به همین خاطر کسانی که ساکن صدرا می‌شوند،بهتر است تعهد بدهند که حق فوت در شهر صدرا را ندارند چون صدرا قبرستان ندارد». 

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر صدرا، نداشتن تاکسی را مشکل دیگر این شهر ارزیابی کرد: «صدرا شهری است که گستره آن به صورت طولی از باجگاه تا دو راهی بیضا کشیده شده است و طول آن بیش از بیست کیلومتر و عرض متوسط پنج کیلومتر است که در دامنه کوه قرار گرفته و خیابان و کوچه های آن دارای پستی و بلندی زیادی است. اما با این حال صدرا، تاکسی و حمل و نقل درون شهری ندارد». 

طاهری در ادامه گفت: «صدرا دو ورودی دارد یکی در فاز یک دیگری فاز دو. جالب است بدانید مقصد فاضلاب‌ها در همین دو ورودی اصلی شهر قرار دارد که مشاهده آن هم برای همه آزاد است. بوی آن با هر باد و نسیمی در شهر می‌پیچد. این روی سکه این است که صدرا سیستم فاضلاب دارد و هیچ کس حق کندن چاه ندارد. اما آن روی سکه این است که بعد از 15 سال تاسیس شهر صدرا، این شهر تصفیه خانه فاضلاب ندارد». 

شهر جدید صدرا با اینکه دارای شورای شهر است اما شهرداری ندارد. طاهری در این باره خاطرنشان کرد: «طبق قانون و با دستور استانداری دو سال پیش همگام با انتخابات سراسری شوراها در صدرا هم این امر مهم انجام پذیرفت و اعضای شورا انتخاب شدند. بیشتر وقت شورا هم برای راه‌اندازی شهرداری صرف شده است. اما نتوانسته‌ایم کاری از پیش ببریم. زیرا همان کسانی طبق قانون موظف هستند در ایجاد شهرداری کمک کنند و نامه داده بودند انتخابات را برگزار کنید، حال نه تنها کمکی نمی‌کنند بلکه در راه تلاش اعضای شورا هم سنگ اندازی می‌کنند و با ایجاد شهرداری هم علنا مخالفت هستند». 

این عضو شورای شهر صدرا تاکید کرد: «شهر باید شهرداری داشته باشد. شورا با شهرداری لازم و ملزوم هم است. خدمات ارایه شده توسط شهرداری را ارگانی دیگر نمی‌تواند انجام دهد. آیا این همان همکاری و هماهنگی در مدیریت استان فارس است که فارس را بهشت برین و صدرا را مدینه فاضله نموده است»؟ 

طاهری درباره متولی شهر صدرا گفت: «پایه گذار و متولی کنونی شهر صدرا شرکت عمران(وابسته به وزارت مسکن و شهرسازی) است که به راحتی هم نمی‌خواهد میدان را خالی کند اما از قرار معلوم تصمیم گیرنده‌های دیگری هم در صدرا عرض اندام نموده‌اند». 

او افزود: «این طرف شرکت عمران صدرا خود را حاکم بلا منازع می‌داند. اما آن طرف اوقاف،خود را دست بالای دست می‌داند و برای تغییر کاربری، استعلام، عوارض، پروانه ساخت و واگذاری زمین باید نظرش را تامین نمود. از طرفی دیگر شورای شهر صدرا برای شهر باید تصمیم بگیرد اما آن طرف شورای شهر شیراز هم برای صدرا تعیین تکلیف می‌کند». 

طاهری در ادامه گفت: «از یک طرف سازمان اتوبوسرانی، صدرا را مستقل اعلام می‌کند و ماهانه به غیر از کرایه افراد، برای هر اتوبوس دو میلیون اجاره از صدرا می‌گیرد. اما از سویی دیگر، شهرداری شیراز، صدرا را جز لاینفک خود می‌داند و بدون دادن خدمات بیشتر عوارض‌ها را می‌گیرد». 

این عضو شورای شهر صدرا خاطرنشان کرد: «این طرف وزارت کشور افتتاح شهرداری را اعلام می‌کند اما آن طرف استانداری فارس آن را جوک می‌داند و الی ما شااله حرف های دیگر از نهادهای دیگر». 

علی اکبرطاهری، عضو شورای شهر صدرا در پایان گفت: «با وجود این عجایب چند‌گانه که در جلب توریسم و گردشگر تاثیر به‌سزایی دارد از جناب گینس دعوت می‌کنیم رکوردهای ما را در کتاب خود ثبت نماید تا در تاریخ ماندگار گردد و همه به آفرینندگان این همه عجایب درود فرستند».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین