کد خبر: ۸۲۹۶۴۶
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۴:۰۴
فیصل بن فرحان گفته "منتظر دیدار با همتای ایرانی خود هستم"

وزیر خارجه عربستان: توانمندی‌های هسته‌ای ایران ما را نگران می‌کند/ به‌زودی با امیرعبداللهیان دیدار می‌کنم

وزیر خارجه عربستان اعلام کرد، منتظر دیدار قریب الوقوع با همتای ایرانی خود است تا روابط دیپلماتیک بین دو کشور از سر گرفته شود. این توافق با میانجیگری جمهوری خلق چین انجام گرفت. امیدواریم صفحه جدیدی از روابط با ایران گشوده شده.
وزیر خارجه عربستان: توانمندی‌های هسته‌ای ایران ما را نگران می‌کند/ به‌زودی با امیرعبداللهیان دیدار می‌کنم
آفتاب‌‌نیوز :

شاهزاده فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان در گفتگویی با روزنامه الشرق الاوسط اعلام کرد: براساس توافق صورت گرفته منتظر دیدار قریب الوقوع با همتای ایرانی خویش است.خود را برای از سرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور طی دو ماه آینده آماده می‌کنیم و طبیعی است که در آینده سفر‌های متقابلی هم خواهیم داشت.

بن فرحان در این گفتگو در پاسخ به سئوال خبرنگار الشرق الاوسط که پرسید: بعد از اعلام توافق بین عربستان سعودی و ایران و موافقت بر سر از سرگیری روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارتخانه‌ها طی دو ماه، منافع مستقیم عربستان از چنین توافقی چیست؟ آیا این امر بیانگر ورد منطقه به مرحله جدیدی در بعد سیاسی، اقتصادی و پرونده‌های پر التهاب منطقه است؟ پاسخ داد: اصل و پایه روابط بین المللی بر وجود روابط دیپلماتیک بین کشور‌ها استوار است، اهمیت این مسئله وقتی که دو کشور همسایه باشند و در حجم عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران باشند که روابط گسترده دینی، فرهنگی، تاریخی و تمدن مشترک دارند، چند برابر بیشتر می‌شود. این توافق با میانجیگری جمهوری خلق چین انجام گرفت و پیش از آن هم طی دو سال گذشته شاهد چند دور مذاکره در جمهوری عراق و پادشاهی عمان بودیم، عربستان باتوجه به مسئولیتی که احساس می‌کند در مسیر آرام سازی و نقش آفرینی در کاهش تنش و توسعه امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین المللی گام بر می‌دارد.

بن فرحان در عین حال گفت: دستیابی به توافقی که منجر به از سرگیری روابط سیاسی می‌شود به معنی حل تمامی اختلافات موجود بین دو کشور نیست بلکه دلیلی بر تمایل مشترک جهت حل این مشکلات از طریق ارتباط و گفتگو باه روش‌های مسالمت آمیز و از کانال‌های دیپلماتیک است. ما در عربستان سعودی امیدواریم صفحه جدیدی از روابط با ایران گشوده شده و توسعه افق‌های همکاری به شکل مثبتی بر تقویت ثبات و پیشبرد توسعه و شکوفایی نه تنها در دو کشور بلکه در کل منطقه اثر گذار باشد.

وزیر خارجه عربستان سعودی در پاسخ به سئوال دیگر الشرق الاوسط در رابطه با موعد برگزاری نشست با وزیر خارجه ایران جهت اجرایی کردن توافق و آماده سازی جهت مبادله سفرا و اینکه آیا او را در تهران خواهیم دید هم گفت: در چارچوب توافقی که صورت گرفته من منتظر ملاقات با وزیر خارجه ایران در آینده نزدیک هستم، ما برنامه از سرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور طی و ماه آینده تدارک و طبیعی است که در آینده سفر‌های متقابلی خواهیم داشت.

بن فرحان در پاسخ به پرسش خبرنگار الشرق الاوسط که پرسید: به رغم تاکید ریاض و تهران در بیانیه سه جانبه امضا شده توسط چین، در رابطه با احترام حاکمیت کشور‌ها و عدم دخالت در امور داخلی آنها، اما واشنگتن نسبت به پایبندی ایران ابراز شک و تردید کرده است، آیا در توافق شروطی دررابطه با موضوع عدم دخالت در امور داخلی کشور‌ها هم درج شده و آیا تصور می‌کنید که ایران به این بند‌های آن پایبند خواهد بود، هم گفت: از مهم‌ترین مقتضیات گشودن صفحه جدید با ایران، تعهد به توافق دو جانبه و مفادی است که بیانیه سه جانبه سعودی ـ ایرانی ـ چینی به آن اشاره کرده است. بی شک به نفع هر هر دو کشور و منطقه است که روند همکاری و هماهنگی مشترک اجرایی شده و بر اولویت توسعه به جای فاکتور‌های سلطه گری تمرکز شود، تا خواستگاه‌ها، آمال و آرزو‌های ملت‌ها و نسل‌های جوان منطقه ما در داشتن آینده‌ای بهتر با امنیت و ثبات و توسعه محقق شود. ما امید داریم که طرف ایرانی هم ما را در این اهداف همراهی کرده و به دنبال فعالیت مشترک برای تحقق آن هستیم.

الشرق الاوسط  پرسش دیگری در رابطه با بن بست مذاکرات هسته‌ای و اوضاع داخلی ایران و نگرانی‌های اقتصادی و اجتماعی ادعایی در ایران مطرح کرد که وزیر خارجه عربستان به این پرسش چنین پاسخ داد: من به بخش عمده این سئوال پاسخ نخواهم داد، چون مسئله داخلی ایران است، اما آنچه که می‌توانم در اینجا بگویم آن ست که ایران کشور همسایه است و به طور اعم ثبات و توسعه این کشور به نفع ثبات و در راستای منافع منطقه و توسعه آن قرار می‌گیرد، ما در عربستان سعودی برای آن‌ها آرزوی خوبی و خیر می‌کنیم.

وی در عین حال گفت: در رابطه با ادامه توسعه توانمندی‌های هسته‌ای هم بی شک این مسئله ما را نگران می‌کند، ما باز هم درخواست خود را برای تبدیل شدن منطقه خلیج فارس و خاورمیانه به منطقه‌ای عاری از سلاح‌های کشتار جمعی تکرار می‌کنیم، از ایران هم می‌خواهیم به تعهدات هسته‌ای خود عمل کرده و همکاری خود را با آژانس بین المللی انرژی اتمی گسترش دهد، ما در عین حال به همکای خود با متحدان و دوستان خود در زمینه تضمین این امر ادامه می‌دهیم.

وزیر خارجه عربستان سعودی در رابطه با اینکه چرا چین باید میانجی این توافق باشد نه کشوری دیگر در حالی که پکن مرکز ثقل دیپلماسی خود را بر حل بحران‌های منطقه‌ای قرار نداده است، هم گفت: همانگونه که بیانیه سه جانبه مشترک هم به آن اشاره کرده، عربستان سعودی از ابتکار عمل اعلام شده توسط عالیجناب شی جین بینگ رئیس جمهور خلق چین استقبال کرده و با آن به عنوان امتداد و ادامه مذاکراتی که طی دو سال گذشته با طرف ایرانی انجام داده، محسوب کرد. همچنین بر کسی پوشیده نیست که چین روابط خوب و مثبتی با هر دو طرف دارد که در نزدیک کردن نظرات و پاسخگوی به دغدغه‌های عربستان سهیم بود. امیدواریم که مشارکت چین در این توافق به تقویت همزیستی و امنیت مشترک در منطقه ما و نیز روابط حسن همجواری بین کشور‌ها کمک کند.

وزیر خارجه عربستان تاکید کرد: هر سه کشور منافع مشترکی در فراهم کردن اتمسفری توام با صلح و امنیت و ثبات منافع مشترکی دارند، تا شرایط بتواند زمینه ساز شکل‌گیری و توسعه مشارکت منطقه‌ای و بین المللی شود که از طریق آن نیاز‌های توسعه و شکوفایی اقتصادی کشور‌های منطقه و کشورهایشان فراهم گردد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین