کد خبر: ۸۲۹۷۰
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۷
گاردین گزارش داد:

اوباما خود را برای مذاکره با حماس آماده مي‌کند

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: دولت بعدی امریکا دیگر سیاست منزوی‌کردن «حماس» را دنبال نخواهد کرد و «اوباما» خود را برای مذاکره با این جنبش آماده می‌کند.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، روزنامه گاردین در نسخه اینترنتی‌اش آورده است؛ به گفته منابع نزدیک به «باراک اوباما»، دولت او آماده کنار‌گذاشتن سیاست «بوش» در قبال «حماس» است و قصد دارد با این گروه اسلامی باب مذاکره را باز کند.

تماس با «حماس» را احتمالاً سرویس‌های اطلاعاتی امریکا آغاز خواهند کرد.

لازم به ذکر است که وزارت خارجه امریکا «حماس» را در فهرست سازمان‌ها و گروه‌های تروریستی قرار داده است. در سال 2006 هم کنگره امریکا قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن واشنگتن از ارائه کمک‌های مالی به این گروه منع شده است.

دولت جدید امریکا دریافته است که سیاست منزوی‌کردن «حماس» خط مشی درستی نبوده است. به گفته منابع نزدیک به دولت اوباما، امریکا باید راهی مشابه فرآیندی که در دهه 1970 در تماس با «سازمان آزادی‌بخش فلسطین» دنبال می‌کرد در خصوص «حماس» هم دنبال کند.

در آن زمان اسرائیل از کم و کیف این تماس‌ها مطلع نبود و مدت‌ها بعد، از آن‌ها باخبر شد. «ریچارد هاس» یکی از دیپلمات‌های کهنه‌کار امریکایی که انتظار می‌رود «اوباما» او را به عنوان فرستاده‌اش در امور خاورمیانه منصوب کند، نیز از تماس با «حماس» حمایت کرده است. اما پشتیبانی او منوط به آتش‌بس در غزه و آشتی جنبش «حماس» با جنبش «فتح» است.

«استیو کلمانز»، مدیر برنامه راهبردی امریکایی در بنیاد امریکای نو، گفت: «دولت اوباما سعی خواهد کرد در قبال «حماس» سیاستی شبیه به مذاکرات شش جانبه و اعزام فرستاده‌های مخفی با شرکت فعال کشور‌های اروپایی را به اجرا بگذارد».

یکی دیگر از منابع مطلع هم در خفا گفت نباید انتظار داشت دولت «اوباما» درباره تماس‌هایش با «حماس» بدون پرده‌پوشی سخن بگوید و مخفی‌کاری را کنار بگذارد.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند که با وجود مواضع سیاسی «اوباما» در زمان مبارزات انتخاباتی‌اش، او در دوران ریاست‌جمهوری‌اش خط مشی متوازن و متعادل را در قبال طرف‌های درگیر در مناقشه خاورمیانه در پیش خواهد گرفت.

به نوشته «گاردین»، در روزهای باقی‌مانده به مراسم تحلیف «اوباما»، اولویت اصلی او ممانعت از تأثیر بحران غزه بر تلاشش برای تعیین چارچوب سیاست خارجی خاص دولتش خواهد بود. به گفته «ارون دیوید میلر»، یکی از مشاوران سابق وزارت خارجه امریکا در امور خاورمیانه، اگر «اوباما» در واکنش به اوضاع غزه به حاشیه کشیده شود، خیلی‌ها این را به حساب ضعف دولت آینده در حل و فصل مسأله خاورمیانه خواهند گذاشت.

به گفته او «اوباما» باید نشان دهد که توانایی پیشبرد روند صلح را با اجرای سیاست‌های زیرکانه‌تر، منصفانه‌تر و جدی‌تری دارد؛ در غیر اینصورت شانس دولت او برای ایفای نقش موثری در حل بحران جاری و بحرانی گسترده‌تر بشدت کاهش خواهد یافت.

به نوشته روزنامه گاردین، اشتیاق «اوباما» در گفتگو با دشمنان امریکا به بخشی از سیاست‌های خاص او مبدل شده است، اما رئیس‌جمهور آتی امریکا باید در این زمینه با احتیاط، آگاهی و هشیاری عمل کند؛ مبادا به عنوان یکی از پیامدهای جنگ غزه به «حماس» مشروعیت ببخشد.

«بروس هافمن»، یکی از خبره‌های تروریسم در «دانشگاه جورج تاون» امریکا، هم گفته است بعید بنظر می‌رسد «اوباما» پیش از روشن‌شدن نتایج و پیامدهای نهایی جنگ جاری، حرکتی را برای آغاز مذاکره با «حماس» صورت دهد. به گفته او احتمال اجرای چنین حرکتی از سوی «اوباما» ضعیف است؛ مگر آنکه «حماس» ضربه‌ای سخت از جنگ غزه متحمل شود و شاخه نظامی‌اش بر اثر آن دچار ضعف شود.

به نوشته گاردین، با وجود همه این هشدارها با گذشت زمان، هر روز بر تعداد جمهوری‌خواهان و دمکراتهایی که خواهان شرکت «حماس» در روند صلح خاورمیانه هستند، افزوده می‌شود.

«ریچارد هاس»، دیپلمات امریکایی که رئیس شورای روابط خارجی هم هست، معتقد است اگر آتش‌بس بین «حماس» و اسرائیل دوام یابد و «حماس» با تشکیلات خودگردان فلسطین هم آشتی کند، در آنصورت دولت «اوباما» خواهد توانست با «حماس» تماس‌هایی هر چند محدود را برقرار کند.

به نوشته این روزنامه «اوباما» بارها گفته است یکی از اولویت‌های او احیای وجهه امریکا در میان کشورهای جهان است و خیلی از سیاست‌مداران امریکایی هم از انتخاب «هیلاری کلینتون» و ژنرال «جیمز جونز» به عنوان وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی دولت «اوباما» تمجید کرده‌اند.

«اوباما» باید تعهد خود را در قبال این اولویت و همینطور پیروی از شاخص‌های تازه در سیاست‌خارجی با برگزیدن فرستادگان و نمایندگانی در امور خاورمیانه، ایران، هند-پاکستان، و کره شمالی در روزهای پس از مراسم تحلیفش ثابت کند.

البته در روزهای اخیر «اوباما» از اظهار‌نظر درباره وقایع غزه خودداری کرده و با این کار کسانی را که از او انتظار پیروی از سیاستی تازه را داشته‌اند با سردرگمی و عجز روبرو کرده است. لیکن او تأکید کرد سعی می‌کند پیش از آغاز رسمی دوران ریاست‌جمهوری‌اش از دخالت در این زمینه خودداری و آن را به پس از شروع ورودش به کاخ سفید موکول کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین