کد خبر: ۸۲۹۷۴۴
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد

آماده‌سازی مقدمات دیدار امیرعبداللهیان و بن فرحان/ توضیح درباره ماجرای توافق ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: ما آماده انجام تبادل زندانیان با آمریکا هستیم و مشکل فنی طرف آمریکایی در این زمینه به خود آن‌ها ارتباط دارد.
آماده‌سازی مقدمات دیدار امیرعبداللهیان و بن فرحان/ توضیح درباره ماجرای توافق ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان
آفتاب‌‌نیوز :

ناصر کنعانی در نشست خبری خود با خبرنگاران در این زمینه ادامه داد: در صورتی که طرف آمریکایی نسبت به این موضوع برخورد واقع‌بینانه داشته باشد موضوع تبادل زندانیان به عنوان یک موضوع کاملا انسانی قابل انجام است.

وی در همین ارتباط گفت: در ماه مارس سال گذشته میلادی توافق مکتوبی بین طرفین در این زمینه صورت گرفته و از سوی نماینده رسمی آمریکا نیز این توافق امضا شد.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد خبر منتشر شده به نقل از وال استریت ژورنال مبنی بر اینکه چین به دنبال برگزاری نشست مشترک سران شورای همکاری خلیج فارس با مقامات ایران در پکن است و آیا این خبر از سوی ایران تایید می‌شود؟ گفت: من نمی‌توانم این موضوع را با این جزئیات تایید کنم. آنچه که در مورد نقش آفرینی دولت چین مطرح هست و حائز اهمیت بود نقش‌آفرینی این کشور در از سرگیری روابط ایران و عربستان برای رفع سوء تفاهم‌ها بود و این موضوع محقق شد.

وی ادامه داد: فارغ از اینکه در مورد برگزاری این نشست توافق شده یا نشده ما از هرگونه تحول دیپلماتیک که می‌تواند به همگرایی سیاسی کمک کند، استقبال می‌کنیم چرا که همگرایی سیاسی به تحقق منافع اقتصادی کشور‌ها نیز کمک می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران در نشست مشترک معاونین وزرای خارجه ایران و سوریه، ترکیه و روسیه در مسکو شرکت می‌کند.

کنعانی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد روابط ایران و لیبی گفت: گفتگو‌های خوبی بین ایران و دولت لیبی برقرار است و اخیراً سفیر غیرمقیم ما با وزیر خارجه لیبی گفتگو انجام داده از جمله در مورد گسترش روابط دو کشور و فعالیت مجدد سفارتخانه‌های دو کشور در تهران و طرابلس.

وی با بیان اینکه قبلا بررسی‌های مقدماتی در این زمینه شکل گرفته است، تصریح کرد: امیدواریم در آینده شاهد فعالیت سفارتخانه‌های دو کشور در تهران و طرابلس باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد مطالب مطرح شده در ارتباط با توافق ایران و عربستان در نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال و طرح این ادعا از سوی این رسانه که قرار است فعالیت شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال در پی توافق ایران و عربستان تعطیل شود، گفت: توافق صورت گرفته بین ایران و عربستان در چارچوب مذاکرات محرمانه و عالی انجام شده است. عموماً رسانه‌ها در مورد این توافق‌ها به گمانه‌زنی رسانه‌ای می‌پردازند، ولی شما این حق را به سخنگوی وزارت خارجه بدهید که در مورد گمانه‌زنی رسانه‌ای اظهار نظر نکند.
وی با تاکید بر اینکه توافق صورت گرفته بین ایران و عربستان توافق خوبی است و امیدواریم روابط دو کشور در ریل طبیعی خود قرار بگیرد گفت: این که بین دو کشور اختلاف نظر و مشکلاتی وجود داشته باشد یک امر طبیعی است و مهم این است که کشور‌ها در مورد این موضوعات اختلافی و حل آن‌ها به روند‌های دیپلماتیک پایبند باشند و امیدواریم با تحول مثبت صورت گرفته شاهد شکل‌گیری روابط هم همراه با حسن نیت بین دو کشور باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد روابط ایران و مصر نیز گفت: مصر کشور مهمی در منطقه است و منطقه به هم افزایی ایران و مصر نیازمند است.

وی با بیان اینکه در حاشیه اجلاس بغداد ۲ در اردن گفت‌وگوی کوتاه و مثبتی بین آقای امیرعبداللهیان و آقای عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر صورت گرفت، تصریح کرد: در ارتباط با مصر معتقد به برداشتن گام‌های جدیدی برای ارتقای روابط هستیم، ولی همانطور که می‌دانید روابط بین کشور‌ها در یک مسیر دوجانبه است و باید دید اراده کشور مقابل در چه مسیری است.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با روابط سوریه با ترکیه و نقش ایران در این موضوع گفت: روابط سوریه با همسایگانش مورد توجه ایران است و بهبود این روابط از اولویت‌های تهران است، ما همواره معتقد هستیم که افزایش همکاری‌ها بین سوریه و کشور‌های منطقه از جمله ترکیه به تحقق صلح در منطقه کمک می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به تلاش‌های ایران برای بهبود روابط ترکیه و سوریه گفت: در همین چارچوب اولین نشست مقامات امنیتی ترکیه و سوریه در ایران برگزار شد و ایران به تلاش‌های خود برای بهبود روابط سوریه با کشور‌های منطقه از جمله ترکیه ادامه می‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با سفر چندی پیش مصطفی الکاظمی نخست وزیر پیشین عراق به ایران و اهداف وی از انجام این سفر با توجه به اینکه دیگر مسئولیتی در عراق ندارد، تصریح کرد: سفر مقامات مختلف عراق از جمله مقامات سابق این کشور به تهران و انجام مشورت‌ها میان ایران و برادران عراقی امر رایج و مسبوق به سابقه است و این تحول جدیدی نیست.

وی با بیان اینکه تمامی نخست وزیران سابق عراق همچنان از کانال‌های ارتباطی و تبادل نظر با ایران برخوردار هستند و برای گفتگو به ایران می‌آیند، ادامه داد: آقای الکاظمی نیز از این موضوع مستثنی نیست و ایشان هم برای مشورت‌های سیاسی و رایزنی با مقامات تهران به ایران سفر کرده بودند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در رسانه‌ها مطرح شده که ایران متعهد شده به عربستان به خاطر حمله صورت گرفته به آرامکو و حمله به سفارت این کشور در تهران غرامت پرداخت کند، گفت: بعد از توافق صورت گرفته بین ایران و عربستان، شاهد شکل‌گیری جریان‌های رسانه‌ای و با طرح برخی از موضوعات حاشیه بوده ایم، جریاناتی که می‌خواهند حاشیه بر متن غلبه پیدا کند و اصل موضوع یعنی حصول توافق را تحت تاثیر قرار دهند.

وی ادامه داد: در واقع تلاش‌هایی برای تحت شعاع قرار دادن این تحول مثبت صورت گرفته و ما مایل نیستیم که این مسائل حاشیه‌ای را مورد توجه قرار دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد سفر اخیر رئیس‌جمهور بلاروس به تهران و اهداف وی از این سفر نیز گفت: روابط میان ایران و بلاروس روابط دوستانه و نزدیکی است. رئیس‌جمهور بلاروس بنا به دعوت رسمی آقای رئیسی به تهران سفر کرده اند و دیدار‌های مفیدی در تهران با رئیس جمهور و دیگر مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران خواهند داشت.

وی با بیان این که ما موضوعات زیادی برای گفتگو در این سفر داریم که قبلاً در این زمینه توافقات لازم صورت گرفته است و نتایج آن را با امضای اسناد دوجانبه در تهران شاهد خواهیم بود، تاکید کرد: در این سفر وزیر خارجه، صنعت، کشاورزی و حمل و نقل رئیس‌جمهور بلاروس را همراهی می‌کنند.
کنعانی خاطرنشان کرد: همچنین مجموعه‌ای از اسناد برای امضا آماده شده است از جمله در زمینه همکاری‌های تجاری، صنعتی، کشاورزی، حمل و نقل و ترانزیت جاده‌ای که برای دو کشور حائز اهمیت است. در بحث همکاری‌های قضایی و فرهنگی و همچنین در بحث استاندارد که کمک کننده همکاری‌های تجاری دو کشور است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: ما خوشبین هستیم این سفر زمینه تقویت مناسبات دو کشور را فراهم کند.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار المسیره مبنی بر اینکه آیا در گفتگو‌های صورت گرفته بین ایران و عربستان توافقی نیز در ارتباط با یمن صورت گرفته و اینکه آیا ایران با مقامات سعودی در ارتباط با مسئله بحران یمن توافق کرده است؟ گفت: گفتگو‌های صورت گرفته بین ایران عربستان در مورد مسائل دو جانبه بوده است. ایران به نیابت از کشوری مذاکره نمی‌کند مگر اینکه از ایران خواسته شود در مورد یک مورد و یک پرونده نقش مثبتی داشته باشد. در ارتباط با یمن نیز نگاه جمهوری اسلامی ایران مشخص است و ما همانطور که در گذشته تلاش کردیم نقش مثبتی در ارتباط با این موفقیت‌ها ایفا کنیم اکنون نیز برای ایفای نقش مثبت به درخواست سازمان ملل از تمام ظرفیت‌های خوب برای حل این بحران استفاده می‌کنیم. ما در مورد یمن همانطور که بار‌ها تاکید کرده‌ایم مردم یمن باید تصمیم بگیرند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در مورد سفر اخیر علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه به عمان و این که آیا در این سفر در مورد مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز رایزنی و گفتگو شده است، گفت: در مورد سفر آقای باقری شب گذشته از سوی وزارت امور خارجه اطلاع رسانی شد. آقای باقری به منظور شرکت در نهمین دوره مشورت‌های سیاسی میان تهران و مسقط به عمان سفر کرده بودند و در جریان این سفر دیدار خوبی با وزیر خارجه عمان داشتند و در این دیدار در ارتباط با مسائل دوجانبه و همچنین دیگر موضوعات از جمله تحول مثبت صورت گرفته در روابط ایران و عربستان با توجه به نقش عمان در این زمینه، گفتگو و رایزنی شد.

کنعانی تاکید کرد: با توجه به جایگاه عمان ارتباط با موضوعات مهم مورد توجه ایران طبیعی که در این نشست‌ها در مورد موضوعاتی که عمان نقش دارد و نقش ایفا می‌کند گفتگو و رایزنی شود.

وی با تاکید بر اینکه مسیر دیپلماسی باز است، تصریح کرد: روش‌های دیپلماتیک در دسترس است و باید از این ظرفیت استفاده شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال دیگری درباره تاثیر توافق صورت گرفته بین ایران و عربستان بر روابط تهران و منامه نیز گفت: از سرگیری روابط سیاسی ایران و عربستان سعودی نشان دهنده موثر بودن و موفق بودن راهکار دیپلماتیک برای رفع سوء تفاهم‌ها و گام گذاشتن در مسیر جدید برای توسعه مناسبات بر مبنای منافع و مصالح مشترک است.

وی با بیان این که توافق صورت گرفته با بازخورد‌های بسیار مثبتی همراه بود و تعداد قابل توجهی از کشور‌ها در حوزه‌های مختلف جغرافیایی از جمله کشور‌های منطقه‌ای از این موضوع استقبال کردند، تصریح کرد: روابط ایران و بحرین نیز از این قاعده مستثنی نیست. اراده سیاسی جمهوری اسلامی ایران تاکید بر همسایه محوری و گسترش مناسبات با کشور‌های همسایه و کشور‌های حوزه آسیا است. خوشبختانه با فضای مثبتی که ما در منطقه شاهد هستیم این تحول مثبت می‌تواند در ارتباط با دیگر کشور‌های منطقه از جمله بحرین هم اتفاق بیفتد باید به مسیر دیپلماسی اعتماد بیشتری بکنیم و در این مسیر گام برداریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد روابط ایران و اردن نیز در پی توافق اخیر با بیان این که روابط سیاسی میان تهران و امان خوشبختانه برقرار است و در طول سالیان طولانی و همچنین در سال‌های اخیر هم هیچ موقع گفتگو‌های سیاسی میان تهران و امان متوقف نبوده است، تاکید کرد: در نشست اخیر بغداد ۲ هم که دولت اردن میزبان برگزاری نشست بود ما شاهد برگزاری گفتگو‌های خوبی میان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با پادشاه اردن بودیم.

وی تصریح کرد: فضای مثبتی که بعد از احیای روابط سیاسی میان تهران و ریاض شکل گرفته است حتماً می‌تواند تاثیرات مثبتی هم بر مناسبات تهران با دیگر کشور‌ها از جمله با اردن بگذارد و ما در این زمینه محدودیت قائل نیستیم.

کنعانی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد مباحث منتشر شده در مورد تبادل زندانیان میان ایران آمریکا و همچنین بدعهدی آمریکا در اجرای توافقات گفت: سابقه سوء دولت‌آمریکا در پایبندی به تعهدات و توافقات باعث ایجاد تردید نسبت به اجرای آن از سوی دولت آمریکا شده است.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده در روز گذشته در بحث تبادل زندانیان و با بیان این که روند مذاکرات می‌بایست به نتایج عملی منتهی بشود و ما بار‌ها تاکید کردیم که به دیپلماسی به عنوان بهترین مسیر برای رفع اختلافات اعتقاد راسخ و عملی داریم، گفت: در ارتباط با موضوع زندانیان و در ارتباط با بقیه مسائل مذاکرات از طریق واسطه‌ها ادامه داشته و دارد.

کنعانی ادامه داد: در موضوع زندانیان در ماه مارس سال میلادی گذشته توافقات مکتوبی بین طرفین شکل گرفت و از سوی نماینده رسمی آمریکا امضا شد.
وی ادامه داد: طرف آمریکایی در یک مرحله پذیرفت که این موضوع بدون ارتباط با روند مذاکرات رفع تحریم‌ها انجام بشود و مبادله صورت بگیرد و البته در مقطع دیگری آن را به روند مذاکرات‌هسته‌ای گره زدند.

کنعانی گفت: ما آمادگی داریم که این کار به عنوان یک موضوع انسانی انجام شود و مشکلات فنی طرف آمریکایی هم در این زمینه به خودش ارتباط دارد.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: در صورتی که شاهد برخورد واقع بینانه طرف آمریکایی در موضوع تبادل زندانیان به عنوان یک موضوع کاملا انسانی باشیم این تبادل و اقدام قابل انجام است.

وی در مورد مذاکرات هسته‌ای نیز گفت: روند مذاکرات هسته‌ای با توجه به سابقه سوء عدم التزام دولت آمریکا به تعهداتش مستلزم ضرورت اخذ تضمین‌های قابل راستی‌آزمایی جهت کسب اطمینان از پایبندی دولت آمریکا به هرگونه توافق جدید است.

کنعانی همچنین در پاسخ به سوال یک رسانه آمریکایی در مورد بحث تبادل پیام‌ها در مورد تبادل زندانیان و چرایی تکذیب توافق صورت گرفته برای انجام این موضوع از سوی دولت آمریکا تاکید کرد: مذاکرات از طریق واسطه‌ها که ایفای نقش می‌کنند انجام شد. در این زمینه ما پیش از این توافق مکتوب میان دو کشور از طریق واسطه امضا کردیم. طرفی که تکذیب می‌کند دولت آمریکاست. من شما را ارجاع می‌دهم به مواضع سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که در نشست اخیرش صراحتاً اشاره می‌کند که دولت آمریکا روی این پرونده کار، تلاش و پیگیری می‌کند. سوال من از طرف آمریکایی این است که در خلأ و به طور یک‌جانبه و با خودش دارد روی این موضوع کار و تلاش و پیگیری می‌کند؟ یا از طریق واسطه‌ها در چارچوب پیام‌هایی که رد و بدل می‌شود؟ در هر صورت توافق مکتوب وجود دارد در ارتباط با موضوع زندانیان در ارتباط با موضوعات هسته‌ای هم دیپلماسی فعال است.

وی تاکید کرد: بنابراین اینکه دولت آمریکا چرا چنین ادعایی می‌کند باید ببینیم که مشکل دولت آمریکا چیست؟ آیا به مسائل داخلی دولت آمریکا بر می‌گردد؟ آیا به رقابت‌های سیاسی درونی دولت آمریکا بر می‌گردد؟ در هر حال این مشکلی است که مرتبط با دولت آمریکا است و آن‌ها باید در این رابطه توضیح دهند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شما نسبت به تحقق این موضوع یعنی تبادل خوشبین هستید، گفت: دیپلمات‌ها همواره خوش‌بین هستند، ولی هر توافقی دو طرف دارد و باید طرف‌های دیگر نیز التزام و پایبندی خود را نشان دهند.

کنعانی در پاسخ به سوال خبرنگار آمریکایی که آیا توافق مکتوب صورت گرفته بین ایران و آمریکا درمورد تبادل زندانیان توسط خبرنگاران قابل رویت است؟ گفت: در این زمینه محدودیت‌های دیپلماتیک وجود دارد و ما به التزامات دیپلماتیک پایبند هستیم، ولی همانطور که گفتم چنین توافقی وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه مجددا در پاسخ به سوال دیگری در مورد تاثیر توافق اخیر ایران با عربستان بر حل بحران یمن گفت: این انتظار هست که با فضای مثبت جدیدی که در روابط ایران و عربستان سعودی شکل گرفته است این تحول بتواند نتایج مثبت خوبی هم در ارتباط با موضوع یمن داشته باشد.

وی با بیان این که ما از ابتدای آغاز جنگ در یمن معتقد بودیم که جنگ راهکار نیست، خاطر نشان کرد: در این چارچوب جمهوری اسلامی ایران همواره بر راهکار سیاسی تکیه داشته است و در این رابطه ابتکار عمل سیاسی هم مطرح کرد.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران گفت: معتقد هستیم که در ارتباط با تحولات یمن، باید خود یمنی‌ها تصمیم بگیرند.

وی با اشاره به سفر اخیر نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن به ایران گفت: تهران میزبان نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن است، دیروز ایشان دیداری با آقای خاجی دستیار ویژه سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران انجام دادند.

کنعانی ادامه داد: ما در ارتباط با حل سیاسی بحران یمن به تلاش‌های خودمان ادامه خواهیم داد. معتقدیم که گفتگو‌های یمنی بهترین راهکار برای حل و فصل بحران داخلی در این کشور و توافق برای شکل‌گیری دولت مردمی در این کشور است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در مورد توافق اخیر ایران و عربستان در چین و زمان دیدار وزیران امور خارجه دو کشور برای از سرگیری روابط تهران و ریاض گفت: شاهد یک توافق مثبت میان دو کشور ایران و عربستان با میزبانی و ابتکار عمل دولت چین هستیم. توافق رخ داده حاصل یک سال و نیم تلاش دیپلماتیک برای کسب نتیجه مطلوب بود. در دوره‌های مختلف، گفت‌وگوی دوجانبه بین ایران و عربستان با نقش آفرینی و میزبانی مثبت برخی کشور‌ها انجام شد از جمله پنج دور نشست دوجانبه در بغداد و سه دور نشست دوجانبه به میزبانی عمان در مسقط. قبل از سفر آقای شی جین پینگ به ریاض و قبل از سفر آقای رئیسی به پکن در ضمن گفتگو‌ها و مشورت‌های دیپلماتیک ایران و عربستان، ایده‌ها و پیشنهاداتی هم مطرح بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ما در چارچوب ایده‌هایی که طرف چینی مطرح کرد و قبلا گفتگو‌هایی را داشتیم با این ایده از سوی چین مواجه شدیم که همزمان با سفر آقای رئیس جمهور به پکن نمایندگانی از دو کشور ایران و عربستان در پکن در حاشیه سفر رئیس جمهور نشست‌های دوجانبه‌ای داشته باشند و درباره روابط دوجانبه به تصمیم گیری برسند. طرف ایرانی با اصل موضوع بر مبنای حسن نیت برای اینکه روند دیپلماتیک برای بازگشت روابط دو کشور به ریل طبیعی محقق شود، موافقت کرده بود، ولی معتقد بود با توجه به اهمیت سفر دوجانبه و موضوعات مختلفی که در قالب این سفر با دولت چین داریم، گفتگو‌های ایران و عربستان را به بازه زمانی مناسب دیگری موکول کنیم.

وی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در این زمینه ادامه داد: در زمان سفر آقای رئیسی به پکن در دیدار خصوصی دو رئیس جمهور در خصوص این موضوع گفتگو و رایزنی شد و رییس جمهور چین پیام طرف سعودی را به رئیس جمهور ایران منتقل کرد و در همین چارچوب علاوه بر گفتگو‌های دو رئیس جمهور، گفتگو‌های وزیران امور خارجه ایران و چین به تفصیل انجام و ابعاد موضوع مورد توافق قرار گرفت.

کنعانی گفت: به دلیل اینکه بخش مهمی از موضوعات جاری در گفتگو‌ها میان طرف ایرانی و عربستانی مرتبط با مسائل امنیتی بود، توافق شد که گفت‌وگوی جدید در سطحی بالاتر از گفتگو‌هایی که قبلاً انجام شده بود صورت بگیرد، در همین چارچوب توافق شد که گفتگو‌ها بین دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و همتای عربستانی وی انجام شود، البته دیگر مسئولان ذیربط دو کشور در حوزه‌های سیاسی امنیتی و نظامی نیز حضور داشتند و در همین چارچوب دو مدیرکل نیز از وزارت خارجه ایران در این مذاکرات حضور داشتند.

کنعانی با بیان این که خوشبختانه با حسن نیتی که در دو طرف وجود داشت و همچنین با نقش‌آفرینی بسیار مثبت دولت چین طرفین در این نشست برای از سرگیری روابط دو کشور به توافق رسیدند، گفت: توافق این بود که بلافاصله بعد از امضای بیانیه مشترک، روابط سیاسی دو کشور از سر گرفته شود و ظرف دو ماه بعد از امضای این بیانیه، سفارتخانه‌های دو کشور در تهران و ریاض و سرکنسولگری‌های دوکشور در تهران و جده بازگشایی شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی همچنین اعلام کرد: وزارت امور خارجه دو کشور ایران و عربستان در حال فراهم کردن مقدمات تماس و دیدار‌های دو وزیر امور خارجه تهران و ریاض هستند و امیدواریم که با توجه به برنامه ریزی‌ها و حسن نیتی که وجود دارد در آینده بسیار نزدیک این موضوع محقق شود.

وی با بیان این که برنامه ریزی‌ها در این زمینه در کانال‌های دیپلماتیک در حال انجام است و توافقات صورت گرفته در این زمینه در زمان مقتضی اعلام خواهد شد در پاسخ به خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه آیا دیدار وزرای خارجه دو کشور در کشور ثالثی خواهد بود یا در تهران و ریاض گفت: در مورد این موضوعات توافق صورت گرفته است و در زمان مقتضی اعلام خواهد شد و مانعی برای دیدار و گفت‌وگوی مستقیم وزرای خارجه دو کشور در دو کشور وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال یک خبرنگار چینی در مورد نقش دولت پکن در حصول توافق بین ایران و عربستان نیز گفت: طبیعتاً نقشی که دولت چین ایفا کرد حائز اهمیت است. با میزبانی از هیئت‌های دو کشور در پکن و همچنین با زمینه سازی‌های قبلی توام با حسن نیت و پیام‌هایی که میان طرفین ایران و عربستان مبادله کرد توانست زمینه برگزاری این نشست موفق را در پکن فراهم بیاورد.
وی با بیان این که این گونه نقش‌ها همواره از منظر جمهوری اسلامی ایران قابل تقدیر است چرا که ایجاد صلح ثبات و امنیت در منطقه و به تامین منافع جمعی همه کشور‌ها کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: نقشی که در این زمینه دولت چین ایفا کرد علاوه بر کمک به تقویت مناسبات دوجانبه میان ایران و عربستان به زمینه سازی برای تامین منافع همه طرف‌های ذیربط از جمله دولت چین کمک کرد. طبیعتاً این توافق پیامد‌های مثبتی هم درحوزه موضوعات مورد توجه بین المللی دارد. نقش دولت چین نقش عام المنفعه بود که می‌تواند با برداشتن گام‌های تکمیلی زمینه‌ساز کسب منافع مشترک همه طرف‌های علاقه‌مند به صلح و ثبات در منطقه باشد.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به پرسشی درباره آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و عراق و ژاپن نیز گفت: آزادسازی دارایی‌های ایران یکی از موضوعات مورد توجه ماست که با اهتمام جدی در حوزه‌های سیاسی قابل پیگیری است. راجع به اصل بلوکه کردن این پول‌ها معترضیم و این اقدام غیرقانونی است.

وی ادامه داد: دولت آمریکا حق ندارد در ارتباط با مناسبات دوجانبه، قانونی و رسمی ایران و دیگر کشور‌ها مداخله و از ابزار‌های غیرقانونی برای ایجاد خلل در مناسبات پولی و مالی ایران و دیگر کشور‌ها استفاده و مانع ایجاد کند.

کنعانی با بیان این که ایران در مذاکراتی که در حال انجام است این موضوع را با جدیت دنبال می‌کند و امیدوار است در روند گفتگو‌های رفع تحریم‌ها و گفتگو‌های دیپلماتیک شاهد آزادسازی این دارایی‌ها باشیم، تصریح کرد: روند را مثبت می‌دانیم و امیدواریم به نتایج خوبی برسیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: در ارتباط با عراق روند مناسبات ما در مجموع از این قاعده مستثنی است، چارچوب‌های خوبی برای مبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور داریم. دولت عراق متعهد و ملتزم است و همواره تلاش‌های حداکثری انجام داده که فشار‌های دولت آمریکا را حل و فصل کند. در مورد عراق مکانیسم‌ها و چارچوب‌های خود را داریم و همکاری‌های مالی و پولی ما در چارچوب‌های مورد توافق ادامه دارد.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران درباره احضار اخیر سفیر ایران در باکو به وزارت خارجه آذربایجان طی روز‌های اخیر نیز گفت: این موضوع مربوط به پرواز یک هواپیما در محدوده مرزی دو کشور است. پروازی که انجام شد یک پرواز عادی و متعارف بود که به صورت دوره‌ای در چارچوب پایش مناطق مرزی ایران و در فضای داخلی ایران انجام شد و در گذشته هم این پرواز‌ها انجام می‌شد. پرواز هواپیما به موازات مرز مشترک در فضای داخلی ایران و با فاصله مناسب از مرز آذربایجان انجام شد. اگر اتفاقاتی به سهو و اشتباه رخ دهد معمولا رادار‌ها و شبکه‌های پدافندی در ارتباطات رادیویی هشدار‌های لازم را می‌دهند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه خاطرنشان کرد: در ارتباط با این پرواز هیچ هشدار راداری و رادیویی از سوی طرف مقابل داده نشد. روند معمول در قوانین پروازی بین‌المللی این است که اگر تحول خارج از عرفی رخ داده شود در همان چارچوب‌های فنی پیام و تبادل می‌شود که این اتفاق رخ نداد.

کنعانی گفت: ما با آذربایجان در حوزه دفاعی رابطه داریم، سفارت ما فعال است و وابسته دفاعی ما در آذربایحان حضور دارد. اگر بنا به حسن نیت بود موضوع می‌توانست در ارتباط با سفارت ایران و وابسته دفاعی ما طرح شود و تبادل نظر و رفع سوءتفاهم شود.

کنعانی تصریح کرد: نمی‌توانیم این اقدام دولت آذربایجان در احضار سفیر و رسانه‌ای کردن موضوع را توأم با حسن نیت و در قالب روابط عادی بین کشور‌های از جمله کشور‌های همسایه تلقی کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: ما با آذربایجان همسایه هستیم و در منطقه همسایگی و تعامل سازنده مورد انتظار و توقع جمهوری اسلامی ایران است و در مورد اینگونه موضوعات تخصصی، انتظار داریم در چارچوب‌های تخصصی، مسائل مطرح و حل و فصل شود.

وی تاکید کرد: در موضوعات اختلافی، طرح مسائل در فضای رسانه‌ای و از پشت تریبون‌ها کمکی به حل و فصل نمی‌کند و نشان دهنده حسن نیت نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در آخرین نشست خبری در سال ۱۴۰۱ درباره زندانیان فرانسوی در ایران و اینکه آیا ایران قصد آزاد کردن آن‌ها را دارد؟ گفت: بار‌ها مواضع ایران در ارتباط با زندانیان اعلام شده است. افرادی که بازداشت شده‌اند در داخل ایران در ارتباط با اغتشاشات اخیر دارای نقش آفرینی‌هایی بودند و اقدامات آن‌ها منطبق با قوانین ملی ایران اقدامات مجرمانه‌ای بود و در این ارتباط بازداشت شدند و روند قضایی در خصوص آن‌ها در حال اجرا و انجام است.

کنعانی اعلام کرد: در ارتباط با اینگونه بازداشت شدگان، گفتگو‌ها و ارتباطات سیاسی و کنسولی بین طرف‌های ذیربط ایران و کشور‌های متبوع این شهروندان در حال انجام است.

کنعانی با بیان این که موضع کلی ایران در این ارتباط برخورد توأم با رأفت اسلامی است و این مرتبط به سیاست کلی ایران است، تاکید کرد: عفو حق هیچ مجرمی نیست و نمی‌تواند مورد مطالبه یکجانبه دولت متبوع آن شهروند قرار بگیرد. اما ایران نگاهش به اینگونه موضوعات توأم با ابعاد و زوایای انسانی است. در مورد شهروندان فرانسوی بازداشت شده نیز، گفتگو‌های دیپلماتیک و قضایی و کنسولی برقرار است و به عنوان سخنگوی وزارت خارجه می‌توانم ابراز امیدواری کنم که شاهد رخداد‌های خوبی در این زمینه باشیم، البته مواضع و اقدامات کشور‌ها در این زمینه می‌تواند نقش مثبت و تسهیل کننده ایفا کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط توضیح داد: دولت فرانسه در ارتباط با تحولات داخلی اخیرا ایران رویکردی غیرسازنده و نقش مداخله آمیزی داشته است. استمرار چنین مواضع و رفتار‌هایی نمی‌تواند در مورد موضوعات زندانیان کمک کننده باشد.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤال دیگر این خبرنگار فرانسوی درباره اوضاع داخلی ایران و خواسته‌های مطرح شده در جریان اعتراضات اخیر در ایران از سوی زنان و نسل جوان گفت: شما در ایران حضور دارید و تقریبا حدود ۲ ماه است، در داخل کشور شاهد شرایط آرامی هستیم و هیچ گونه تجمعی نیست و زندگی آرام و روزمره مردم در حال انجام است.

کنعانی تصریح کرد: عده‌ای در اروپا و بعضی کشور‌ها با محاسبه غلط و با سوءنیت در خصوص تحولات داخلی ایران مواضع کاملا مداخله جویانه اتخاذ کردند و با روش‌های مختلف به تحریک اغتشاشات به صورت مستقیم و غیرمستقیم دامن زدند و مقامات عالیرتبه این کشور‌ها در خصوص تحول داخلی و اجتماعی ایران به صورت روزمره مواضع مداخله آمیز و سیاسی اتخاذ کردند که از منظر عرف رایج بین کشور‌ها و قواعد بین‌المللی غیرقانونی بود.

وی گفت: برخی کشور‌ها این مواضع را دنبال می‌کنند، عده‌ای از آن‌ها بر بی ثباتی ایران شرط بندی کرده بودند و شرط بندی آن‌ها غلط بود. بخشی از مردم ایران خواسته‌هایی داشتند که شنیده شد، اما عده‌ای با سوءاستفاده از شرایط، خواسته‌های مسالمت آمیز را به سمت بی‌ثباتی جهت‌دهی کردند. ایران سیاست ملی خود را اعمال می‌کند و انتظار دارد، دولت‌های خارجی در امور داخلی ایران مداخله نکنند.

کنعانی تاکید کرد: حتما دولت جمهوری اسلامی ایران به خواسته‌های شهروندانش توجه می‌کند. دولت ایران گوش شنوایی دارد.

وی در ادامه صحبت‌های خود در این زمینه پرسید: آیا طرف‌های خارجی و مشخصا فرانسه به خواسته‌های اکثریت ملت ایران توجه می‌کنند؟ آیا اجتماعات میلیونی ملت ایران را در چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب در خیابان‌ها و میادین تهران و شهر‌ها و حتی کوچه پس کوچه‌های روستا‌های ایران ملاحظه کردند؟ این‌ها صدای رسای ملت ایران است. مایل هستیم دولت فرانسه و اروپایی این صدای رسا را بشنوند و سیاست‌های اشتباه خود را اصلاح کنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد نقش دولت عراق در بحث مناسبات ایران و عربستان و حصول توافق بین دو کشور در این زمینه گفت: دولت عراق زمینه‌ساز و بنیانگذار مذاکرات روابط ایران و عربستان بود. مقصود دولت عراق که با نقش آفرینی سیاسی و استفاده از ظرفیت‌ها زمینه این روابط را فراهم کند، محقق شد. دولت عراق به مقصود خود دست یافته است. آقای شمخانی نیز از پکن در تماس با نخست‌وزیر عراق و هم در تماس آقای امیرعبداللهیان با همتای عراقی از نقش دولت عراق در این زمینه قدردانی کرد.

کنعانی تاکید کرد: جایگاه دولت عراق در این زمینه حائز اهمیت بود و سهم و نقشی که ایفا کند محل قدردانی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این نشست فرا رسیدن روز شهید را گرامی داشت.

وی همچنین فرا رسیدن سال نو شمسی و ماه رمضان را تبریک گفت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
0
6
وزیرشون اومد گروگان بگیرینش باش پول دربیارید(استراتژی اقتصادی جناب دکتر محسن رضایی)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
0
7
آمریکا می‌گوید مبادله زندانیان فقط پولی در میان نیست .
ناشناس
|
Canada
|
۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
0
6
چقدر هزینه بیخودی در سوریه دادیم برای هیچ
فیلسوف علی معرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
1
5
اگر برجام اجرایی بشه و رابطه هرچه بیشتر بین ایران و امریکا باشه قطعا اسراییل خواهد سوخت بابت این قراداد و بنابراین این قرارداد عالیه
هومن ...
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
1
1
بابا اینا چیه اول امریکا با ایران جنگید بعد میگی دوستن
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین