کد خبر: ۸۲۹۹۹۱
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۱

ضرورت مصرف ویتامین D برای افراد

گروهی از ویتامین‌ها برای سنین نوجوانی و جوانی بسیار مهم هستند حتی در بزرگسالی و ممکن است کمبود این ویتامین‌ها برای بدن انسان مشکل‌آفرین باشد، به همین دلیل مصرف و تامین آن برای بدن ضروری است.
ضرورت مصرف ویتامین D برای افراد
آفتاب‌‌نیوز :

ویتامین D از جمله این ویتامین‌هاست که تامین آن از همان زمان تولد تا دوران میانسالی و کهن سالی برای بدن انسان ضروری اعلام شده است.

به عقیده برخی از کارشناسان حوزه تغذیه، سنین پیش از سی‌سالگی، بهترین زمان است که استخوان‌های بدن بیشترین تراکم لازم را می‌سازند و بعد از این سن، یعنی همان سی‌سالگی تراکم استخوان‌ها کم می‌شود و حفظ تعادل و همچنین قدرت ماهیچه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

در این راستا با بالا رفتن سن، خطر پوکی استخوان و شکستگی آنها در اثر زمین افتادن بالا می‌رود. بعد از ۳۰ سالگی مصرف و جذب ویتامین D همچنان جایگاه مهم خود را حفظ می‌کند چرا که لازم است این اطمینان را به شما بدهد تا با پا گذاشتن به سن می‌تواند تراکم استخوانتان را حفظ کند.

ویتامین D در افراد بالای ۶۰ سال خطر افتادن به دلیل از دست دادن تعادل و ضعف عضلات که از علائم کمبود ویتامین D هستند، را کاهش می‌دهد.

مسوول گروه تغذیه مرکز بهداشت چهارمحال وبختیاری گفت: براساس ارزیابی‌های انجام شده حدود ۶۵ درصد مردم استان کمبود ویتامین D دارند.

عنایت‌الله کلیج در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه کمبود ویتامین D در کشور ۴۴درصد است و استان از میانگین کشوری بالاتر است، افزود: مصرف قرص و مکمل ویتامین D در استان ضروری است و افراد بالای ۱۲ سال باید ماهانه یک عدد قرص ویتامین مصرف کنند.

وی اظهارداشت:هم‌اکنون توزیع قرص و مکمل این ویتامین در تمام مراکز بهداشت، خانه‌های سلامت شهری و روستای استان به صورت رایگان در اختیار افراد قرار داده می‌شود.

به گفته وی،خستگی، درد عضلانی، نداشتن تمرکز، خواب آلودگی، فشار خون بالا و آسیب‌پذیری استخوان از مهمترین علام کمبود آهن و ویتامینD است که کمبود این ویتامین باعث بروز انواع بیماری‌ها از جمله انواع سرطان ،سکته قلبی، پوکی استخوان و ام.اس می‌شود.

کلیج با اشاره به اینکه کمبود ویتامین D در بین دانش‌آموزان و نوجوانان بیشتر است، گفت: طرح مکمل یاری آهن و ویتامین D برای دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه اول و دوم با همکاری مرکز بهداشت و آموزش و پرورش از سال ۸۲ در حال اجراست و در این طرح بیش از ۱۶ عدد قرص آهن برای ۱۶ هفته و چهار عددکپسول ویتامین D بین دانش‌آموزان به صورت رایگان توزیع می‌شود.

وی به تغذیه سالم برای رفع مشکل کمبود آهن و ویتامین D تاکید کرد و گفت: علاوه بر نور مستقیم آفتاب زرده تخم مرغ، لبنیات و ماهی اصلی‌ترین منابع غذایی این ویتامین هستند.

مسوول گروه تغذیه مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت:هم‌اینک مصرف سبزیجات و لبنیات در بین برخی از مردم استان کمرنگ است و ضرورت دارد نسبت به مزایای مصرف سبزی و لبنیات اطلاع رسانی شود.

به گفته وی، نبود فعالیت بدنی درست باعث بروز چاقی و افزایش دور کمر افراد می شود، که باید در استان و کشور الگوی تغذیه تصحیح شود.

وی اظهار داشت:هم‌اینک مصرف لبنیات در روز در استان یک واحد است، در صورتی که این میزان باید ۲ تا چهار واحد در روز باشد تا کلسیم مورد نیاز بدن تامین شود در حالی که هم‌اینک تنها نیمی از کلسیم بدن تامین می‌شود و این مساله باعث کاهش انباشت کلسیم در سنین بالا می‌شود و افراد میانسال و سالمند استان با کمبود کلیسیم و پوکی استخوان مواجه هستند.

به گزارش ایرنا،استان چهارمحال وبختیاری با ۱۱ شهرستان جمعیتی بیش از یک میلیون نفر دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین