معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت گفت بازگشت ال ۹۰ به بازار با همکاری ایران و روسیه رقم میخورد. منوچهر منطقی ادامه داد پیشتر تولید خودروی ال ۹۰ در هر دو کشور ایران و روسیه در دستور کار بود. ال ۹۰ زمانی که در بازار ایران حضور داشت یکی از خودروهای محبوب بازار محسوب میشد و بسیاری از مصرف کنندگان به دنبال خرید این محصول فرانسوی بودند.
به گزارش اکو ایران، کار تا جایی بالا گرفت که در آخرین سال حضور رنو در بازار ایران آمار فروش جهانی این خودروساز فرانسوی از سهم حدود ۱۱ درصدی بازار ایران خبر میداد. بعد از خروج رنو بسیاری از متقاضیان چشم انتظار بازگشت این محصول بودند. زمانی که مدیران خودروساز از تولید ال ۹۰ ایرانی خبر دادند متقاضیان از این خبر استقبال کردند. اما این خودرو تا کنون در خطوط تولید خودروسازان دیده نشده تا دل متقاضیان برای رویت دوباره آن آب شود.
این معاون وزیر صمت میگوید خودروسازان ایرانی و روسی هر کدام به خودکفایی ۵۰ درصدی در زمینه تولید این خودرو رسیده اند و این مساله میتواند در تولید مشترک ال ۹۰ به کار خودروسازان دو کشور بیاید.
منطقی با اشاره به قوای محرکه مورد نیاز برای تولید ال ۹۰ مشترک میگوید قوای محرکه این خودرو در اختیار هیچ یک از دو طرف ایران و روسیه نبود که مقرر شد از موتور تی یو ۵ پلاس در آن استفاده شود.
آن طور که معاون صنایع حمل و نقل میگوید قرار است پارس خودرو با توجه به تجربهای که در تولید این خودرو دارد بار دیگر در خطوط تولیدش از ال ۹۰ پذیرایی کند. البته قرار است این خودرو به طور همزمان در روسیه نیز تولید شود.
معاون وزیر صمت میگوید اواخر فروردین ماه سال آینده زمان رونمایی از ال ۹۰ جدید خواهد بود.
به نظر میرسد این دو کشور همسایه که با تحریم صنعت خودرو دست و پنجه نیز نرم میکنند به دنبال مسیری میگردند تا بتوانند اثر تحریمها را روی صنعت خودرو کم اثر کنند. یکی از راههایی که مدنظر وزرای صنعت ایران و روسیه قرار دارد تولید خودروی مشترک است.
با توجه به تجربیاتی که خودروسازان ایرانی و روسی در زمینه تولید ال ۹۰ دارند این خودرو به عنوان اولین خودروی مشترک قرار است در هر دو کشور با دانش فنی مهندسان ایرانی و روسی تولید شود.
چرا سایپا از ال ۹۰ ایرانی رونمایی نکرد؟
پیشتر قرار بود خودروسازی سایپا در بهمن ماه امسال از ال ۹۰ ایرانی رونمایی کند، اما این اتفاق نیفتاد. رونمایی نکردن از ال ۹۰ ایرانی سبب شد تا این تفکر شکل بگیرد که سایپاییها از تولید این خودرو انصراف داده اند. اما با توجه به صحبتهای منطقی مشخص شد که دلیل رونمایی نکردن از ال ۹۰ توسط خودروسازی سایپا برنامه ریزی برای تولید مشترک آن با روسها بوده است.
بعد از خروج نور از بازار ایران مدیران عامل سایپا همواره بر از سرگیری تولید این خودروی محبوب با شمایل جدید خبر دادند، اما این اتفاق نیفتاد. جواد سلیمانی مدیرعامل پیشین سایپا یکی از مدیرانی بود که در این زمینه خیلی تلاش کرد، اما نتوانست تا زمانی که در راس هرم مدیریتی سایپا قرار دارد رویای ال ۹۰ ایرانی را محقق کند. محمد علی تیموری مدیرعامل سایپا نیز در یک سال اخیر بارها درباره از سرگیری تولید ال ۹۰ ایرانی در خطوط تولیدی این خودروساز صحبت کرده، اما این اتفاق تا کنون محقق نشده است. حال باید منتظر ماند و دید آیا در نهایت تولید ال ۹۰ با همکاری مشترک ایران و روسیه به ثمر میرسد یا اینکه این اتفاق باز هم در حد حرف باقی خواهد ماند و تولید این محصول فرانسوی از سر گرفته نخواهد شد؟