کد خبر: ۸۳۰۵۹۰
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
افزایش ۵۰ درصدی نرخ هتل‌ها در سال ۱۴۰۱

تورم پای چند ایرانی را از سفر نوروزی برید؟

مدیرکل امور نظارت و ارزشیابی معاونت گردشگری از افزایش ۵۰ درصدی نرخ هتل‌ها در سال ۱۴۰۱ و ظرفیت ۵۲۰ هزار نفر شبی مراکز اقامتی رسمی در نوروز ۱۴۰۲ خبر داد.
تورم پای چند ایرانی را از سفر نوروزی برید؟
آفتاب‌‌نیوز :

هرچند سخنان مسئولان امر از عدم افزایش نرخ حوزه گردشگری در نوروز حکایت دارد اما شواهد در شرایط فعلی چنین ادعایی را نشان نمی‌دهد. گلایه مردم که ذینفعان این حوزه هستند این است که بلیت پیدا نمی‌شود، هتل برای اقامت نوروزی نیست یا آنکه برخی درصدد فروش بلیت با هتل برآمده‌اند. حتا به گفته رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، درحال حاضر بسته سفر کمتر از ۱۰ میلیون تومان به کیش و قشم نداریم حتا بسته سفر به قشم حدود ۱۶ میلیون تومان هم می‌رسد. این درحالی است که تقریبا می‌توان گفت تور ترکیه از این ارزان‌تر است.

افزایش نرخ حمل و نقل و بلیت هواپیما نیز بر نرخ تمام شده بسته سفرهای نوروزی تاثیر گذاشته و به گفته رفیعی حدود ۲۰۰ درصد افزایش قیمت در تورهای نوروز را شاهد هستیم.

یهیی نقی‌زاده محجوب (مدیرکل امور نظارت و ارزشیابی معاونت گردشگری) درخصوص کنترل و نظارتی که بر قیمت تورها بخصوص در ایام نوروز اعمال می‌شود، گفت: بسته سفر شامل محصولات و ارکان مختلفی از حمل و نقل و اقامت گرفته تا اغذیه و… است. ما نمی‌گوییم که در طول سال گذشته (۱۴۰۱) هیچ افزایش نرخی در ارکان سفر شاهد نبودیم بلکه می‌گوییم که در ایام نوروز ۱۴۰۲ هیچگونه افزایش نرخی در تاسیسات گردشگری که موجز فعالیت خود را از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دارند، ندارم. ضمن آنکه وضعیت بخش تغذیه در این حوزه متفاوت خواهد بود چراکه بخش‌های فعال در حوزه پذیرایی، نرخ‌هایشان تابع وضعیت بازار است که سود معقول و متناسبی را اعمال و اغذیه را ارائه می‌دهند.

او ادامه داد: وقتی قیمت بسته سفر افزایش می‌یابد ناشی از هزینه حمل و نقل، خدمات مربوط به اقلام راه، عوارض، لیدر و… است. درواقع در حوزه اقامت از جمله هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها و مهمان‌پذیرها افزایش نرخ نداریم. البته که در طول سال ۱۴۰۱ نرخ مراکز اقامتی یک بار در خردادماه و یک بار در مهرماه افزایش یافته و می‌توان گفت در طول سال گذشته حدود ۵۰ درصد افزایش و تعدیل نرخ در حوزه اقامتی اعمال شده است که با نظر بانک مرکزی و نرخ اعلامی تورم در جامعه انجام شده.

نقی‌زاده در پاسخ به این سئوال که آژانس داران از افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت سفر در نوروز خبر می‌دهند، این افزایش نرخ در کدام بخش بوده، گفت: باید این امر تجزیه و تحلیل شود تا بدانیم این افزایش نرخ سفر در کدام ارکان‌ها اتفاق افتاده است. جزییات این ۲۰۰ درصد افزایش نرخ سفر باید به ما اعلام شود و بررسی کنیم و اگر ببنیم که مربوط به بخش اقامتی و هتل‌هاست، قطعا ورود خواهیم کرد. اگر بدانیم که ۷۰ درصد این افزایش قیمت مربوط به هتل‌هاست، در حوزه نظارت بر نرخ اماکن اقامتی ورود می‌کنیم اما قطعا این افزایش مربوط به هتل نیست و همان ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش نرخ که در طول سال در حوزه اقامت رخ داده را شاهد هستیم.

مدیرکل امور نظارت و ارزشیابی معاونت گردشگری درخصوص افزایش نرخ هتل‌ها در سال آینده نیز گفت: افزایش نرخ هتل‌ها قابل پیش بینی نیست. به استناد آیین نامه، هر سال در ایام شهریور نرخ‌ها تجزیه و تحلیل می‌شود و با استعلام نرخ تورم از بانک مرکزی، نرخ هتل‌ها اعلام می‌شود. اگر وضعیت خاصی مانند سال گذشته پیش بیاید شاید دو بار تعدیل نرخ را داشته باشیم اما در غیر این صورت چنین برنامه‌ای برای تعدیل مضاعف نرخ نداریم و روتین هرساله اجرا خواهد شد.

او همچنین با اشاره به ظرفیت اقامتی کشور گفت: ظرفیت اقامتی کشور به صورت رسمی که در تاسیسات گردشگری دارای مجوز محقق می‌شود حدود ۵۲۰ هزار نفر شب است که شامل واحدهایی می‌شود که اساسا برای همین کار تاسیس شده‌اند مانند هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، مهمان‌پذیرها و… اما در ایام نوروز و پر مسافر از اماکنی استفاده می‌کنیم که در اصطلاح به آن‌ها اماکن اقامتی اضطراری می‌گوییم. تعداد این واحدها بیش از ۲ میلیون نفر شب است که شامل کمپین‌ها، مدارس و… می‌شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین