کد خبر: ۸۳۰۷۲۱
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۸
تبلیغات

پیچ و مهره و کاربرد آن

ما می‌دانیم که جهان بدون اتصال دهنده‌ها نمی‌تواند وجود داشته باشد. بنابراین، بیایید با مواد مختلف پیچ و مهره آشنا شویم. واقعاً شگفت‌انگیز است که چگونه پیچ و مهره‌ها بسته به اینکه از چه چیزی ساخته شده‌اند و طراحی‌شان می‌توانند کار‌های مختلفی انجام دهند.
پیچ و مهره و کاربرد آن
آفتاب‌‌نیوز :

اکثر مردم نمی‌دانند که پیچ و مهره را می‌توان از مواد بسیار زیادی از جمله فولاد تا تیتانیوم و پلاستیک ساخت. اما این تازه شروع است. سپس آن مواد را می‌توان به درجه‌های مختلف تقسیم کرد تا مخلوط‌های آلیاژی، فرآیند‌های سخت شدن و سایر تفاوت‌ها مانند پوشش‌ها و آبکاری‌هایی که مقاومت در برابر خوردگی را افزایش می‌دهند یا ظاهر بست را تغییر می‌دهند، مشخص شود.

چرا مواد سازنده پیچ و مهره مهم است؟

اینکه پیچ و مهره از چه ماده‌ای ساخته شده است بر استحکام، مقاومت در برابر خوردگی، شکنندگی، خواص خوردگی گالوانیزه و هزینه تأثیر می‌گذارد. به خاطر داشته باشید، اگر به هر نوع پیچ و مهره نیاز دارید، باید سعی کنید با موادی که در حال تعویض آن هستید مطابقت داشته باشید. اگر در حال تغییر مواد اتصال دهنده هستید، باید محیط‌هایی مانند آب نمک و خوردگی گالوانیکی را در نظر بگیرید. اغلب تلاش برای تعویض پیچ با پیچ قوی‌تر ممکن است ایمنی را به خطر بیندازد. پیچ سخت‌تر ممکن است شکننده‌تر باشد و در کاربرد‌های خاص خراب شود. آیا می‌دانستید که برخی از تجهیزات به گونه‌ای طراحی شده اند که پیچ و مهره‌ها از قسمت‌های گران‌تر یا حیاتی تجهیزات محافظت نمی‌کنند؟

پیچ و مهره استنلس استیل

فولاد ضد زنگ آلیاژی از فولاد کم کربن و کروم است که محافظت در برابر خوردگی را افزایش می‌دهد. خاصیت ضد خوردگی آن در صورت خراشیدگی در هنگام نصب یا استفاده، مقاومت خود را از دست نمی‌دهد.

برخی از مردم فکر می‌کنند فولاد ضد زنگ قوی‌تر از فولاد معمولی است. اما اینطور نیست. در واقع، به دلیل محتوای کم کربن، بسیاری از آلیاژ‌های فولاد ضد زنگ نمی‌توانند با عملیات حرارتی سخت شوند. بنابراین، اگر فولاد ضد زنگ را با فولاد معمولی مقایسه کنید، آلیاژ‌های ضد زنگ که اغلب در پیچ استیل استفاده می‌شوند کمی قوی‌تر از فولاد‌های سخت نشده (درجه ۲) خواهند بود، اما به طور قابل توجهی ضعیف‌تر از اتصال دهنده‌های فولادی سخت شده خواهند بود. یکی از مشکلات این است که، مگر اینکه خیلی مراقب باشید، بست‌های ضد زنگ می‌توانند در طول فرآیند نصب مستعد گیرکردن باشند. به این می‌گویند گالینگ.

بیشتر پیچ و مهره استیل نسبت به بست‌های فولادی معمولی دارای خاصیت مغناطیسی کمتری هستند در حالی که برخی از گرید‌ها کمی مغناطیسی هستند.

ضد زنگ ۱۸-۸

اگر فولاد ضد زنگ حاوی تقریباً ۱۸ ٪ کروم و ۸ ٪ نیکل باشد، به آن ضد زنگ ۱۸-۸ می‌گویند. این رایج‌ترین نام ضد زنگ برای سخت افزار است.

پیچ استیل ۳۱۶

این یک درجه بسیار مقاوم در برابر خوردگی از فولاد ضد زنگ است. در محیط‌های آب نمک و کلر به خوبی عمل می‌کند. گرانتر از ۱۸-۸ ضد زنگ است.

پیچ استیل ۴۱۰

این یک آلیاژ ضد زنگ است که سخت‌تر از فولاد ضد زنگ ۱۸-۸ است، اما در برابر خوردگی مقاومت کمتری دارد.

گرید پیچ و مهره

پیچ و مهره فولادی در گرید ۲، درجه ۵، درجه ۸ و فولاد آلیاژی موجود هستند و معمولاً با پوشش روی کمی مایل به آبی یا زرد آبکاری می‌شوند یا برای مقاومت در برابر خوردگی گالوانیزه می‌شوند. درجات دیگری نیز وجود دارد، اما اغلب از آن‌ها استفاده نمی‌شود. درجه روی سر پیچ مشخص شده است.

پیچ و مهره گرید ۲

این یک فولاد درجه سخت افزار استاندارد است. این ارزان‌ترین و رایج‌ترین گرید بست فولادی است. تا زمانی که علامت سازنده وجود نداشته باشد، پیچ‌های درجه ۲ بدون علامت سر هستند.

پیچ و مهره آهنی

این‌ها برای افزایش استحکام سخت می‌شوند و بیشتر در کاربرد‌های خودرو یافت می‌شوند. این پیچ و مهره‌ها دارای سه خط شعاعی با فاصله یکسان روی سر هستند. درجه F تقریباً معادل درجه ۵ است و مهره‌های درجه F با پیچ و مهره‌های درجه ۵ استفاده می‌شود.

پیچ و مهره و کاربرد آن

پیچ و مهره آلمینیومی

این فلز سبک و نرم است، اما خط و خش بر مقاومت آن در برابر خوردگی تاثیری نخواهد داشت.

پیچ و مهره را می‌توان از آلیاژ‌های آلومینیومی مختلف ساخت که عناصری مانند منگنز، سیلیکون، روی، مس، آهن، منیزیم و سیلیکون برای افزایش استحکام و نقطه ذوب اضافه می‌شوند. پرچ‌ها معمولاً از آلیاژ‌های آلومینیوم در سری ۵۰۰۰ ساخته می‌شوند که از منیزیم به عنوان عنصر آلیاژی اولیه استفاده می‌کنند.

پیچ و مهره برنجی

این آلیاژ عمدتا مس و روی است. برنج در برابر خوردگی و رسانایی الکتریکی بسیار مقاوم است. با این حال، نسبتا نرم است و بنابراین، استفاده از آن محدود است. در واقع، اغلب برای ظاهر آن استفاده می‌شود.

پیچ و مهره گالوانیزه گرم

این همچنین شامل استفاده از یک لایه روی است که ضخیم‌ترین پوشش ممکن روی یک فلز است. این باعث می‌شود که مقاومت در برابر خوردگی بالاتری داشته باشد. شما باید از مهره‌های گالوانیزه استفاده کنید، زیرا ضخامت پوشش با سایر مهره‌ها سازگار نیست. مهره‌های گالوانیزه کمی بزرگتر از مهره‌های دیگر برای قرار دادن این پوشش ضخیم‌تر ضربه می‌زنند. این بست‌ها در فضای باز به خصوص در محیط‌های ساحلی استفاده می‌شوند.

پیچ و مهره گالوانیزه سرد

پیچ و مهره فولادی را می‌توان برای بهبود مقاومت در برابر خوردگی روی روکش کرد، اما اگر پوشش برداشته شود یا در معرض محیط‌های دریایی قرار گیرد زنگ می‌زند. بست‌ها ظاهری براق نقره‌ای (شفاف) یا طلایی (روی زرد) دارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین