کد خبر: ۸۳۰۸۳
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۶
با حذف 10 هزار میلیارد تومان یارانه از بودجه 88

مصرف انرژی در ایران گران می‌شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بر اساس اعلام معاون برنامه ریزی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با حذف 10 هزار میلیارد تومان یارانه‌ حامل‌های انرژی از بوجه سال آینده، قیمت این حامل‌ها در سال 88 واقعی خواهد شد.

به گفته کارشناسان با کاهش شدید قیمت نفت، بودجه 88 با کسری درآمد قابل توجه‌‌ای روبرو می‌شود به همین دلیل حذف یارانه‌ها به عنوان ساده‌ترین راهکار جبران کسری بودجه سال آینده در دستور کار دولت قرار گرفته است. تحلیلگران تاکید می‌کنند حذف یارانه‌ها ارتباط مستقی با کاهش درآمدهای نفتی ایران دارد و در حال حاضر نه به عنوان یک برنامه بلکه به عنوان راه چاره جبران کاهش درآمدهای نفتی محسوب می‌شود.

برخی کارشناسان معتقدند با توجه به نیاز افزایش حداقل 10 درصدی هزینه‌ها در بودجه 88 و از سوی دیگر مصرف درآمدهای سرشار نفت در سه سال‌‌گذشته، همچنین بی‌توجهی دولت به اجرای برنامه چهارم و سند چشم انداز در کوچک‌سازی و کاهش تصدی‌گری‌های دولت راه دیگری جز حذف یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی به اندازه‌ای که حتی بخشی از کسری‌های بودجه را پوشش دهد برای مسئولان باقی نمانده است. این درحالی است که درصورت توجه به هشدار کارشناسان نسبت به مصرف بی‌رویه درآمدهای نفتی، ذخایر ارزی حاصل از این درآمدها می‌توانست سال آینده کشور را در راه عبور از بحران جهانی و افت شدید قیمت نفت یاری دهد.

قاسم حسینی، معاون برنامه ریزی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در همین ارتباط از حذف 10 هزار میلیارد تومان یارانه شفاف سازی حامل‌های انرژی و واردات بنزین و گازوئیل از لایحه بودجه 88 به دو خبرگزاری فارس و مهر خبر داه است. 

به گفته وی 7 هزار میلیارد تومان حاصل از این محل در ردیف‌های دیگر بودجه 88 گنجانده می‌شود.

به اعتقاد معاون برنامه‌ریزی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور اگر تا دیروز بحث هدفمندکردن یارانه‌ها مطرح بود امروز این موضوع با ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه به عنوان یک «الزام» مطرح است. 

حسینی تاکید کرد: «برهمین اساس، فارغ از تصویب یا عدم تصویب لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها در مجلس، هم اکنون این موضوع الزام آوار شده است». 

قاسم حسینی همچنین با اشاره به ارائه لایحه برنامه پنجم به مجلس تا ابتدای سال 1388 گفت: «با ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه از سوی مقام معظم رهبری، کار تدوین لایحه این برنامه در دولت شتاب می‌گیرد».

وی با بیان این که کار تدوین برنامه پنجم توسعه طبق برنامه زمان‌بندی جلو می‌رود، افزود: «لایحه برنامه پنجم توسعه در اواخر سال جاری یا ابتدای سال آینده به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد کرد».

به گفته حسینی، دولت قصد دارد با تسریع در ارسال لایحه برنامه پنجم به مجلس، این لایحه را در نیمه اول سال آینده از مجلس تحویل بگیریم.

وی همچنین از تهیه الزامات اجرایی سیاستهای کلی برنامه پنجم توسعه تا یک ماه آینده خبر داد و تاکید کرد: «سال 88 و 89 نقطه عطفی در خصوصی‌سازی کشور و واگذاری تصدی‌گری‌های دولت در راستای اجرای اصل 44 خواهد بود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین