کد خبر: ۸۳۰۸۸۴
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۵
تشدید فعالیت سامانه بارشی

هشدار نارنجی هواشناسی؛ باران، برف و کولاک در راه است

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی از تشدید فعالیت سامانه بارشی با مخاطره رگبار و رعدوبرق، بارش تگرگ، وزش باد شدید موقت و بارش برف و کولاک در نقاط مرتفع و سردسیر از روز سه‌شنبه (اول فروردین ماه) تا روز چهارشنبه (دوم فروردین ماه) خبر داده است.
هشدار نارنجی هواشناسی؛ باران، برف و کولاک در راه است
آفتاب‌‌نیوز :

طبق پیش بینی سازمان هواشناسی این شرایط جوی، روز سه‌شنبه (اول فروردین ماه) در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، تهران، البرز، قزوین، زنجان، همدان، مرکزی، غرب و جنوب اصفهان، لرستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال سمنان، شمال فارس، هرمزگان، گیلان و مازندران، مورد انتظار است.

همچنین شرایط جوی مذکور در روز چهارشنبه (دوم فروردین ماه) در کردستان، لرستان، مرکزی، همدان، خوزستان، سمنان، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، زنجان، قزوین، البرز، قم، تهران، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می‌شود.

در اثر این مخاطره، لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌ها، کولاک برف در نواحی کوهستانی، صاعقه، رانش زمین و ریزش سنگ در نواحی کوهستانی، خسارت به سازه‌های موقت و خسارت به صنعت کشاورزی انتظار می‌رود.

سازمان هواشناسی توصیه کرده است که هنگام سفر با خودرو همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌رو‌ها در نواحی سردسیر و آمادگی برای برف روبی توسط دستگاه‌های مربوطه لازم است.

سازمان هواشناسی همچنین نسبت به ورود سامانه افزایش گرادیان فشاری هشدار داده و زمان ورود این سامانه که با وزش باد شدید، رخداد تندباد‌های لحظه‌ای و در نواحی مستعد همراه با خیزش گردوخاک همراه است را از روز سه‌شنبه (اول فروردین ماه) تا روز چهارشنبه (دومین فروردین ماه) اعلام کرده است.

منطقه اثر این رخداد در روز سه‌شنبه، استان‌های سمنان، یزد، فارس، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان و در روز چهارشنبه در استان‌های فارس، کرمان، یزد، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، تهران، البرز و قم گزارش شده است.

در صورت خیزش گردوخاک توأم با کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و اختلال در ناوگان حمل و نقل، خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر‌ها و تابلو‌های تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت و سقوط اشیاء از ارتفاعات و آسیب به صنعت کشاورزی به عنوان مخاطرات این شرایط جوی ذکر و توصیه شده است که در نواحی مستعد گردوخاک از حضور در فضای باز و سفر‌های غیر ضروری اجتناب شود و اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، تعطیل کردن فعالیت‌های عمرانی و عدم عبور و مرور و پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهنسال مورد توجه قرار بگیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین