کد خبر: ۸۳۰۹۰۸
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۵
نشست شرم‌الشیخ؛

توافق فلسطین و اسرائیل برای آتش‌بس و توقف شهرک‌سازی

شرکت کنندگان در نشست شرم‌الشیخ با محوریت حمایت از آتش‌بس میان دو طرف فلسطین و رژیم صهیونیستی بر پایبندی خود به تقویت صلح و ثبات و صلح برای فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها تاکید کردند.
توافق فلسطین و اسرائیل برای آتش‌بس و توقف شهرک‌سازی
آفتاب‌‌نیوز :

شرکت کنندگان در بیانیه پایانی نشست شرم‌الشیخ که امروز (یکشنبه) برگزار شد گفتند، در پاسخ به دعوت جمهوری عربی مصر، مقامات امنیتی و سیاسی برجسته مصر، اردن، اسرائیل، فلسطین و آمریکا امروز در شهر شرم الشیخ مصر دیدار کردند. این دیدار در راستای تکمیل تفاهمی بود که ۲۶ فوریه ۲۰۲۳ در شهر العقبه اردن حاصل شد.

به گزارش روسیا الیوم، در این بیانیه آمده است که پنج طرف شرکت کننده در نشست مذاکراتی را درباره راه‌ها و روش‌های کاهش تنش میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها با هدف زمینه‌سازی برای دستیابی به حل وفصل مسالمت‌آمیز میان طرفین اسرائیلی و فلسطینی برگزار کردند.

بر اساس این بیانیه، در راستای تلاش برای تحقق این هدف و آغاز اجرای آن طرف‌های شرکت‌کننده بر سر موارد زیر توافق کردند:

۱-شرکت کنندگان بار دیگر بر پایبندی خود به تقویت امنیت، صلح و ثبات برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها به طور برابر تاکید کردند و اذعان داشتند که تحقق آتش‌بس و ممانعت از وقوع خشونت‌های بیشتر امری ضروری است. علاوه بر این، بر تلاش برای برداشتن گام‌های اعتماد سازی، تقویت اعتماد متقابل، گشایش چشم‌انداز‌های سیاسی و تعامل با مسائل موجود از طریق گفت‌وگوی مستقیم تاکید کردند.

۲- دولت تل آویو و تشکیلات خودگردان فلسطین بر آمادگی و تعهد مشترک خود برای اقدام فوری به منظور پایان دادن به اقدامات یکجانبه در یک دوره سه الی شش ماهه تاکید کردند که این امر شامل پایبندی صهیونیست‌ها به عدم طرح موضوع احداث واحد‌های شهرک‌نشین جدید به مدت چهار ماه و توقف صدور مجوز برای هر یک از مناطق شهرک سازی به مدت شش ماه می‌شود.

۳. دو طرف بار دیگر در این خصوص بر پایبندی قوی خود به همه توافق‌های پیشین میان دو طرف به ویژه حق قانونی تشکیلات خودگردان فلسطین در عهده دار بودن مسئولیت‌های امنیتی در منطقه (أ) واقع در کرانه باختری تاکید کردند که همسو با توافق‌های موجود است. همچنین هر دو برای تحقق این هدف تلاش خواهند کرد.

۴. دو طرف بر ایجاد ساز و کاری برای جلوگیری از درگیری‌ها، مقابله با خشونت، تحریک، اظهارات و تحرکاتی که ممکن است موجب شعله‌ور شدن اوضاع شود به توافق رسیدند.

مصر امروز میزبان نشست پنج جانبه‌ای در شهر شرم الشیخ برای حمایت از آتش‌بس میان دو طرف فلسطین و رژیم صهیونیستی بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین