کد خبر: ۸۳۰۹۱
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۸۷ - ۰۱:۱۴

تاکید تاجگردون بر مشکلات سال آینده با قیمت نفت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: غلا‌مرضا تاج‌گردون،‌ در مطلبی در شماره روز سه شنبه «اعتماد ملی» نوشته است: «اگر قیمت نفت به همین شكل باشد و در سال آتی كاهشی هم نداشته باشد ما برای سال آتی شكاف تامین بودجه خواهیم داشت كه بر این اساس اقتصاد كشور با مشكل مواجه می‌شود». 

به‌گزارش سرویس اقتصاد و صنعت آفتاب، معاون سابق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور در یادداشت خود با عنوان «كار برای سال آتی خيلی سخت است» می‌نویسد:‌ «ركود حاكم بر بازارهای مالی و كاهش بهای نفت در بازارهای جهانی پیش‌بینی ادامه افت قیمت به دلیل ركود موجود در بازار را به‌وجود آورده است و بر اساس آن تا وقتی كه این ركود ادامه داشته باشد به دلیل كاهش حجم تقاضا، كاهش قیمت را خواهیم داشت و یا در قیمت پایین به ثبات می‌رسد كه در این شرایط كشورهای نفتی به شدت تحت تاثیر كاهش قیمت نفت قرار خواهند گرفت. ‌ در چند سال گذشته به دلیل افزایش درآمدهای نفتی، دولت به پس‌انداز توجهی نكرده و در عین حال درآمدهای افسانه‌ای نفت را به بودجه كشور پمپاژ كرد كه این امر چسبندگی به درآمدهای نفتی را افزایش داد».
 
تاجگردون ادامه می‌دهد: «برآوردها نشان می‌دهد قیمت نفت در وضعیت تعادلی 70 تا 80 دلا‌ر خواهد بود كه میزان چسبندگی بودجه كشور به درآمدهای نفتی نگرانی از تامین بودجه مورد نیاز كشور را افزایش داده كه در این میان سخنگوی دولت اعلا‌م كرده كه قیمت نفت را در بودجه واقعی می‌بندیم كه این اظهارات جای امیدواری است كه درآمدهای نفتی در بودجه با كمی واقع‌بینی تعیین شود كه البته پایبندبودن به آن خیلی سخت خواهد بود و این در شرایطی است كه حساب ذخیره ارزی نیز موجودی كافی برای ترمیم بودجه ندارد و وضعیت حساب نشان می‌دهد در صورتی كه تعهدات بودجه را از بودجه فعلی كم كنیم عملا‌ چیزی نخواهد ماند تا سال بعد وضعیت متعادلی برای تامین بودجه كشور داشته باشیم».
 ‌
معاون سابق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور می افزاید: «اگر قیمت نفت به همین شكل باشد و در سال آتی كاهشی هم نداشته باشد ما برای سال آتی شكاف تامین بودجه خواهیم داشت كه بر این اساس اقتصاد كشور با مشكل مواجه می‌شود، از طرفی هم قبل از ركود بازار بین‌المللی و به دنبال ركود خودساخته‌ای كه به دلیل رفتار بانكی در كشور به‌وجود آمد، اگر این وضعیت بودجه‌ای هم ایجاد شود سال خوبی نخواهیم داشت، زیرا بهای كنونی نفت زیر 50 دلا‌ر است كه در این میان با توجه به بهای نفت در بودجه سال جاری كه بشكه‌ای 55 دلا‌ر لحاظ شده، حدود 10 دلا‌ر در هر بشكه برای تعیین قیمت نفت در بودجه سال آتی شكاف قیمتی داریم كه اگر درآمدهای نفتی و رقم لحاظ‌شده در بودجه را به صورت یر به یر هم در نظر بگیریم، آنقدر چسبندگی شدید است كه نمی‌شود نیازها را تامین كرد».
 
وی ادامه داده‌است:‌ «ارزیابی‌ها نشان می‌دهد كه كار برای سال آتی خیلی سخت است. در این شرایط كم كردن هزینه‌ها در بودجه عمرانی یكی از كارهایی است كه دولت باید در چنین شرایطی انجام دهد و یا سرمایه‌گذاری‌های خود را كاهش دهد، به این ترتیب دولت ناگزیر است كه حتی اگر در بودجه عمرانی عدد بزرگ نشان داده شد در عمل این بودجه و هزینه‌های ناشی از آن را كاهش دهد».
 
تاجگردون معتقد است:‌ «در چنین شرایطی دولت باید بودجه را انقباضی ببندد، از اجرای قول‌هایی كه عملیاتی نمی‌شود بگذرد و قولی بیش از این ندهد چرا كه آثار تورمی به همراه خواهد داشت. اما این‌گونه رفتار كردن برای دولتی كه به ولخرجی عادت كرده خیلی سخت خواهد بود زیرا نمی‌تواند خود را با این شرایط تطبیق دهد. این در حالی است كه ما در نیمه دوم سال 84 یعنی آن زمانی كه دولت پرش بودجه‌ای بسیار زیادی در بودجه عمرانی داشت، نسبت به این افزایش چسبندگی به درآمدهای نفتی هشدار داده بودیم، زیرا این كشور بودجه را با نفت بشكه‌ای 18 دلا‌ر هم گذرانده اما اكنون چسبندگی بودجه به درآمدهای نفتی به حدی است كه نگرانی‌های بسیاری را به همراه آورده است». ‌ 

این صاحبنظر در حوزه بودجه در پایان یادداشت خود یادآور می‌شود:‌ «در چنین شرایطی، سرمایه‌گذاری خارجی بهترین راهكار است. اگر دولت آینده‌نگری می‌كرد باید سریع فضا را برای سرمایه‌گذاری خارجی باز می‌كرد تا سرمایه‌های خارجی جذب كشور شده و در عین حال اتفاقی هم برای سرمایه‌گذاری‌های داخلی نیفتد اما چنین بسترسازی‌هایی انجام نشده و این در حالی است كه در سال آتی دولت هم نمی‌تواند در پروژه‌های عمرانی سرمایه‌گذاری كند و به این ترتیب به نظر می‌رسد در سال آتی با چالش تامین منابع برای سرمایه‌گذاری‌های لا‌زم برای سال آتی مواجه خواهیم بود». ‌

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین