کد خبر: ۸۳۱۰۲
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۸۷ - ۱۰:۲۶
راه دشوار تا انتخابات ریاست‌جمهوری؛

اصولگرایان منتقد احمدی‌نژاد در تعلیق

آیا عبور از احمدی‌نژاد به دلیل کندی فرایند حرکت، در مسیر انفعال قرار نگرفته داست؟
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب-گروه سیاسی: یک روز پس از آنکه سعید ابوطالب نماینده پپیشین مجلس از کلیدزده شدن پروژه عبور از احمدی‌‏نژاد در اصولگرایان و به ویژه طیف سنتی این جریان خبر داد، روح الله حسینیان اعلام کرد که شرایط موجود، مجموعه نگرانی‌ها و ضرورت‌های اجتماعی و سیاسی، اصولگرایان را به یک وحدت جدی خواهد رساند و هنگام انتخابات ریاست جمهوری در یک موضع مشترک که از نظر او، همانا محمود احمدی‌نژاد است، توافق خواهند کرد. 

روح الله حسینیان همچنین حمایت از احمدی‌نژاد را تکلیف و وظیفه اصولگرایان دانسته و طرح وحدت ملی را نیز صرفا یک جنگ روانی توصیف کرده و گفته است: «کسانی که پیروزی‌های دولت نهم را بر‌نمی‌تابند و هر چقدر عملکرد دولت نهم شفاف‌تر، آشکارتر و روشن‌تر می‌شود، عملکرد خودشان زیر سوال می‌رود این جنگ روانی تشکیل دولت وحدت ملی را به وجود آورده‌اند».

اظهارات حسینیان اما با واکنش برخی اصولگرایان سنتی و نزدیک به جامعه روحانیت و موتلفه مواجه شد؛ آنچنانکه حجت الاسلام محسن دعا‌گو در گفتگویی با یک سایت خبری، اظهارات روح‌الله حسینیان مبنی بر اینکه حمایت از احمدی‌نژاد تکلیف و وظیفه اصولگرایان است را، خواسته قلبی و شخصی او قلمداد کرد و تعمیم آن به کل اصولگرایان را غیرقابل قبول خواند. او همچنین درباب نظر حسینیان مبنی بر اجماع اصولگرایان بر روی احمدی نژاد نیز توضیح داده است که «پیش‌بینی من قطعاً با پیش‌بینی آقای حسینیان متفاوت است».

این درحالی است که حسن بیادی نیز در گفتگوی دیگری اجماع اصولگرایان بر روی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات آینده را غیر ممکن دانسته و اعلام کرده است که احمدی‌نژاد حاضر به قرار گرفتن در چارچوب گروههای اصولگرا نیست و بدین ترتیب امکان برقراری هرگونه رابطه دوسویه میان جبهه اصولگرا و محمود احمدی نژاد همچون پیش ناممکن است. 

بیادی که اکنون درجایگاه نایب رئیسی شورای شهر تهران قرار دارد در پاسخ به این سوال که آیا اصولگرایان به فرد دیگری به جز احمدی‌نژاد فکر می‌کنند یا نه [؟] نیز گفته است که «اگر فکر کنیم منجی یک کشور یک نفر است به بن‌بست رسیده‌ایم. در حال حاضر در بین اصولگرایان ظرفیت‌های زیادی برای احراز پست ریاست جمهوری ایجاد شده است و افراد توانمندی داریم که می‌توانند در این پست انجام وظیفه کنند. ما هنوز به مصداق مشخصی نرسیده‌ایم، ولی احتمال دارد به فردی به جز احمدی‌نژاد هم برسیم».

این اظهارنظرها که همگی از عدم امکان اجماع اصولگرایان بر احمدی نژاد در انتخابات آینده ریاست جمهوری حکایت دارد، نشان‌دهنده آن است که نمی‌توان انتظار حمایت دستوری و تحمیلی عموم اصولگرایان از احمدی نژاد در انتخابات آینده را داشت. چراکه هم اکنون در میان اصولگرایان نیز گرایش‌های مختلفی بر سر ریاست جمهوری آینده در رقابتی درونی به سر می‌برند و عدم امتیازدهی احمدی‌نژاد به این گرایش‌ها احتمال حمایت آنها از کاندیداتوری او را ضعیف می‌سازد. همچنانکه سعید ابوطالب نیز بر مبنای چنین تحلیلی اشاره کرده است که «جریان راست سنتی که بخشی از جریان اصولگرایی را تشکیل می‌‏دهد،‌ مدتی است که عبور از احمدی‌‏نژاد را کلید زد‌‏ه‌‏است. چراکه احمدی‌‏نژاد با همه انتقادات و اعتراضات حاضر نشد در انتخابات ریاست جمهوری گذشته، به سهم‌‏خواهی جریان‌‏های راست سنتی توجهی کند و اگر این دوره نیز سکان ریاست جمهوری را به دست گیرد، سهم اصولگرایان سنتی باز هم کم خواهد شد».

ابوطالب البته اشاره کرده است که اگر برخی اصولگرایان با هدف امتیازگیری خط عبور از احمدی‌نژاد را دنبال می‌کنند در اشتباهند؛ چراکه محمود احمدی‌نژاد حاضر به امتیازدهی به هیچ گروه سیاسی نیست.

هم اکنون اما در جبهه اصولگرا کاندیداهای مختلفی در برابر احمدی نژاد به صف آرایی پرداخته اند که حکایت از جدی بودن رقابت و بازی درون خانگی در جبهه گسترده اما پر اختلاف اصولگرایان دارد. در شرایط فعلی درحالی علی لاریجانی و محمدباقر قالیباف و محسن رضایی ائتلافی سه نفره را سامان داده‌اند که هیچ‌کدام، بی تمایل به نامزدی در انتخابات آینده به نظر نمی‌رسند.

از سوی دیگر درحالیکه برخی از اصولگرایان همچون علی مطهری از کاندیداتوری علی اکبر ولایتی دفاع می‌کنند، مصطفی پورمحمدی نیز خالی از یک عقبه سیاسی، تمایل خود به حضور در رقابت‌های انتخاباتی آینده را اعلام کرده است و برخی گزارش‌ها از تمایل ناطق نوری به حمایت از کاندیداتوری جهرمی در انتخابات آینده حکایت دارد. این درحالی است که در خط میانه، حسن روحانی نیز برای کاندیداتوری در انتخابات آینده، مورد توجه برخی لایه‌های عملگرای راست و همچنین بخشی ازمیانه‌روهای نزدیک به جناح اصلاح طلب و حزب کارگزاران قرار دارد.

اما در چنین شرایطی که عموم احزاب شناسنامه دار راست با برخورداری از کاندیداهای متبوع خود به سمت عبور از محمود احمدی‌نژاد می‌روند، او نیز مستقل از گروههای اصولگرا همچون انتخابات گذشته ریاست جمهوری، برنامه‌های تبلیغاتی و انتخاباتی خود را آغاز کرده است. به این منظور برخی گزارشها از فعال شدن ستادهای حامی محمود احمدی‌نژاد در تهران و شهرستان‌ها حکایت می‌کند و از مجتبی هاشمی ثمره نیز به‌عنوان یکی از چهره‌های اصلی هدایت ستادهای او نام برده می‌شود.

درچنین شرایطی به نظر می‌رسد که اصولگرایان منتقد احمدی‌نژاد در شرایط بسیار نامساعدی از منظر آمادگی برای انتخابات ریاست جمهوری آینده به سر می‌برند. در حالیکه از یکسو محمود احمدی‌نژاد به بررسی تاکتیک‌های پیروزی خود در انتخابات آینده مشغول است و از سوی دیگر، اصلاح‌طلبان نیز به سمت انتخاب یک کاندیدای نهایی برای رقابت با محمود احمدی‌نژاد در حال حرکت هستند، مسیر گفتگو و اجماع در میان اصولگرایان منتقد احمدی نژاد اما به کندی طی می‌شود.

بدین ترتیب و در صورت ادامه این روند، آیا رای اصولگرایان منتقد احمدی‌نژاد در نهایت در یکی از دو سبد کاندیدای اجماعی جناح اصلاح طلب، میانه‌روها و یا محمود احمدی‌نژاد ریخته نخواهد شد؟


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین