کد خبر: ۸۳۱۰۴۲
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۴

وزیر کشور: نباید شاهد تکرار حادثه تلخ شیراز در سال ۹۸ باشیم

وزیر کشور تاکید کرد: نوروز فرصتی کم‌نظیر برای تجدید قوا و تقویت نشاط اجتماعی است که آن را باید قدر بدانیم و به درستی هدایت کنیم.
وزیر کشور: نباید شاهد تکرار حادثه تلخ شیراز در سال ۹۸ باشیم
آفتاب‌‌نیوز :

احمد وحیدی امروز پس از بازدید از دبیرخانه ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در نشست مشترک با اعضای این ستاد، نوروز را فرصتی کم‌نظیر برای تجدید قوا و تقویت نشاط اجتماعی دانست و افزود: این فرصت را باید قدر بدانیم و به درستی هدایت کنیم که هم‌وطنان با شرایط خوبی از مزایای این ایام برخوردار شوند.

وی تصادفات جاده‌ای را به‌عنوان مهم‌ترین مسئله مطرح کرد و بر توجه به ایمنی جاده‌ها و استقرار نیرو‌های کافی در راستای کاهش حوادث و تلفات تاکید کرد.

وحیدی با اشاره به اهمیت برپایی کمپین‌های «شصت‌سی» تصریح کرد: این کمپین‌ها در ۳۰ کیلومتری ورودی شهر‌ها علاوه بر کاهش حوادث جاده‌ای موجب ترویج اصالت‌ها و فرهنگ بومی و معرفی صنایع‌دستی هر استان می‌شود.

اتخاذ تدابیر ویژه برای مناطق حادثه‌خیز و استقرار تیم‌هایی در این مناطق برای هشدار به مردم از دیگر نکات مورد تاکید وزیر کشور بود.

وی با اشاره به تغییرات جوی و سرمای پیش رو افزود: تمهیدات لازم برای بارش‌های پیش‌رو و جلوگیری از ایجاد سیل‌های حادثه‌خیز باید اتخاذ شود که شاهد حادثه‌ای مشابه حادثه تلخ شیراز در سال ۹۸ نباشیم.

فعالیت مدیریت بحران در تمامی استان‌ها، هشدار و مراقبت برای مسمومیت گازی در چادرها، کنترل قیمت‌ها، فعال بودن مراکز توزیع مواد غذایی و فعالیت حداکثری اورژانس از دیگر نکات مورد اشاره وزیر کشور بود.

وحیدی با اشاره به حفظ حرمت ماه رمضان بر اجرای دستوالعمل ابلاغ شده برای رعایت عفاف و حجاب و همچنین نگه داشتن شئونات ماه رمضان تاکید کرد.

در این نشست علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور و رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر و نمایندگانی از جمعیت هلال‌احمر، سازمان اورژانس کشور، سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان اوقاف و امورخیریه، پلیس راهور ناجا و کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی از اقدامات یک هفته گذشته و هماهنگی‌های انجام شده گزارش‌هایی را ارایه کردند.

سیدمصطفی فاطمی دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، مدیران کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌ها و همچنین استانداران فارس، یزد، خوزستان، کرمانشاه نیز به‌صورت ویدئوکنفرانس در این نشست حضور داشتند.

طرح افزایش ساعات بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی، سامان‌دهی و اطلاع‌رسانی خانه مسافر‌ها به شکل ویژه، هماهنگی با دستگاه‌های نظارتی، تمهیدات ویژه ماه رمضان، راه‌اندازی کمپین‌ها و اماکن استقرار اضطراری، موضوع حجاب و عفاف، راه‌اندازی فروشگاه‌های صنایع‌دستی در کنار مدارس، راه‌اندازی کمپین شصت‌سی، برپایی بازارچه‌های صنایع‌دستی در محور‌های تردد گردشگر، برگزاری آیین‌ها و مراسم در نوروزگاه‌ها، معرفی تور‌های گردشگری با محوریت اماکن کم‌تر معرفی شده، پویش یار مسافر، اجرای برنامه‌های قرآنی، شناسایی نقاط حادثه‌خیز، احصای نقاط آسیب‌پذیر و تمهیدات لازم برای کاهش آسیب‌ها و معرفی نقاط مورد نیاز گردشگران از جمله مهم‌ترین موارد مطرح شده بود.

امکان بارش برف در گردنه‌ها و کاهش دما تا ۱۲ درجه

محمد اصغری، نماینده سازمان هواشناسی کشور نیز با بیان اینکه بیشترین ناپایداری جوی را در این بازه زمانی داریم، گفت: باید نسبت به سامانه‌ها هوشیار و حتی بدبین باشیم. این سامانه بارشی سه‌شنبه و چهارشنبه کل کشور را در برمی‌گیرد.

وی ادامه داد: اولویت بارشی با استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی و شرقی، لرستان، چهارمحال و بختیاری و فارس است. همچنین روز چهارشنبه این سامانه به سمت شمال شرق خراسان رضوی و خراسان شمالی می‌رود که هشدار نارنجی برای آن صادر شده است.

این کارشناس هواشناسی با اشاره به بارش برف در گردنه‌ها و کاهش دما تا ۱۲ درجه بر مجهز بودن مسافران نوروزی به تجهیزات زمستانی تاکید کرد و از احتمال کولاک و برف، ریزش سنگ از کوه‌ها و وزش باد شدید خبر داد.

آماده‌باش کامل اورژانس کشور

علی شریفان، نماینده سازمان اورژانس کشور درباره وضعیت خدمات‌رسانی این سازمان بیان کرد: با تدبیری که شالبافیان، معاون گردشگری کشور و رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر داشتند از نیمه شعبان برای خدمات‌رسانی آماده شدیم. ۳۲۰۰ پایگاه، ۵۲ بالگرد، ۸۸ اتوبوس و آمبولانس همچنین ۵۷۰۰ آمبولانس برای خدمت‌رسانی فعال هستند.

به گفته شریفان، ۴۶۰ ایستگاه نوروزی راه‌اندازی شده که نسبت به سال گذشته ۳۰۰ پایگاه اضافه شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که با اقدامات انجام شده تعداد مصدومان کاهش پیدا کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین