کد خبر: ۸۳۱۰۵۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۴

ادعا‌های حقوق بشری آمریکا علیه ایران: صد‌ها معترض را کشته و هزاران نفر را بازداشت کرده اند

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در پی انتشار گزارش سالانه وزارت خارجه این کشور درباره وضعیت حقوق بشر در ١٩٨ کشور و قلمرو مختلف جهان در سال ۲۰۲۲ ادعاهای ضد ایرانی و حقوق بشری واشنگتن را تکرار و مدعی حمایت واشنگتن و جامعه جهانی از مردم ایران شد.
ادعا‌های حقوق بشری آمریکا علیه ایران: صد‌ها معترض را کشته و هزاران نفر را بازداشت کرده اند
آفتاب‌‌نیوز :

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در سخنانی در محل وزارت خارجه این کشور در واشنگتن مدعی شد گزارش حقوق بشری آمریکا علیه ایران، جزییات سوء استفاده حکومت ایران علیه مردم این کشور را نشان می دهد.

وی مدعی شد: پس از مرگ غم انگیز مهسا امینی، مقامات ایرانی صدها معترض از جمله چندین کودک را کشته اند و هزاران نفر را به صورت خودسرانه بازداشت کرده اند.

وزیر خارجه آمریکا با تکرار ادعاها جمهوری اسلامی ایران را متهم کرد: مقامات ایرانی از روش هایی چون شکنجه و خشونت جنسیتی علیه معترضان مسالمت آمیز استفاده کرده اند. دادگاه های ساختگی، اعدام های سراسیمه روش های دیگری است که حکومت ایران برای ترساندن مردم خود استفاده کرده است.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه ادعاها افزود: جامعه بین المللی برای محکومیت اقدامات حکومت ایران با یکدیگر متحد شده است و به حمایت از مردم ایران ادامه خواهد داد.

وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ (۲۰ مارس)، گزارش سالانه خود با موضوع وضعیت حقوق بشر در ١٩٨ کشور و منطقه مختلف جهان در طول سال ۲۰۲۲ را منتشر کرد. در گزارش امسال بر تاثیرات منفی نابرابری اقتصادی، تغییرات اقلیمی، مهاجرت، ناامنی غذا و دیگر بحران‌های جهانی بر جوامع و گروه‌های حاشیه‌ای تمرکز ویژه ای شده است.

گزارش وزارت خارجه آمریکا در خصوص ایران به هفت بخش از جمله احترام به کرامت انسان, آزادی‌های مدنی، آزادی مشارکت در روند سیاسی، فساد و فقدان شفافیت در حکومت، موضع حکومت در برابر تحقیقات بین‌المللی و غیردولتی در خصوص موارد نقض حقوق بشر، تبعیض و بدرفتاری‌های اجتماعی و در نهایت حقوق کارگران تقسیم می شود که هرکدام از این بخش ها دارای زیرمجموعه های مخصوص خود بوده و ادعاها و اتهاماتی را علیه جمهوری اسلامی ایران به تفصیل بیان کرده است.

در این این گزارش ادعا شده است که گزارش‌های متعددی مبنی قتل های خودسرانه یا غیرقانونی از سوی نیروهای وابسته به دولت ایران وجود دارد. رسانه ها و گروه های حقوق بشر مرگ های مشکوک در طول بازداشت یا به دنبال تیراندازی نیروهای امنیتی به معترضان در طول سال گذشته را ثبت کردند. رسانه ها و گروه های حقوق بشر ادعاهای مربوط به مرگ در زندان به دلیل اقدامات نیروهای امنیتی را مستند کردند.

این گزارش همچنین مدعی شده است، ناظران بین المللی حقوق بشر گزارش کرده اند که دادگاه های انقلابی همچنان بیشترین سهم در صدور احکام اعدام در ایران را دارند و به متهمان به صورت عادلانه رسیدگی نمی کنند. جوامع اقلیت از جمله بلوچ ها بیشترین تعداد قربانی را داشته اند. بر اساس گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشری و رسانه‌ها، دولت به اجرای برخی از اعدام‌ها با اعمال ظالمانه و غیرانسانی از جمله حلق آویز کردن با جرثقیل ادامه داده است.

دولت دموکرات بایدن به رغم شعار رویکرد دیپلماسی همچنان سیاست های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته و در پی حوادث اخیر ایران نیز به بهانه حقوق بشر، تحریم هایی را همگام با متحدان غربی خود اعمال کرده است.

دولت بایدن همسو با مخالفان جمهوری اسلامی ایران و با سوء استفاده از سازو کارهای بین المللی و سازمان ملل به اسم دفاع از حقوق زنان ایرانی، ۱۴دسامبر /۲۳ آذرماه، پیش نویس قطعنامه خاتمه عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل را در شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل (اکوسوک) در نیویورک مطرح کرد که با ۲۹ رای موافق، ۸ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع به تصویب رسید و بدعت و رویه‌ خطرناکی را پایه گذاری کرد.

کشورهای بولیوی، چین، قزاقستان، نیکاراگوئه، نیجریه، عمان، روسیه و زیمبابوه به قطعنامه پیشنهادی برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل رأی مخالف دادند.

آمریکا و متحدان غربی‌اش یعنی اعضای اتحادیه اروپا و کانادا و کشورهای آرژانتین و شیلی، کلمبیا، گواتمالا، پرو و پاناما به لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل رای مثبت دادند و کشورهایی چون مکزیک، تایلند و تونس رای ممتنع دادند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۹
13
5
غلط زیادی ممنوع بخصوص شما آمریکایی ها که تاریختون پر از ظلم و جنایت و نقض حقوق بشره
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین