کد خبر: ۸۳۱۱۸
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۸
در مذاکرات منطقه با غرب درباره غزه عنوان شد:

چهار محور برای خاموش کردن آتش فتنه رژیم صهیونیستی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر امور خارجه محور مذاکرات کشور های منطقه با غرب را برای حل مشکل غزه، تاکید بر چهار گام «توقف عملیات نظامی رژیم صهیونیستی»، «عقب‌نشینی این رژیم از غزه»، «بازشدن معابر و گذرگاه‌ها» و «قطع حملات موشکی از سوی کشتی‌های رژیم صهیونیستی به غزه» برشمرد. 

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، صبح امروز همزمان در سراسر ایران زنگ مدارس در حمایت از مقاومت غزه نواخته شد.

منوچهر متکی وزیر امور خارجه نیز صبح امروز در مدرسه متقین در منطقه 12 تهران زنگ مقاومت مردم غزه را به صدا در آورد و سپس به ایراد سخنرانی در میان دانش‌آموزان این مدرسه درباره اوضاع غزه پرداخت.

متکی سپس در جمع خبرنگاران درباره اقدامات انجام شده برای پایان دادن به بحران غزه گفت: «دیروز برخی وزیران خارجه کشورهای غربی با مقامات برخی کشورهای منطقه‌ اوضاع غزه را بررسی و بر چهار عنصر اصلی آرام ‌سازی شرایط کنونی تاکید کردند».

وی توقف عملیات نظامی توسط رژیم صهیونیستی،‌ عقب‌نشینی ارتش این رژیم از غزه، ‌باز شدن معابر و گذرگاه‌ها و نیز توقف پرتاب موشک از سوی کشتی‌های رژیم صهیونیستی را به عنوان این چهار عنصر مورد بررسی برشمرد که به تاکید مذاکره کنندگان می‌تواند نخستین مراحل برای خاموش کردن آتش‌ فتنه‌ رژیم صهیونیستی و زمینه سازی برای حرکت در مراحل بعدی باشد.

متکی با اشاره به تلاش ایران برای افشای جنایات و تشریح اهداف پشت‌پرده‌ رژیم صهیونیستی و حامیانش توضیح داد: «در این مرحله هیئت‌های ویژه‌ای از سوی رئیس جمهور به کشورهای مختلف اعزام شده که وزارت خارجه این مسائل را تمهید می‌کند».

وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به دور جدید گفتگوها با سازمان کنفرانس اسلامی بر سر موضوع غزه توضیح داد که ‌بر این اساس قرار است هیئتی از سازمان کنفرانس اسلامی به تهران بیاید که هنوز زمان آن هماهنگ نشده است .

وی افزود: «اتحادیه عرب نیز تلاش می‌کند اجلاسی را که نتوانسته بود برگزار کند ، مجددا برگزار نماید».

وزیر امورخارجه همچنین در تشریح شیوه ارسال کمک‌های بشردوستانه‌ ایران به غزه نیز گفت:‌ «بخشی از کمک‌ها توسط هواپیما منتقل شده اما با ادامه انتقال کمکها هنوز موافقت نکردند، کشتی اعزام شده از طرف ایران در آبهای بین مصر و غزه است، این کشتی اگر بتواند تلاش می‌کند که در بندر غزه پهلو بگیرد و کمک‌ها را مستقیما به مردم غزه ارائه دهد و این مسئله از دیروز در حال پیگیری است».

متکی همچنین درباره نامه خود به وزیرخارجه مصر برای فراهم شدن امکان انتقال مجروحان غزه به ایران و یا احداث بیمارستان صحرایی ایران در نزدیکی مرز مصر و غزه نیز گفت: «هنوز پاسخ مثبتی در این خصوص دریافت نکرده‌ایم».

وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به طراحی درخواستی از کشورهای مختلف و به ویژه کشورهای عربی و مسلمان که رابطه دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی دارند، برای قطع این رابطه، گفت: «هم‌اکنون کشوری مانند ونزوئلا و موریتانی سفیر اسرائیل را از کشورشان اخراج کردند که این کار شدنی است و یکی از اهرم‌های فشار است».

متکی در خصوص اقدامات انجام گرفته در وزارت خارجه در مورد غزه نیز اظهار داشت:‌ «ستادی قوی در وزارت امور خارجه به ریاست قائم مقام وزیر خارجه ایجاد شده که هماهنگی با بخش‌های ذی‌ربط را مدنظر قرار داده است».

به گفته وی یک گروه ارکستر ایرانی طراحی سمفونی غزه را از روز گذشته آغاز کرده که قرار است در مناطق مختلف کشور به اجرا در ‌آید و عواید آن برای مردم غزه ارسال ‌شود.

وی به خبرنگاران گفت: «با تمام وزیران کشورهای مختلف در تماس هستیم و اگر نیاز باشد سفرهایی توسط وزیر خارجه که سهل‌الوصول‌ترین وزیر است انجام می‌گیرد و جزییات این تلاش‌ها به مراتب اعلام می‌شود».

وزیر امور خارجه در پایان تاکید کرد: «مردم ایران و تمام اقشار آن نمایش خوبی را از حمایت از غزه به جهانیان از آغاز عملیات ارائه دادند، ما از ابتدا مردم غزه و فلسطین، حماس و مقاومت فلسطین را پیروز میدان می‌دانستیم که این پیروزی محقق خواهد شد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین