کد خبر: ۸۳۱۲۵۹
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۲:۵۰

پارلمان سوئد لایحه عضویت در ناتو را تصویب کرد

توبیاس بیلستروم وزیر خارجه سوئد عصر چهارشنبه گفت: پارلمان لایحه‌ای را تصویب کرد که به این کشور اجازه می‌دهد به عضویت در ناتو درآید.
پارلمان سوئد لایحه عضویت در ناتو را تصویب کرد
آفتاب‌‌نیوز :

وزیر خارجه سوئد افزود: این لایحه با ۲۶۹ رأی موافق در مقابل ۳۷ رای مخالف به تصویب مجلس این کشور رسید.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، بیلستروم در توییتر نوشت: تصمیم تاریخی امروز و رأی مثبت پارلمان سوئد به عضویت در ناتو، کشور ما را به محل امن‌تری تبدیل خواهد کرد.

وی افزود: از سوی دیگر سوئد نیز به سهم خود تامین‌کننده امنیت کشور‌های عضو این پیمان نظامی خواهد بود.

فنلاند و سوئد در ژوئن گذشته یادداشتی را در مورد توافق برای رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی آنکارا با ترکیه امضا کردند. مقامات سه کشور پس از آن جلساتی را برای بحث در مورد اجرای توافق سه‌جانبه برگزار کردند.

در همین حال، سوئد در ماه نوامبر قانون ضد تروریسم را تصویب کرد، به این امید که آنکارا درخواست استکهلم برای پیوستن به ناتو را تائید کند. این قانون که از اول ژوئن اجرایی می‌شود، به مقامات سوئد اجازه می‌دهد تا کسانی را که از سازمان‌های تروریستی حمایت می‌کنند تحت پیگرد قانونی قرار دهند.

ترکیه روز جمعه اعلام کرد که روند پروتکل عضویت فنلاند در ناتو را در پارلمان خود تصویب خواهد کرد.

پس از حمله روسیه به اوکراین، فنلاند و سوئد درخواست عضویت در ناتو را ارائه کردند که این درخواست باید به تائید تمام ۳۰ عضو این پیمان نظامی برسد.

ترکیه از زمان ارائه این درخواست، با اعلام شروطی از این دو کشور خواست که از مخالفان کُرد و حامیان پ. ک. ک در کشورشان میزبانی و حمایت نکنند و افراد مظنون به اقدامات تروریستی را به ترکیه تحویل دهند.

اقدام موهن یک نماینده تندروی مجلس سوئد در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم و اهانت به قرآن کریم در آن محل نیز به پیچیده‌تر شدن موضوع درخواست عضویت این کشور شبه جزیره اسکاندیناوی منجر شد.

پس از این اقدام موهن، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که اقدام این فرد با مجوز دولت این کشور انجام شده و دیگر استکهلم نباید انتظار حمایت ترکیه را از پیوستن این کشور به ناتو داشته باشد.

آنکارا خواستار تحویل ۱۳۰ نفر از مخالفان دولت ترکیه برای موافقت با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو است که هم‌اکنون در این دو کشور ساکن بوده و اغلب هم جزو مخالفان کُرد و متهمان مشارکت در کودتای نافرجام ۲۰۱۶ ترکیه هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین