کد خبر: ۸۳۱۶۷۹
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۶

هواشناسی هشدار نارنجی صادر کرد؛ تشدید بارش‌ها، کاهش دما و رانش زمین و ریزش سنگ

سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح نارنجی از تشدید فعالیت سامانه بارشی طی امروز و فردا در برخی استان‌های کشور خبر داد که کاهش محسوس دما و رانش زمین و ریزش سنگ در نواحی کوهستانی را به همراه دارد و نیازمند تدابیر و احتیاط‌های لازم توسط مسافران نوروزی است.
هواشناسی هشدار نارنجی صادر کرد؛ تشدید بارش‌ها، کاهش دما و رانش زمین و ریزش سنگ
آفتاب‌‌نیوز :

بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی کشور امروز و فردا شاهد تشدید فعالیت سامانه بارشی خواهیم بود که رگبار و رعدوبرق، بارش تگرگ، وزش باد شدید موقت و کاهش محسوس دما را به همراه دارد.

این سامانه موجب بارش و کولاک برف در نقاط مرتفع و سردسیر می‌شود.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، تمرکز سامانه بارشی امروز در خوزستان، ایلام، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، غرب و جنوب اصفهان، لرستان، خراسان شمالی، نیمه غربی خراسان رضوی، نوار شرقی سمنان و کردستان و روز سه‌شنبه در خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، نیمه غربی کردستان، کرمانشاه، ایلام و شمال و شرق خوزستان خواهد بود.

لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید و اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی از مخاطرات جوی سامانه بارشی است.

همچنین شدت بارش‌ها می‌تواند موجب آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌ها و در نواحی کوهستانی کولاک برف و صاعقه شود.

رانش زمین و ریزش سنگ در نواحی کوهستانی، خسارت به سازه‌های موقت به‌ویژه چادر‌های مسافرتی و خسارت به صنعت کشاورزی از دیگر مخاطرات این سامانه پیش‌بینی شده است.

هشدار‌های سازمان هواشناسی به مسافران نوروزی، کشاورزان و دامداران

برای پیشگیری از آسیب‌های ناشی از این سامانه مسافران باید هنگام سفر با خودرو تجهیزات لازم و سوخت کافی به همراه داشته باشند و از اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها اجتناب کنند.

پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع از توصیه‌های سازمان هواشناسی است.

اطمینان از استحکام سازه‌های موقت به‌ویژه چادر‌های مسافرتی، لایروبی کانال‌ها و آب‌رو‌ها در نواحی سردسیر آمادگی برای برف روبی توسط دستگاه‌های مربوطه، پرهیز از انجام هر گونه عملیات کشاورزی، عدم تردد دامداران و عشایر در ارتفاعات و حاشیه رودخانه‌ها و انتقال نهاده‌های کشاورزی به مکان‌های مسقف در این شرایط جوی ضروری است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین