کد خبر: ۸۳۱۶۹۱
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۴

شرایط کمک تامین اجتماعی برای خرید عینک، سمعک و دندان مصنوعی

پرداخت کمک هزینه اروتز و پروتز از جمله خدماتی است که سازمان تامین اجتماعی به منظور مساعدت به بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران بازنشسته و ازکارافتاده کلی ارائه می‌کند.
شرایط کمک تامین اجتماعی برای خرید عینک، سمعک و دندان مصنوعی
آفتاب‌‌نیوز :

براساس تعاریف ارائه شده در پرتال سازمان تامین اجتماعی، «پروتز» یا اندام مصنوعی به وسایل کمک پزشکی گفته می‌شود که درصورت فقدان تمام و یا قسمتی از عضو، به منظور جبران این کمبود مورد استفاده قرار می‌گیرد، مانند دست مصنوعی و دندان مصنوعی و «اروتز» به وسایل کمک پزشکی گفته می‌شود که برای بهبود عملکرد عضوی که دچار اختلال شده است به کار می‌رود، مانند عینک و سمعک.

چه کسانی مشمول دریافت پروتز و اروتز می‌شوند؟

الف‏‏‏- بیمه‌شدگان اجباری و افراد تحت تکفل آنان

ب‏‏‏- بیمه‌شدگان اختیاری وافراد تحت تکفل آنان

ج‏‏‏- بیمه‌شدگان توافقی و افراد تحت تکفل آنان

د‏‏‏- مقرری بگیران بیمه بیکاری و افراد تحت تکفل آنان

هـ‏‏‏- مستمری‌بگیران و افراد تحت تکفل آنان که مشمول ماده ۸۹ قانون تامین اجتماعی می‌باشند.

دوره تمدید: استفاده مجدد از اقلام ذیل با رعایت دوره تمدید بلامانع بوده و سایر اقلام صرفا برای یکبار به مشمولین قابل پرداخت است:

شرایط کمک تامین اجتماعی برای خرید عینک، سمعک و دندان مصنوعی

همچنین به منظور مساعدت به مستمری‌بگیران بازنشسته و ازکارافتاده کلی، هزینه عینک طبی (شیشه و فریم) صرفا بابت یکی از انواع عینک (دوربین، نزدیک بین و آستیگمات) و همچنین پروتز دندان مصنوعی در صورتی که از تاریخ آخرین پرداخت به آنان حداقل ۱۰ سال گذشته باشد، حداکثر برای یک بار دیگر با رعایت سایر شرایط قابل پرداخت خواهد بود.

پرداخت هزینه سمعک نیز جهت هر دو گوش در کودکان زیر شش سال بلامانع است. مبنای محاسبه سن کودک، تاریخ ثبت درخواست در سیستم متمرکز تعهدات کوتاه مدت است و مرجع معتمد پزشکی مربوطه موظف است نیاز یا عدم نیاز کودک به سمعک برای هر دو گوش را بررسی و اعلام نظر کند.

مدارک لازم برای بررسی اقلام پروتز و اروتز

‏‏‏‏‏- اصل گواهی تجویز پزشک متخصص مرتبط، مشتمل بر مشخصات بیمار، تاریخ تجویز، نوع بیماری و ضرورت درمانی نیاز به پروتز و اروتز

- اصل فاکتور خرید که مشخصات بیمار و مشخصات کامل پروتز و اروتز در آن درج شده باشد و ممهور به مهر فروشنده معتبر دارای پروانه کسب از مراجع ذی‌صلاح شده باشد و حسب مورد اصل کارت گارانتی

‏‏‏- مدارک و مستندات تشخیصی و درمانی مورد استناد پزشک معالج

‏- ارائه پروتز و یا اروتز خریداری شده نیز دیگر مدرک مورد نیاز است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین