کد خبر: ۸۳۱۸۷۹
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۷

آمریکا: اطلاعات نیرو‌های هسته‌ای راهبردی را با روسیه مبادله نخواهیم کرد

یک مقام ارشد پنتاگون و نیز مقامات شورای امنیت ملی آمریکا روز سه شنبه اعلام کردند که این کشور دیگر اطلاعات نیرو‌های هسته‌ای راهبردی را با روسیه مبادله نخواهد کرد.
آمریکا: اطلاعات نیرو‌های هسته‌ای راهبردی را با روسیه مبادله نخواهیم کرد
آفتاب‌‌نیوز :

جان پلامب معاون وزیر دفاع آمریکا در امور سیاست فضایی در جلسه استماع کمیته خدمات نیرو‌های مسلح مجلس نمایندگان گفت: روز گذشته ما با روسیه ارتباط بیشتری داشتیم تا با نزدیک شدن به آخر ماه، به آن‌ها برای مبادله اطلاعات فشار آوریم. بر اساس معاهده "نیو استارت" ما هر شش ماه یکبار تبادل اطلاعات انجام می‌دهیم و ارقام بزرگی را به اشتراک می‌گذاریم.

او گفت: روسیه پاسخ داد که این اطلاعات را ارائه نخواهد کرد و بنابراین به عنوان یک اقدام متقابل دیپلماتیک، آمریکا نیز این اطلاعات نیرو‌های هسته‌ای راهبردی را مبادله نخواهد کرد.

پلامب اضافه کرد: ما به بررسی اقدامات متقابل دیپلماتیک مناسب، ادامه خواهیم داد. ما می‌خواهیم هم در واکنش به روسیه تعادل ایجاد کنیم و هم نحوه رفتار مسوولانه یک قدرت هسته‌ای را نشان دهیم.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز تصمیم به توقف تبادل داده‌ها در پاسخ به اقدام روسیه را «یک اقدام متقابل قانونی با هدف تشویق روسیه به بازگشت به پایبندی به معاهده» توصیف و خاطرنشان کرد که مخالفت روسیه با مبادله این داده‌ها، نقض معاهده نیو استارت است.

سخنگوی شورای امنیت ملی ادامه داد: در راستای ثبات راهبردی، آمریکا به ترویج شفافیت عمومی در خصوص سطح و وضعیت نیروی هسته‌ای خود ادامه خواهد داد.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز گفت: روسیه از معاهده نیو استارت پیروی کامل نکرده و با تبادل اطلاعات مخالفت کرده است.

وی افزود: ما بر اساس این معاهده توافق کرده بودیم هر شش ماه این اطلاعات را به اشتراک بگذاریم؛ بنابراین از آنجایی که آن‌ها از این بخش معاهده پیروی نمی‌کنند، ما نیز تصمیم گرفته ایم اطلاعاتی به اشتراک نگذاریم.

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه اعلام کرده است که این کشور در بلاروس که در همسایگی آن قرار دارد، تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی مستقر می‌کند.

پوتین اعلام کرده است که این تصمیم پس از توافق با بلاروس گرفته شده و قعطنامه‌های عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای سازمان ملل را نقض نمی‌کند.

رییس جمهور روسیه می‌گوید آمریکا در خاک کشور‌های اروپایی تسلیحات هسته‌ای مستقر کرده است.

پوتین توضیح داد الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس مدت هاست موضوع استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس را که هم مرز با لهستان است، مطرح کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین