کد خبر: ۸۳۱۹۶۱
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵

نماد میدان انقلاب تغییر می‌کند؟

مدیرعامل سازمان زیباسازی از باطراحی نماد میدان انقلاب خبر می‌دهد.
نماد میدان انقلاب تغییر می‌کند؟
آفتاب‌‌نیوز :

از سال ۹۶ تاکنون گنبد فیروزه‌ای میان میدان اقلاب به نماد تازه این میدان قدیمی تبدیل شده است. نمادی که مخالفان زیادی داشت، اما بعد از سال‌ها بلاتکلیفی برای پایان حاشیه‌ها این گنبد فیروزه‌ای جایگزین نمادقدیمی میدان انقلاب شد. به تازگی شهردار تهران و معاونانش از منطقه ۶ بازدیدی داشته اند که درجریان آن بازدید به موضوع ساماندهی و مرمت میدان انقلاب هم اشاره شده است.

رضا صیادی مدیرعامل سازمان زیباسازی درباره این که احتمال دارد نماد فیروزه‌ای این میدان تغییر کند به اکوایران می‌گوید: در قرار خدمتی که شهردار تهران از منطقه ۶ داشتند، موضوع میدان انقلاب مطرح شد، این که بیاییم این نماد را خراب کنیم و کار اساسی دیگری در این میدان انجام دهیم مد نظر ما نیست و با آن مخالفیم ومعتقدیم که بیت المال در این فرایند هدر می‌رود. اما برای بازسازی و بهینه سازی نماد فعلی برنامه‌ای داریم.

وی ادامه می‌دهد: با چند هنرمند، معمار و شرکت مشاور در این رابطه مذاکره کردیم و کارشناسان مروبطه در حال بررسی آن هستند، به دلیل اینکه این میدان در مرکز راهپیمایی روز ۲۲ بهمن و تجمعات ملی مذهبی قرار دارد، بتوانیم طرحی اجرا کنیم که همین گنبد تم پرچم ایران بگیرد.

صیادی اضافه می‌کند: قرار است میدان با رویکرد ملی مذهبی بازطراحی شود و به طور مثال یک نشان و یک نماد هم بالای گنبد فیروزه‌ای نصب شود.

تا پیش از سال ۹۶ که گنبد فیروزه‌ای در میدان انقلاب ساخته شود نماد این میدان بلاتکلیف بود و هر طرحی برای این میدان پیش بینی می‌شد با موجی از مخالفت‌ها رو به رو می‌شد.

از روزی که نماد استوانه‌ای گذشته برای ساخت ایستگاه مترو برداشته شد تا تخریب نمادی گنبدی و سیمانی که برخی انتقاد‌ها به ستاره‌های روی آن تخریب و دوباره برای نماد میدان انقلاب فراخوان داده شد.

در هنگام تخریب دومین نماد میدان انقلاب، اعلام شد این طرح برای میدان انقلاب موقتی بوده و قرار است نمادی در شان این میدان طراحی شود. در همان زمان مجسمه‌ساز پیشین میدان انقلاب در گفت‌وگویی درباره این نماد تخریب شده گفته بود: سازه تخریب شده یک مدل اقتباسی از یک استادکار معروف معماری ایران بود که نشانه‌هایی از موقتی بودن نداشت؛ چراکه شهرداری ۳۰۰ میلیون تومان پول خرجش کرده بود.

چند فراخوان برای طراحی این میدان داده شد، سرانجام تصمیم بر آن می‌شود که طرح نماد میدان انقلاب در کمیته‌ای مورد بررسی قرار گیرد. نماد‌های طراحی شده با نخستین نماد این میدان که پس از انقلاب نصب شده بود و حالا گوشه‌ای از میدان نصب شده مقایسه می‌شد. آن زمان سیدمجتبی موسوی که در سازمان زیباسازی سال‌ها مسئولیت اداره حجم را برعهده داشت به رسانه درخصوص نماد قبلی این میدان گفت که یک اشتباه تاریخی در مورد المان قبلی میدان انقلاب وجود دارد، همه می‌گویند طراح نماد میدان انقلاب، آقای ایرج اسکندری است. من می‌خواهم به‌رغم احترام فوق‌العاده‌ای که برای آقای اسکندری قائل هستم به‌عنوان یک هنرمند برجسته و متعهد و انقلابی، بگویم که طرح نماد میدان انقلاب (نماد سابق میدان انقلاب) طرح آقای اسکندری نیست. آقای اسکندری صرفا یک طرح کاغذی و مدادی برای نقاشی دیواری در اطراف میدان انقلاب دادند. اصلا هم پیشنهاد ندادند که این نماد حجمی بشود برای میدان انقلاب. طرح خطی ایشان در وزارت ارشاد آن زمان بوده، فرد دیگری که یا هنرمند بوده یا مدیر پیشنهاد داده است که ما بیاییم یک حجم استوانه‌ای شکل آنجا بسازیم و این تصویر را روی آن نقش برجسته کنیم. بعد یک چیزی ساخته شد و شد نماد میدان انقلاب که بسیار بد بود و به هیچ‌وجه حتی برای سال ۶۴ نه در شان میدان انقلاب و نه موضوع انقلاب بود. آرزوی همه هنرمندان بود که این برداشته شود و یک کار بسیار بهتر ساخته بشود. اما آرزوی هنرمندان برای بهتر شدن نماد میدان انقلاب برآورده نشده، موسوی می‌گوید: یک روز باید نمادی در شان این میدان ساخته شود. اگر این نسل نتوانست، نسل بعد.

او درباره اینکه چه هنرمندانی اجرای نماد قبلی میدان را برعهده داشتند می‌گوید: فریدون صدیقی و بهمن آذرفهیمی اجرای این کار را انجام دادند، اما اینکه چه کسی پیشنهاد کرده که این حجم استوانه‌ای ساخته بشود و این نقش روی آن بیاید، را نمی‌دانم اینکه مدیر ارشد آن زمان بوده یا خود این هنرمندان بودند، اطلاع دقیقی ندارم.

سرانجام در نخستین روز‌های سال ۹۶ این گنبد فیروزه‌ای رونمایی شد. این سازه با سه رنگ فیروزه ای، لاجوردی و و اخرایی که سه رنگ آرامش بخش در معماری اسلامی شناخته می‌شود اجرایی شد. مدیران سازمان زیباسازی درباره این طرح گفته بودند سبز فیروزه ای، لاجوردی و اخرایی سه رنگ اصلی در معماری اسلامی مساجد است که سبز فیروزه‌ای بیانگر شفافیت فکر و اندیشه، لاجوردی چهره‌ای از واقعیت، پایداری و طبیعت ابدی را به نمایش می‌گذارد و رنگ اخرایی نیز اندیشه بلند را القا می‌کند و در مجموع این سه رنگ فضا را آرام نگه داشته و فضا را معنوی می‌کنند.

حالا پس از ۶ سال دوباره قرار است نماد این میدان تغییرکند و گنبد فیروزه‌ای با تم پرچم بازسازی شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین