کد خبر: ۸۳۲۰۰۸
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۹

کانال‌شکنی قیمت دلار و سکه

بازار امروز چهارشنبه ۹ فروردین شاهد کانال شکنی قیمت دلار و سکه بود. در کنار نرخ دلار، بورس تهران هم رخت سبز بهاری به تن کرد.
کانال‌شکنی قیمت دلار و سکه
آفتاب‌‌نیوز :

بازار ارز تهران در روز‌های اخیر با وجود تعطیلات نوروزی کار خود را پر حرارت شروع کرده است.

نرخ دلار که در روز‌های پایانی اسفند ۱۴۰۱ با افزایش سطح انتظارات مثبت نسبت به آینده روابط خارجی کشور (سفر گروسی به تهران، توافق ایران و عربستان و...) کاهشی شده بود حال با تغییر فصل و در ۹ روز ابتدای بهار ۱۴۰۲ تقریبا ۳ هزار تومان افزایش را ثبت کرده است.

تحلیلگران ارزی علت تغییر پوزیشن بازیگران ارزی در روز‌های ابتدای بهار را ناشی از چند دلیل مهم می‌دانند. از نگاه آن‌ها آمار‌هایی که در روز‌های گذشته در مورد تورم منتشر شد باعث شد انتظارات تورمی و نااطمینایی نسبت به آینده ریال بار دیگر تقویت شود.

روایت اکونومیست از سقوط ریال ایران

اکونومیست با انتشار یک نمودار نوشت: اقتصاد ایران در وضعیت نامناسبی قرار دارد. همانطور که این نمودار نشان می‌دهد، در فوریه، ریال، واحد پول رسمی آن، به پایین‌ترین سطح تاریخ خود (۵۸۰۰۰۰ ریال دربرابر یک دلار) سقوط کرد. پول ملی ایران ۵۵ درصد ضعیف‌تر از یک سال قبل شد و ۹۴ درصد کاهش در طول یک دهه را تجربه کرد.

در ادامه این مطلب آمده است: همانطور که این نمودار نشان می‌دهد، در فوریه، ریال، واحد پول رسمی آن، به پایین‌ترین سطح تاریخ خود (۵۸۰۰۰۰ ریال دربرابر یک دلار) سقوط کرد. پول ملی ایران ۵۵ درصد ضعیف‌تر از یک سال قبل شد و ۹۴ درصد کاهش در طول یک دهه را تجربه کرد.

از سوی سیگنال‌های منفی سیاسی هم موجب شد در بازار تقاضای احتیاطی شکل بگیرد. در کنار این می‌توان به خروج سرمایه از کشور اشاره کرد.

کانال شکنی نرخ دلار در هرات

امروز علاوه بر تهران هرات هم شاهد کانال شکنی نرخ دلار بود. معامله گران می‌گفتند سیگنال صعود و موج سواری از شب گذشته صادر شده بود و به همین دلیل بازیگران ارزی امروز سوار موج شدند.

دلار در ساحل آرامش بازار ساز

امروز اگرچه برخی از سایت‌ها نرخ دلار و سکه را در بازار آزاد را صعودی اعلام کردند، اما در بازار رسمی قیمت‌ها آب از آب تکان نخورد و مانند روز‌های گذشته قیمت خورد. عده‌ای از معامله گران می‌گفتند هرچقدر بازار غیر رسمی مانند دریای طوفانی عمل کرده بازار رسمی به ساحل آرامشی برای اسکناس آمریکایی تبدیل شده است.

تداوم ثبات قیمت دلار مبادله‌ای

قیمت دلار مبادله‌ای قبل از تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ بر روی ۴۰ هزار و ۲۰۰ تومان قرار گرفت و بیش از ۱۰ روز است که در همین محدوده ثابت مانده است.

رشد قیمت یورو در مرکز مبادله

البته امروز قیمت یورو اسکناس در مرکز مبادله در مقایسه با روز قبل تقریبا ۲۲۰ تومان بالا رفت و در محدوده ۴۳ هزار و ۵۹۰ تومان به فروش رسید.

نرخ حواله یورو امروز برخلاف حواله دلار مسیر رشد را دنبال کرد و به ۳۹ هزار و ۶۸۶ تومان رسید. این قیمت در مقایسه با دیروز تقریبا ۲۰۰ تومان بالاتر است.

تثبیت قیمت درهم؛ نرخ حواله درهم و نرخ حواله دلار در مرکز مبادله

قیمت درهم امارات نیز مانند دلار در یک محدوده خاص به تثبیت رسیده است. امروز قیمت درهم در مرکز مبادله ۱۰ هزار و ۹۴۶ تومان اعلام شده است.

نرخ حواله دلار نیز در این مرکز مانند روز‌های گذشته ۳۶ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام شد. نرخ حواله درهم نیز امروز مانند روز‌های گذشته در محدوده ۹ هزار و ۹۶۶ تومان معامله شد.

جهش نرخ دلار، یورو و درهم توافقی

امروز چهارشنبه ۹ فروردین نرخ دلار توافقی هم در مقایسه با روز قبل به سمت بالا خیز برداشت و نسبت به دیروز ۶۲۷ تومان رشد را ثبت کرد. قیمت دلار عصر امروز به صورت توافقی در سایت کانون صرافان ایرانیان به طور میانگین ۴۲ هزار و ۸۲۷ تومان اعلام شده است.

در همین سایت قیمت یورو توافقی نسبت به دیروز ۴۰۰ تومان رشد را نشان می‌دهد. نرخ یورو توافقی امروز بر روی مرز ۴۶ هزار تومان ایستاد.

همچنین قیمت درهم امارات به صورت توافقی، بطور میانگین ۱۴ هزار تومان درج شده است که نسب به دیروز جهش ۱ هزار و ۸۰۰ تومانی را نشان می‌دهد.

قیمت سکه یک کانال بالا رفت

سکه امامی در سایت کانون صرافان امروز تغییر کانال داد. آن طور که سایت مذکور اعلام کرده سکه امامی امروز وارد کانال ۳۱ میلیون تومان شد و با ۱ میلیون تومان افزایش به سطح ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دتومان رسید.

همچنین قیمت نیم سکه در صرافی‌های مجاز وارد کانال ۱۸ میلیون تومان شد و تا سطح ۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پیشروی کرد. روز گذشته نیم سکه در سایت کانون صرافان به طور میانگین ۱۷ میلیون و ۷۳۳ هزار تومان اعلام شده بود.

تا حوالی ظهر امروز چهارشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۲ قیمت ربع سکه در کانون صرافان حدود ۱۱ میلیون تومان اعلام شده است. این قیمت در مقایسه با روز سه شنبه ۵۰۰ هزار تومان افزایش را نشان می‌دهد.

بازگشت بورس تهران به سقف تاریخی؛ پس از ۳۱ ماه

امروز در کنار نرخ دلار، بورس تهران هم رخت سبز بهاری به تن کرد. بورس تهران که از ۱۹ مرداد سال ۹۹ محدوده دو میلیون واحدی را از دست داده بود و حتی در خرداد ۱۴۰۰ تا سطوح کمتر از یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی نیز عقب‌نشینی کرده بود تا زیان سنگینی به سهامداران وارد شود، پس از بازگشت به ابرکانال دو میلیون واحدی در روز‌های ابتدایی سال جدید، امروز ارتفاع دو میلیون و ۷۸ هزار واحدی (سطح پایانی ثبت شده در ۱۹ مرداد ۹۹) را باز پس گرفت.

منبع: اکوایران

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین