کد خبر: ۸۳۲۴۸۷
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۶

هواشناسی ۱۴۰۲/۰۱/۱۳؛ هشدار باران، طغیان رودخانه‌ها، ریزش سنگ و آب‌گرفتگی

سازمان هواشناسی با هشدار ادامه فعالیت سامانه بارشی در ۷ استان از احتمال طغیان رودخانه‌ها، ریزش سنگ در مناطق کوهستانی و آب‌گرفتگی خبر داد.
هواشناسی ۱۴۰۲/۰۱/۱۳؛ هشدار باران، طغیان رودخانه‌ها، ریزش سنگ و آب‌گرفتگی
آفتاب‌‌نیوز :

مطابق پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در استان‌های ساحلی دریای خزر، خراسان شمالی و خراسان رضوی بارش‌های پراکنده پیش بینی شده است. فردا در استان‌های گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بارش روی می‌دهد.

روز سه‌شنبه در ارتفاعات البرز مرکزی و شمال شرق و روز چهارشنبه در برخی مناطق شمال غرب و غرب بارش‌های پراکنده پیش‌بینی می‌شود. پنجشنبه در شمال غرب، ارتفاعات البرز مرکزی، شال شرق و ارتفاعات مرکزی زاگرس بارش پیش بینی می‌شود.

از روز دوشنبه روند افزایش دما در کشور روی می‌دهد. روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه وزش باد شدید برای استان اردبیل پیش‌بینی شده است. همچنین امروز دریای خزر و طی ۳ روز آینده خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مواج و طوفانی هستند.

توصیف سامانه: ادامه فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: یکشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۱۳

زمان پایان: دوشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۱۴

نوع مخاطره: بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۱۳: مازندران، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، شمال و شرق سمنان و ارتفاعات تهران.

دوشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۱۴: مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال شرق تهران، نیمه شمالی خراسان رضوی و شمال سمنان.

اثر مخاطره: احتمال اختلال در ناوگان حمل‌و‌نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، صاعقه، تگرگ، احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها و احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات در مناطق کوهستانی.

توصیه: اجتناب از اتراق در بستر و اطراف مسیل‌ها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفر‌های برون شهری، در صورت سفر با خودرو به همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشار

زمان شروع: یکشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۱۳

زمان پایان: پیش از ظهر دوشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۱۴

نوع مخاطره: وزش باد شدید، در نواحی مستعد همراه با خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۱۳: خراسان رضوی، همدان، آذربایجان شرقی، کردستان، اردبیل، سمنان، زنجان، خراسان جنوبی، قزوین، تهران، البرز، اصفهان، قم، مرکزی، بوشهر، فارس و یزد.

دوشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۱۴: قم، سمنان، نیمه جنوبی خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، اصفهان، مرکزی، جنوب تهران و جنوب بوشهر.

اثر مخاطره: احتمال خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر‌ها و تابلو‌های تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت بویژه چادر‌های مسافرتی، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها.

توصیه: اطمینان از استحکام سازه‌های موقت به‌ویژه چادر‌های مسافرتی، تعطیل و محدود کردن فعالیت‌های عمرانی و عدم عبور و مرور و پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال.

توصیف سامانه: افزایش شدید گرادیان فشاری

زمان شروع: یکشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۱۳

زمان پایان: یکشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۱۳

نوع مخاطره: وزش باد شدید در نواحی مستعد همراه با خیزش گردوخاک

منطقه اثر: سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان

اثر مخاطره: خیزش گردوخاک توام با کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و اختلال در ناوگان حمل‌و‌نقل، خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر‌ها و تابلو‌های تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت و سقوط اشیا از ارتفاعات.

توصیه: در نواحی مستعد گردوخاک اجتناب از حضور در فضای باز و سفر، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، تعطیل کردن فعالیت‌های عمرانی و عدم عبور و مرور و پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج

زمان شروع: پیش از ظهر یکشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۱۳

زمان پایان: بعدازظهر چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۱۶

نوع مخاطره:

یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه: افزایش سرعت باد در دریای عمان، ارتفاع امواج بین ۱ تا ۲ متر در سواحل استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان.

چهارشنبه: افزایش سرعت باد در دریای عمان، ارتفاع امواج بین ۱ تا ۱.۵ متر در سواحل استان سیستان و بلوچستان.

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۱۳: دریای عمان، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان.

دوشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۱۴: دریای عمان، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان؛ و سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۱/۱۵: دریای عمان، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان.

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۱۶: دریای عمان، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان سیستان و بلوچستان.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین