کد خبر: ۸۳۲۴۹۴
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴

افزایش فعالیت‌ها در سایت هسته‌ای اصلی کره شمالی با دستور «اون»

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که فعالیت در سایت هسته‌ای اصلی کره شمالی افزایش یافته و این در حالیست که رهبر این کشور اخیرا دستور داد تا تولید مواد هسته‌ای در سطح سلاح افزایش یابد.
افزایش فعالیت‌ها در سایت هسته‌ای اصلی کره شمالی با دستور «اون»
آفتاب‌‌نیوز :

یک اندیشکده آمریکایی گزارش داده است که بر اساس تصاویر ماهواره‌ای سوم تا هفدهم ماه مارس، فعالیت‌های ثبت شده می‌تواند نشانگر این باشد که کره شمالی در مراحل پایانی ساخت یک رآکتور آب سبک تجربی است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بر اساس این گزارش، یک رآکتور پنج مگاواتی در "یانگ‌بیون" به فعالیت ادامه می‌دهد و ساخت یک ساختمان پشتیبانی پیرامون رآکتور آب سبک تجربی در دست اجراست. علاوه بر این، از سامانه خنک‌کننده این رآکتور تخلیه آب مشاهده شده است. همچنین ساخت‌وساز جدیدی اطراف نیروگاه غنی‌سازی یانگ‌بیون آغاز شده که احتمالا هدف آن گسترش ظرفیت است.

در این گزارش آمده است: به نظر می‌رسد این تحولات نمایانگر دستور اخیر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی برای افزایش تولید مواد شکافت‌پذیر باشد که هدف آن گسترش زرادخانه‌های هسته‌ای است.

سه‌شنبه هفته گذشته بود که کره شمالی از یک کلاهک هسته‌ای کوچک و جدید رونمایی کرد و متعهد شد که مواد هسته‌ای در سطح سلاح بیشتری تولید کند تا زرادخانه‌های هسته‌ای خود را گسترش دهد. پیونگ‌یانگ همچنین افزایش رزمایش‌های مشترک آمریکا و کره جنوبی را محکوم کرد.

رسانه‌های دولتی این کشور اعلام کردند که کیم جونگ اون دستور داده تا با هدف تقویت تصاعدی زرادخانه‌های هسته‌ای این کشور، تولید مواد هسته‌ای در سطح سلاح افزایش یابد.

هنوز روشن نیست که آیا کره شمالی توانسته کلاهک‌های مینیاتوری مورد نیاز برای سلاح‌های جدید کوچک‌ترش را بسازد یا نه. تحلیلگران بر این باورند که اگر پیونگ‌یانگ خودداری خودخواسته شش ساله از آزمایش سلاح‌های هسته‌ای را کنار بگذارد، احتمالا توسعه چنین کلاهک‌هایی یکی از اهداف کلیدی‌اش خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین