کد خبر: ۸۳۲۶۶۴
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴

درخواست عراق از ترکیه برای از سرگیری صادرات نفت

دولت عراق در پی توافق با دولت اقلیم کردستان، از ترکیه برای ازسرگیری صادرات نفت از طریق خط لوله از شمال این کشور، درخواست خواهد کرد.
درخواست عراق از ترکیه برای از سرگیری صادرات نفت
آفتاب‌‌نیوز :

یک سخنگوی دولت اقلیم کردستان روز یکشنبه اعلام کرد دولت فدرال عراق و دولت اقلیم کردستان به توافق اولیه برای از سرگیری صادرات نفت از شمال این کشور در هفته جاری رسیدند.

ترکیه پس از این که یک دادگاه تجاری بین المللی به نفع دولت مرکزی عراق حکم صادر کرد، دریافت حدود ۴۵۰ هزار بشکه در روز نفت عراق از خط لوله ای که از مزه فیش خابور به بندر سیهان جریان دارد را در ۲۵ مارس متوقف کرد.

بغداد استدلال کرده بود که ترکیه با اجازه دادن به دولت اقلیم کردستان برای صادرات نفت به سیهان بدون دریافت موافقت دولت مرکزی، توافق مشترک را نقض کرده است.

لاوک غفوری، مدیر امور رسانه‌های خارجی دولت اقلیم کردستان، در توییتی نوشت: پس از چندین دیدار میان مقامات دولت اقلیم کردستان و دولت فدرال، توافق اولیه برای ازسرگیری صادرات از طریق سیهان در هفته جاری، حاصل شده است. این توافق تا زمانی که لایحه قانون نفت و گاز توسط پارلمان عراق تصویب شود، به قوت خود باقی خواهد ماند.

وزارت نفت عراق در بغداد روز یکشنبه اعلام کرد امیدوار است به زودی با دولت اقلیم کردستان برای از سرگیری صادرات نفت به توافق نهایی دست پیدا کند.

صادرات متوقف شده تنها معادل ۰.۵ درصد از عرضه جهانی است اما این توقف که شرکت‌های نفت فعال در این منطقه را ناچار کرد تولید خود را متوقف کرده یا تولیدشان را به مخازن نگهداری منتقل کنند، کمک کرد قیمت نفت هفته گذشته افزایش پیدا کرده و به حدود ۸۰ دلار در هر بشکه صعود کند.

وزارت نفت عراق اعلام کرد که جزئیات توافق صادرات جدید در زمان مقتضی اعلام خواهد شد.

منابع آگاه در روز شنبه به رویترز گفتند: این توافق تاکید می کند که صادرات نفت شمال عراق به طور مشترک توسط شرکت بازاریابی نفت دولتی عراق (سومو) و وزارت منابع طبیعی اقلیم کردستان انجام خواهد شد.

ازسرگیری جریان صادرات نفت از طریق خط لوله از منطقه نیمه خودمختار کردستان عراق، همچنان به موافقت اصلی ترکیه نیاز دارد.

یک مقام دولت اقلیم کردستان یکشنبه به رویترز گفت نامه درخواست برای از سرگیری جریان نفت، از سوی بغداد به آنکارا ارسال خواهد شد.

منابع آگاه هفته گذشته به رویترز گفتند ترکیه می‌خواهد بیش از بازگشایی این خط لوله، پرونده دادگاهی ناتمام با عراق، حل و فصل شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین