کد خبر: ۸۳۳۷۰۷
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۱
تخریب روابط با عربستان توسط افراطیون، ضربه بزرگی به منافع ملت ایران و امنیت منطقه وارد ساخت

با همین فرمان به پیش بروید؛ منافع زیادی به ایران و منطقه خواهد رسید

با در نظر داشتن همین آثار مهم بود که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تلاش زیادی برای پایدار ساختن روابط با عربستان به عمل آورد و از این طریق منافع زیادی نصیب دو کشور و تمام کشور‌ها و ملت‌های منطقه شد. تخریب این روابط که با اراده عامدانه افراطیون داخل ایران صورت گرفت، ضربه بزرگی به منافع ملت ایران و امنیت و ثبات منطقه وارد ساخت و زمینه را برای سوء‌استفاده قدرت‌های سلطه‌گر غربی و رژیم صهیونیستی فراهم کرد.
با همین فرمان به پیش بروید؛ منافع زیادی به ایران و منطقه خواهد رسید
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود با عنوان «با همین فرمان به پیش بروید» این گونه آورده است: اعلام آغاز رسمی روابط ایران و عربستان و همزمان با آن، اعلام پایان جنگ یمن که مقامات عربستان سعودی آن را به اعضای شورای دولت فراری یمن ابلاغ کرده‌اند، دو واقعه مهم و سرنوشت‌ساز در منطقه خاورمیانه هستند. ازسرگیری روابط ایران و عربستان برای تمام منطقه اهمیت استراتژیک دارد و به صلح و ثبات کمک می‌کند و پایان یافتن جنگ یمن نیز علاوه بر تأثیر بسیار مهم در ایجاد امنیت در منطقه، چند اثر مستقیم و بسیار سرنوشت‌ساز در سیاست راهبردی خاورمیانه عربی دارد.

درباره اهمیت ازسرگیری روابط ایران و عربستان، لازم است به این نکته بسیار کلیدی توجه شود که حسن همجواری این دو کشور همواره در گذشته ضامن استمرار روابط صلح‌آمیز و برقراری امنیت در حوزه خلیج فارس و حتی کشور‌های همجوار بوده و ملت‌ها در این کشور‌ها می‌توانستند در زمینه‌های مختلف تجارت، سیاحت و تبادلات علمی و فرهنگی به تعامل همه‌جانبه بپردازند. ممانعت از نفوذ دولت‌های استعماری از جمله جلوگیری از میدان دار بودن رژیم صهیونیستی از دیگر نتایج برقراری روابط حسنه میان ایران و عربستان بود. تشریک مساعی در زمینه ایجاد ثبات در قیمت نفت و تأمین منافع مادی کشور‌های صاحب انرژی منطقه، یکی دیگر از آثار مفید تحکیم روابط دو کشور ایران و عربستان بود.

با در نظر داشتن همین آثار مهم بود که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تلاش زیادی برای پایدار ساختن روابط با عربستان به عمل آورد و از این طریق منافع زیادی نصیب دو کشور و تمام کشور‌ها و ملت‌های منطقه شد. تخریب این روابط که با اراده عامدانه افراطیون داخل ایران صورت گرفت، ضربه بزرگی به منافع ملت ایران و امنیت و ثبات منطقه وارد ساخت و زمینه را برای سوء‌استفاده قدرت‌های سلطه‌گر غربی و رژیم صهیونیستی فراهم کرد. اینکه این تخریبگران چه وقت و چگونه باید پاسخگوی اینهمه زیان که به مردم ایران و ملت‌های منطقه وارد کرده‌اند باشند، مطلبی است که باید در جای خود مورد بررسی قرار گیرد. مهم اینست که دولتمردان امروز ما که به درستی درباره ازسرگیری روابط با عربستان تصمیم گرفته و آن را به مرحله اجرا گذاشته‌اند، با همین فرمان در زمینه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل به پیش بروند و به افراطیون اجازه دخالت و سنگ اندازی ندهند.

جنگ یمن نیز یکی از عوارض منفی تخریب روابط ایران و عربستان است که افراطیون باید پاسخگوی آن نیز باشند. این جنگ، علاوه بر کشتار و زخمی و معلول ساختن صد‌ها هزار نفر از مردم یمن، تخریب زیرساخت‌های این کشور و ایجاد فقر و عقب ماندگی بزرگ تاریخی در ابعاد مختلف برای این کشور، زمینه را برای مداخلات بیگانگان به ویژه رژیم صهیونیستی، آمریکا، انگلیس و تعدادی دیگر از کشور‌های غربی فراهم ساخت، بعضی کشور‌های منطقه مثل امارات را به ادعای مالکیت بخش‌هائی از یمن واداشت، بخش‌هائی از جزایر تحت مالکیت یمن را در اختیار بیگانگان از جمله صهیونیست‌ها قرار داد که پایگاه‌های نظامی در آن بخش‌ها ایجاد کردند و شاید خطرناک‌تر از همه این‌ها کینه شدیدی است که این جنگ میان مردم یمن به وجود آورد. کمااینکه خصومت‌های شدیدی نیز میان کشور‌های منطقه از یکطرف و مردم یمن از طرف دیگر به وجود آورده است.

پایان یافتن جنگ یمن می‌تواند خصومت‌های به وجود آمده را از بین ببرد، دست‌های متجاوزین به ویژه صهیونیست‌ها را از دست اندازی در یمن قطع نماید، به طمع ورزی‌های بعضی کشور‌ها نسبت به اراضی، جزایر و آب‌های یمن پایان بدهد و مردم یمن را به بهره‌برداری از تجربه جنگ هفت ساله و جایگزین ساختن اتحاد به جای برادرکشی مصمم نماید تا بتوانند کشور خود را بسازند و برای همیشه آن را از تجاوز بیگانگان در امان نگهدارند. اگر دولتمردان جمهوری اسلامی ایران با همین فرمان که در مذاکره با عربستان به پیش رفته‌اند به راهی که انتخاب کرده‌اند در سطح بین‌الملل ادامه دهند، منافع زیادی به ایران و منطقه خواهد رسید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین