کد خبر: ۸۳۴۲۰۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۱
نشانه هایی از بحران در وضعیت اشتغال کشور

رکوردزنی بیکاری زمستان ۱۴۰۱ با ثبت نرخ ۹.۷ درصدی؛ ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بیکار در پایان سال

 نرخ بیکاری زمستان ۱۴۰۱ در اوج سه ساله ایستاد. با وجود وعده ایجاد یک میلیون شغل در هر سال، در پایان ۱۴۰۱ هنوز ۲ میلیون و ۵۲۶ هزار بیکار در کشور وجود داشته‌اند. این به معنای ثبت نرخ بیکاری ۹.۷ درصدی در پایان سال ۱۴۰۱ بوده است.
رکوردزنی بیکاری زمستان ۱۴۰۱ با ثبت نرخ ۹.۷ درصدی؛ ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بیکار در پایان سال
آفتاب‌‌نیوز :

مرکز آمار در تازه ترین گزارش خود در خصوص نرخ بیکاری(اینحا)، اعلام کرده است که بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان ١٤٠٠)، ٠،٣ درصد افزایش یافته است.

براساس این گزارش؛ نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار زمستان ١٤٠١ منتشر شد. بررسی نرخ بیکاری افراد ١٥ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ٩،٧ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان ١٤٠٠)، ٠.٣ درصد افزایش یافته است.

در زمستان ١٤٠١، به میزان ٤٠،٥ درصد جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر، از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان ١٤٠٠) ٠.١ درصد افزایش یافته است.

جمعیت شاغلین ١٥ ساله و بیشتر در این فصل ٢٣ میلیون و ٤٣٦ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٢٦٣ هزار نفر افزایش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در زمستان ١٤٠١، بخش خدمات با ٥٣،٧ درصد بیش­‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ٣٣.٢ درصد و کشاورزی با ١٣.٠ درصد قرار دارند.

نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله حاکی از آن است که ٢٤،٢ درصد از فعالان این گروه سنی در زمستان ١٤٠١ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان ١٤٠٠) ١.١ درصد افزایش یافته است.

بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ١٨ تا ٣٥ ساله نیز نشان می‌دهد که در زمستان ١٤٠١، ١٧،٤ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به زمستان ١٤٠٠، به میزان ٠.٨ درصد افزایش یافته است.

بررسی سهم جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر دارای اشتغال ناقص نشان می‌دهد که در زمستان ١٤٠١، ٩،٥ درصد جمعیت شاغل، به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از ٤٤ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ٣٥.٦ درصد از شاغلین ١٥ ساله و بیش‌تر، ٤٩ ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند.

سایت اکوایران نیز نوشته است که آخرین فصل سال گذشته از رکوردزنی دیگری در نرخ بیکاری حکایت داشته است. بررسی‌های آماری در این شاخص نشان می‌دهد وخامت اوضاع اشتغال در کشور به بالاترین سطح خود در دو سال اخیر رسیده است.

در تابستان و پاییز سال ۱۴۰۱ نرخ بیکاری رفتاری نزولی پیدا کرده و در کانال ۸ درصد قرار گرفته بود، اما این محدوده در زمستان دوام نیاورده و شاخص مهم اشتغال در کشور را به مرز ۱۰ درصد کشاند.

به طور کلی نرخ بیکاری از تقسیم جمعیت بیکار بر کل جمعیت فعال در کشور به دست می‌آید. داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد جمعیت فعال ۱۵ ساله و بیشتر در سال گذشته برابر با ۲۵ میلیون و ۹۶۲ هزار نفر بوده که از این میزان حدود ۲ میلیون و ۵۲۶ هزار نفر بیکار بوده‌اند. نسبت این دو رقم گویای نرخ بیکاری ۹.۷ درصدی در زمستان ۱۴۰۱ بوده است. این در حالی است که یکی از مهمترین وعده‌های دولت سیزدهم ایجاد سالانه یک میلیون شغل در کشور بوده است.

عددی که مرکز آمار ایران در این مقطع اعلام کرده بالاترین سطح را در قیاس با سال‌های قبل از خود داشته است. 

در کنار افزایش بیکاری در کشور، اما میزان مشارکت در اقتصاد نیز کاهش پیدا کرده است. در همین رابطه داده‌های آماری نشان از نزول نرخ مشارکت اقتصادی در کشور داشته است.

افت نرخ مشارکت اقتصادی در کشور

به طور کلی به آن دسته از جمعیت کشور که در پی اشتغال هستند، جمعیت فعال گفته می‌شود. نسبت این جمعیت به کل جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر نرخ مشارکت اقتصادی اطلاق شده که در زمستان سال قبل روندی نزولی داشته است.

در همین رابطه داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد نرخ مشارکت اقتصادی در زمستان سال قبل برابر با ۴۰.۵ درصد بوده که کمترین سطح را در سال گذشته داشته است.

طبق روند‌های آماری می‌توان گفت وضعیت مشارکت اقتصادی افراد در اقتصاد شیبی نزولی را در فصول اخیر سپری کرده است. به باور بسیاری از کارشناسان رشد نرخ بیکاری در کنار افزایش نرخ مشارکت اقتصادی در کشور علامت‌هایی از بحران در وضعیت اشتغال کشور است.

رکوردزنی نرخ بیکاری زمستان ۱۴۰۱؛ دو میلیون و ۵۰۰ هزار بیکار در پایان سال

رکوردزنی نرخ بیکاری زمستان ۱۴۰۱؛ دو میلیون و ۵۰۰ هزار بیکار در پایان سال

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
1
9
واقعا منظور از دولت محرومان را درک نکرديم منظور شان این بود که همه مردم را محروم خواهیم کرد از خرید خودرو خانه و زندگی و آرامش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
1
9
وقتی نظرات را توی بعضی خبرها میبندید معلوم میشه اصلاح طلب و اصولگرا هر دو یک ...هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
3
6
سه دهم درصد افزایش میشه بحران؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
1
7
اونایی هم که کار دارن
مثل برده زندگی میکنن
10 میلیون پول اجاره خونه
حقوق ها قانون کار

پیدا کنین دیکتاتور را؟؟؟
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین