تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۲:۱۲
در سال 2009: سال جهانی ستاره‌شناسی

جسد گالیله نبش‌قبر می‌شود

آفتاب: گروهی از محققان قصد دارند جسد «گالیله»، ستاره‌شناس مشهور ایتالیایی قرن 17، را نبش‌قبر کنند تا با آزمایش «دی ان ای» (DNA) وی مشخص کنند بیماری چشم وی چگونه مشاهداتش با تلسکوپ را تحت تأثیر قرار می‌داده است.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، «پائولو گالوتزی»، مدیر موسسه تاریخ علوم فلورانس که سرپرستی این گروه تحقیقاتی را نیز بر عهده دارد، در این باره گفت: «گالیله از ضعف شدید بینایی رنج می‌برده است که این بیماری سرانجام به نابینایی وی منجر شد؛ اگر ما بتوانیم با آزمایش بر روی «دی ان ای» او، بیماری چشم‌های او را کشف کنیم، این مسأله می تواند کشف بزرگی در تاریخ علم به شمار آید».

وی افزود: «با این کشف، همچنین ما می‌توانیم به علت برخی اشتباهات گالیله پی ببریم؛ به عنوان مثال اینکه چرا وی سیاره زحل را به‌جای سیاره‌ای با حلقه‌هایی به دور آن، سیاره‌ای با گوش‌هایی در کنار آن توصیف کرده است».

این گروه تحقیقاتی متشکل از اخترشناسان، مورخین، و روان‌شناسان، پیش از این نیز مدل دقیقی از تلسکوپ مورد استفاده گالیله –که از سال 1564 تا 1642 زندگی کرده- ساخته‌اند.

به گفته «گالوتزی»، محققان از این پس نیازمند آن هستند که دید و نگاه این دانشمند بزرگ را نیز بازسازی کنند تا بتوانند هر چه بهتر شرایطی را که وی توانست در آن فرضیه چرخش زمین به دور خورشید را با ادامه دادن راه «نیکلاس کوپرنیک»، ستاره‌شناس لهستانی قرن 16، مطرح کند، از نو بسازند.

چشم پزشکان با توجه به نشانه‌هایی که گالیله از بیماری چشم خود ارائه کرده است، به این نتیجه رسیده‌اند که وی به یک بیماری چشمی ژنتیکی مبتلا بوده است.

قبر گالیله در کلیسای «سانتا کروچه باسیلیکا» شهر فلورانس ایتالیا قرار دارد و محققان بر این عقیده‌اند که نبش قبر این دانشمند بزرگ نیازمند کارهای اداری پیچیده‌ای است که شاید یک سال برای انجام آنها زمان نیاز باشد.

گفتنی است سازمان ملل متحد سال 2009 را به مناسبت چهارصدمین سالگرد مشاهدات «گالیله» و اعلام نظریه‌اش سال بین‌المللی ستاره‌شناسی نامیده است.