کد خبر: ۸۳۴۴۲
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۹
تحلیل نماینده مقام معظم رهبری، از نتایج بحران غزه؛

روحانی: سازشکاران منطقه بی‌آبرو شدند

اسرائیل منفور بود و منفور جهانی شد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حجت‌‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی گفت: «امروز هیچ صاحب‌نظری درجهان نمی‌گوید که اسرائیل به اهدافش رسیده و پیروز شده بلکه بی‌تردید پیروزی از آن حماس و ملت فلسطین و کودکان شجاع و شیرزنان غزه است و امروز بار سنگینی بر دوش ماست که دین و وظیفه اسلامی و انسانی خود را در برابر ملت قهرمان غزه ادا کنیم».

به گزارش خبرنگار سیاسی آفتاب، رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در سمینار ابعاد بین‌المللی و حقوقی تجاوز اسرائیل به غزه اظهار کرد: «حماس امروز سرافرازتر از همیشه در صحنه جهانی و درجایگاه رفیع جهاد، مقاومت، ایستادگی و عزت ایستاده و اسرائیل نیز بیش از همیشه ددمنشی و جنایات خود را در جهان به نمایش گذاشته است».

وی افزود: «غزه همواره به عنوان سرزمین سلحشوران و انسانهای مجاهد معروف بود به گونه‌ای که اسحاق رابین نخست‌وزیر اسبق می‌گفت، «آرزویمان این است که روزی بیدار شویم و ببینیم غزه به زیر آب رفته است». او امروز نیست که ببینید آب او را برده و غزه سرفرازتر از همیشه به ایستادگی و مقاومت خود ادامه می‌دهد «در ماجرای اخیر» اسرائیل و هم‌پیمانانش اشتباهات محاسبه دیگری را مرتکب شدند».

روحانی ادامه داد: «اسرائیل در پایان آتش‌بس شش ماهه‌ای که روشن بود حماس ادامه آن را نمی‌پذیرد به زعم خود فرصتی طلایی پیدا کرده بود. در آن شش‌ماه هم البته آتش‌بسی نبود و اسرائیل هر که را از رهبران حماس می‌خواست شکار می‌کرد و غزه را در محاصره دائمی خود نگه داشته بود به گونه‌ای که آن را به زندان دائمی تبدیل کرده و از ورود غذا و دارو به آن جلوگیری می‌کرد. پس روشن بود که حماس ادامه این چنین آتش‌بسی را نمی‌پذیرد و این از دید اسرائیل یک فرصت بود. علاوه بر این تعطیلات پایان سال 2008 و آغاز سال 2009 در پیش بود و شرایط زمانی آمریکا هم به شکلی بود که دوره بوش پایان یافته و اوباما هنوز وارد کاخ سفید نشده بود بنابراین اسرائیل می‌خواست از این خلاء قدرت در آمریکا استفاده کند همچنین به خاطر نزدیک شدن به انتخابات اسرائیل می‌خواست بی‌آبرویی و شکست در جنگ 33 روزه را جبران کند و با پایان یافتن دوره ابومازن می‌خواست ادامه حکومت وی را تثبیت کند».

وی اضافه کرد: «اسرائیل همه این بهانه‌ها را در کنار هم قرار داد و به آمریکا و مصر هم قول داده بود که در 3 تا 4 روز ماجرای حماس را تمام می‌کند بی‌تردید هدف اسرائیل نابودی حماس، حاکم کردن سلطه بر غزه، ایجاد امنیت برای مناطق جنوبی اسرائیل و جبران شکست 33 روزه اسرائیل بود که این اهداف مهم به طور آشکارا بیان می‌شد».

حسن روحانی در ادامه تصریح کرد: «اسرائیل به این دلایل ولی به بهانه دفاع از امنیت اسرائیل و جلوگیری از پرتاب راکت توسط حماس جنگ را آغاز کرد و از همان ابتدا 40 هدفی را که اطلاعاتش را داشت مورد حمله قرار داد. غزه یک باریکه به عرض 6 تا 7 کیلومتر و حداکثر 11کیلومتر است که مساحت کل آن بیش از 360 کیلومتر نیست در این شرایط ارتشی مجهز با همه توان به مردمی حمله کرد که حتی یک تانک و یک نفربر هم ندارند و امکاناتشان به سلاح سبک و موشک‌های دست‌ساز محدود است».

وی خاطرنشان کرد: «اسرائیلی که فکر می‌کرد با حمله هوایی می‌تواند کار را تمام کند در حمله دو هفته‌ای خود نتوانست به هدفی دست یابد و همانند یک جنگ در برابر ارتش کلاسیک حمله زمینی را با انواع تانک و نفربر آغاز کرد و فکر کرد ظرف چند روز می‌تواند مناطق شمالی وجنوبی را بگیرد و نهایتا وارد غزه شود و اسماعیل هنیه و سایر مسئولین حماس را دستگیر کند. ببینید که اسرائیل بعد از 22 روز به چه فضاحتی رسیده است».

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به تغییر ماهوی منطقه در دهه‌های اخیر و عدم توجه آمریکا و اسرائیل به این تغییر خاطرنشان کرد: «سوال اینجاست که اسرائیل در 60 سال پیش به چه دلیل درست شد. 60 سال پیش عده‌ای را از سراسر دنیا جمع کردند در سرزمینی جای دادند و مردم آن سرزمین را از خانه و کاشانه خود آواره کردند هدف آنها این بود که غرب پایگاه قوی دائمی در منطقه حساس خاورمیانه ایجاد کند که منافع آنها تضمین شود آن هم در منطقه‌ای که سه قاره اروپا، آفریقا و آسیا به هم وصل می‌شود و مورد توجه همه مذاهب بزرگ است. در عین حال می‌خواستند اسرائیل قدرتی باشد که در مقابل سوسیالیسم و ناسیونالیسم آن زمان به خوبی ایستادگی کند. در آن شرایط اسرائیل به عنوان مدافع منافع غرب در منطقه و قدرت مقاوم در برابر مکتبهای سوسیالیستی در منطقه بود تا بتواند در برابر آنها ایستادگی و مقاومت کند و منافع غرب را تامین کند».

وی اضافه کرد: «با ماموریتی که اسرائیل داشت توانست در هر جنگی که رخ داد قدمی جلوتر بگذارد. در سال 1967 در جنگ 6 روزه اعراب و اسرائیل، اسرائیل توانست سرزمین وسیعی را از اردن، سوریه و مصر اشغال کند اما در اواخر دهه 70 و 80 خیلی چیزها در منطقه دگرگون شد و دیگر تکیه‌گاه نیروهای مقاوم در منطقه ایدئولوژی سوسیالیستی نبود بلکه انگیزه اعتقاد اسلامی است و تکیه‌گاه اصلی نیروهای مقاومت نه شرق و نه غرب است بلکه مردم هستند».

نماینده تهران در مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: «در انقلاب اسلامی ایران، انقلاب چگونه پیروز شد؟ استراتژی ترسیم شده از سوی امام خمینی ایستادگی یک ملت در برابر تمام قدرتهای بزرگ بود شاه که تنها نبود بلکه همه قدرتها پشت سر او بودند اما ملت ما در برابر رژیمی تا دندان مسلح پیروز شد. پس از انقلاب با انگیزه اسلامی و با تکیه‌گاه ملت به پیروزی رسید بعد هم در همه مراحل هر گاه که تکیه‌گاه ما ملت نبوده است شکست ما قطعی بوده است. در اقتصاد هم مشکل ما همین است که از مردم فاصله گرفته‌ایم و اقتصاد را بر عهده دولت گذاشته‌ایم، ولی در جنگ هشت‌ساله که به مردم تکیه کردیم و مردم آمدند، ما پیروز شدیم و همین الگو بود که به منطقه صادر شد».

روحانی اظهار کرد: «این اتفاق اولین‌بار در سال 1982 در لبنان افتاد زمانی که در برابر نیروی مقاومت نه تنها اسرائیل بلکه آمریکا و فرانسه هم پا به فرار گذاشتند و این اولین‌بار بود که غرب در مقابل قدرت جدید که قدرت اسلامی و مردم بود پا به فرار ‌گذاشت. ضربه دوم زمانی بود که اسرائیل از جنوب لبنان پا به فرار گذاشت و شکست بزرگی در مقابل حزب‌ا... متحمل شد. مرحله بعد ایستادگی حزب‌ا... در جنگ 33 روزه و شکست مفتضحانه اسرائیل بود».

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: «حماس در سال 1988 خط‌مشی خود را اهتزاز پرچم توحید و الله بر سراسر فلسطین و ایجاد حکومت اسلامی عنوان کرد. ملت مقاوم فلسطین در انتفاضه اول و دوم که غزه هم نقش مهمی در آن داشت ایستادگی و مقاومت کردند و پیروز شدند و مقاومت را ادامه دادند. پس شرایط جدید در منطقه ایجاد شده اما اسرائیل هنوز فکر می‌کند دوران جنگ سرد است آمریکا هم در 11 سپتامبر جنگ افغانستان و عراق و مسئله لبنان سوریه و فلسطین و مسئله خاورمیانه بزرگ و خاورمیانه جدید ابهتش شکسته شده است. آمریکا قبلا شعار می‌داد اما از زمانی که وارد صحنه شد ابهتش شکست و اسرائیل هم که به آمریکا تکیه داشت در جنگ 33 روزه با حزب‌ا... و جنگ 22 روزه در غزه ابهتش شکسته شد. در واقع قرار بود اسرائیل امنیت و منافع غرب را در این منطقه تضمین کند اما امروز به جایی رسیده که قادر نیست حتی امنیت خودش را تضمین کند».

روحانی مهمترین شکست اسرائیل در جنگ با حزب‌ا... و غزه را شکست اطلاعاتی عنوان کرد و گفت: «قدرت اطلاعاتی مسئله‌ای بود که اسرائیل به آن می‌بالید. دومین شکست اسرائیل در جبهه داخلی و نیروهای مردمی بود، در 22 روز بمبی که آنها بر سر مردم غزه ریختند حتی یک تظاهرات 10 نفره بر علیه حماس درست نشد و در تمام مدت مردم از حماس و حاکمیت سرزمین خود دفاع کردند. واقعا غزه کلاس درسی بود و ما که 8 سال جنگ را دیده‌‌ایم در برابر این عظمت سر فرود آوردیم جملات زنان و کودکان با بیان «حسبنا الله و نعم الوکیل» درس و سرمشق برای همه بود».

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: «پیروزی مردمی در این جنگ از آن غزه بود. بحث حماس و جهاد اسلامی نیست بله این ملت فلسطین و غزه است که می‌ایستد. این استراتژی امام خمینی(ره) بود که اگر ملت در برابر قدرتی به پا خواست و مقاومت کند و صبور باشد پیروز است. در این جنگ تمام دنیا به حرکت درآمد و قدرت تظاهرات مردمی در صحنه جهانی اعلام کرد که سازمانهای بین‌المللی کارآمدی ندارند. حرکتهای مردمی، حضور مردم، اخراج سفرای اسرائیل و بستن دفاتر رژیم صهیونیستی در برخی از کشورها نشان داد که سازمانهای بین‌المللی ناکارآمد هستند».

روحانی با بیان اینکه رذالت انگلیسی در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل قابل مشاهده بود گفت: «این قطعنامه بعد از 13 روز و به شکلی صادر می‌شود که گویی توصیه‌ای غیر‌الزامی است. در مجمع عمومی هم متاسفانه به بهانه قاطعیت، پیش‌نویس سوریه و ایران کنار گذاشته می‌شود و با تلاش غربی‌ها و برخی کشورهای عربی پیش‌نویس مصر به رای گذاشته می‌شود اما با این حال قطعنامه مجمع عمومی تنها سه مخالف داشت آمریکا، اسرائیل و یک کشور کوچک. همین اندازه تلاش سازمان ملل هم به دلیل فشار افکار عمومی مزید بود».

نماینده مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: «حماس محبوب بود و محبوب جهانی شد و اسرائیل منفور بود و منفور جهانی شد. شعار مردم از مراکش تا اندونزی و از روسیه تا جنوب آفریقا و در خود آمریکا و آمریکای جنوبی را مشاهده می‌کنید و همه جا مرگ بر اسرائیل و مرگ بر جنایاتکار است. مسئله آتش‌بس یک‌جانبه هم شکست دیگری بود. ما که جنگ 8 ساله را دیده‌ایم معنی این آتش‌بس را می فهمیم این که حماس بعد از اعلام آتش‌بس به شلیک موشک ادامه می‌دهد به دلیل این بود که به دنیا ثابت کند که ما همچنان قدرت روز اول را داریم. اگر جنگ ادامه می‌یافت هزاران موشک و راکت دیگر هم شلیک می‌شد. در حالی که اسرائیل فکر می‌کرد ظرف چند روز موشک و راکت حماس تمام می‌شود و این شکست اطلاعاتی اسرائیل است».

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان گفت: «این وظیفه بر عهده ماست که برای کمک به مردم غزه، بازسازی و احیای این منطقه تلاش کنیم و فعالیتهای بین‌المللی خود را در جهت محکومیت جنایات جنگی اسرائیل انجام دهیم سازشکاران منطقه هم باید بدانند از انتقام ملت خود مصون نمی‌مانند چراکه بی‌آبرو شده‌اند و پایه‌های حکومت خود را لرزان کرده‌اند».

{$old_album_83442}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین