کد خبر: ۸۳۵۳۳۸
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۱

بلژیک خواستار آزادی زندانی خود در ایران شد

بلژیک اعلام کرد رسما از ایران خواسته «الیویر وند کاستیل» جاسوس محکوم شده در ایران را به این کشور بازگرداند.
بلژیک خواستار آزادی زندانی خود در ایران شد
آفتاب‌‌نیوز :

بعد از آن که یک دادگاه عالی در بلژیک موافقتنامه انتقال محکومان با ایران را تایید کرد، بلژیک سه‌شنبه (۱۸ آوریل) اعلام کرد رسما از ایران خواسته «الیویر وند کاستیل» را به این کشور بازگرداند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی «حجا لحبیب» وزیر خارجه بلژیک به این خبرگزاری گفت: می‌توانم تایید کنم که بلژیک امروز درخواستی برای انتقال آقای وند کاستیل به ایران ارائه کرده است.

حجا لحبیب وزیر امور خارجه بلژیک دوشنبه شب ۲۸ فروردین ماه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تلفنی گفتگو کرد. موضوعات کنسولی از جمله مباحث مورد گفتگو در این تماس تلفنی بود.

به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، دادگاه انقلاب اسلامی تهران بیست دی برای چهار عنوان اتهامی تبعه بلژیک که چندی پیش دستگیر شده بود، حکم بدوی صادر کرد.

بر اساس کیفرخواست صادر شده الیویر وند کاستیل متهم به جاسوسی علیه جمهوری اسلامی ایران به نفع سرویس اطلاعاتی بیگانه، همکاری با دولت متخاصم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، قاچاق حرفه‌ای ارز به مبلغ ۵۰۰ هزار دلار و پولشویی به همین میزان بوده است.

دادگاه پس از برگزاری جلسات دادگاه با حضور معاون دادستان، متهم و وکیل مدافع وی در نهایت در رابطه با اتهام اول، جاسوسی علیه جمهوری اسلامی ایران به نفع سرویس اطلاعاتی بیگانه، تبعه بلژیک را به ۱۲.۵ سال حبس محکوم کرد. همچنین دادگاه انقلاب اسلامی تهران در مورد اتهام دوم، همکاری با دولت متخاصم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران نیز وند کاستیل را به ۱۲.۵ سال حبس محکوم کرد.

در مورد اتهام سوم، قاچاق حرفه‌ای ارز به مبلغ ۵۰۰ هزار دلار، رئیس دادگاه برای تبعه بلژیک ۲.۵ سال حبس، ضبط ارز قاچاق، پرداخت جزای نقدی معادل دو برابر بهای ریالی دلار‌ها به قیمت روز و ۷۴ ضربه شلاق حکم صادر کرد.

در مورد اتهام چهارم، پولشویی به میزان ۵۰۰ هزار دلار، هم دادگاه انقلاب اسلامی تهران برای این فرد ۱۲.۵ سال حبس و مصادره اصل مال درآمد و عواید حاصل از ارتکاب جرم منشا و جرم پولشویی در نظر گرفت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین