کد خبر: ۸۳۵۴۴
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۱:۲۳

سالک: اعضای حماس علاقمند به اهل بیت(ع) و ایرانند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حجت‌الاسلام والمسلمین سالک معتقد است: «اسرائیل، تلاش می‌کرد که گناه این همه نسل کشی و... را گردن حماس بیاندازد. کما اینکه ابومازن (عباس) اعلام کرد که عامل این جنگ حماسی‌ها بودند ولی باید گفت که حماس دفاع کرد و جانانه دفاع کرد و ضربه‌های سنگینی هم زد».

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ویژه جامعه روحانیت مبارز به تحلیل وقایع جنگ 22 روزه غزه و رسالت جهانیان در زمان آتش‌بس پرداخت. آنچه در پی می‌آید مشروح این گفتگو است:

جناب آقای سالک، ضمن تشکر از حضورتان در این گفتگو لطفاً توضیح بفرمائید در فاجعه غزه طرف‌های درگیر با حماس چه کسانی بودند؟
بسم الله الرحمن الرحیم،‌ حادثه‌ای که در جریان غزه به وجود آمد یک نبرد نابرابر و غیر کلاسیک بود. یعنی اسرائیل، آمریکا، اروپا و حتی سران کشورهای عربی برای نابود کردن جریانِ مبارزِ حماس و جهاد اسلامی، متحد شدند. در این ائتلاف کلیه امکانات را به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم به کار گرفتند.

اسرائیل با همه توان یعنی در حملات اولیه با تعداد زیادی هواپیمای اف 16 وارد صحنه شد و با این طرح که عملیات هوائی صورت بگیرد و بلافاصله عملیات زمینی و غزه را به دو قسمت تقسیم کند و حاکمیت را بدست بیاورد.

و اما امکانات غیر مستقیم در بخشهای مختلف است:
- سکوت سران عرب که واقعا لکه ننگی به دامن سران کشورهای عربی بود.
- استفاده ابزاری از امکانات پنهان این کشورها برای حمله به غزه.
- رایزنیهای مختلفی که از چندی قبل صورت گرفت. بی‌تردید سفر امیرعبدالله عربستان به آمریکا و آن حوادثی که همه دیدند، شراب خوری و رقص و مسائل مختلف، جز مسئله خاورمیانه و محور آن موضوع فلسطین نباید چیز دیگری باشد. همچنین رایزنیهای دیگری که سران اسرائیل با سران عرب انجام دادند و حتی این اواخر رفتن وزیر خارجه اسرائیل به مصر و دست دادن این خانم با رئیس مصر حسنی مبارک.

چرا رژیم صهیونیستی به غزه حمله کرد؟
اسرائیل حیات و مرگ خودش را در مقابله با مسئله فلسطین و غزه می‌دید به دلائل متعدد.
- در جنگ33 روزه سال 2006 در عملیاتی که اسرائیل علیه حزب الله داشت. بعد از 33 روز شکست فاحشی را تحمل کرد. علی‌رغم میلیونها تن بمبی که بر سر مردم مظلوم و مستضف حزب الله لبنان و لبنانیها ریخت. آن شکست فاحشی بود و آنجا پیروزی با حزب الله بود و مردم اسرائیل هم به این معنای پیروزی حزب الله اعتراف کردند. 

مردم اسرائیل به سید حسن نصرالله می‌گفتند العدو الصادق یعنی او دشمن راستگوست. اگر گفت عملیات انجام می‌دهم بلافاصله انجام می‌دهد و اگر می‌گفت شهر را می‌زنم همان شهر را می‌زند و سعی می‌کند مراکز نظامی‌و سیاسی اسرائیل را بزند نه مردمش را. بنابرابن یک محبوبیتی هم در بین مردم آقای سید نصر الله حفظه الله پیدا کرد پس یکی از دلایل مهم این است که اینها در این جریان شکست فاحشی خوردند.

- در طول سی سال انقلاب اسلامی‌جمهوری اسلامی‌ایران تاثیر آن بر آمریکا و سیاستهای آمریکا و ابرقدرتهای جهان بسیار بالا بود و این به اعتراف خود سیاسیون آمریکا است.

- عمق استراتژی جمهوری اسلامی‌ایران در دل مردم و ملتها و امتهاست. از جمله مردم فلسطین. بنابر این اسرائیل حیات و مرگ خودش را رقم می‌زد. می‌بایستی در جنگ با حماس به پیروزی می‌رسید. ولی با کمال خوشبختی به شکست منتهی شد و حماس مقاومت کرد و پیروز شد.

- میدان عملیات مردم غزه و حماس و جهاد اسلامی‌در یک منطقه 380 کیلومتری غزه است و این منطقه موانع طبیعی کوه و تپه و جنگل برای پناهگیری ندارد. یعنی نیروهای حماس و جهاد باید در دشتی مبارزه کنند و این دشت برای حضور اسرائیل نیروی زمینی و هوائی و هلیکوپترهای آپاچی بسیار آسان است برای عملیات که اگر کوه و تپه بود سخت بود. یعنی در یک مظلومیت کاملا وسیع. حماس اینجا مقابله کرده و با استقامتش و مقاومتش موجب شکست اسرائیل شد.

- اسرائیل یک کار دیگری هم کرد. عملیات را یک طرفه شروع کرد با هماهنگیهای قبلی و خودش هم یک طرفه شب بیست وسوم عملیات، اعلام آتش بس کرد. علی رغم تمام رایزنیهایی که اسرئیل برای عقب نشینی انجام داد، موفق نشد که حماس را برای پذیرش آتش بس تسلیم کند.

قابل توجه است که روزسوم اسرائیل فهمید که شکست خواهد خورد و سران اسرائیل فهمیدند که حماس تسلیم نخواهد شد. بنابر این از روز سوم سران اسرائیل تلاش کردند در منطقه به اشکال مختلف بتوانند آتش بس را به حماس بقبولانند ولی حماس تسلیم نشد الا چند شرطی که قرار داد.

نتیجه عملیات این شد که حماس از خودش دفاع کرد با شهادت طلبی و استقامت ایستاد و منجر به شکست اسرائیل شد.

پیروزی حماس در حقیقت پیروزی اسلام برکفر جهانی است و نباید این را فراموش کنیم.

آیا جنگ غزه به اتحاد بین مسلمانان جهان اعم از شیعه و سنی منجر شد؟
علی رغم شایعاتی که در جنگ چهارم یعنی مدیریت جنگ روانی اسرائیل علیه حماس و فلسطین، به‌وجود آمد، شایعاتی از قبیل اینکه اینها ناصبی هستند، اینها وابسته‌اند به ایران. باید قطع رابطه شود، ممنوعیت ورود سلاح و... ولی استقامت حماس این مسائل را جواب داد. 

باید بگویم برو بچه‌های حماس همه مسلمانند، شافعی مذهب هستند و علاقمند به اهل بیت علیهم السلام و این نکته بسیار مثبتی است. 53 مسجد را اسرائیل خراب کرده است و بسیاری از این مساجد به نام امیرالمومنین، امام حسین و فاطمه زهرا سلام الله علیهم اجمعین بوده است.

به هیچ وجه امکان ندارد بین اسلام و کفر صلح و سازشی برقرار شود. اصلا معنی ندارد، نه عقلی است و نه منطقی. شیعه و سنی با یک پیوند زیبا که در صحبتهای آقای نعیم قاسم و دیگران بود و همچنین در صحبتهای خالد مشعل، وحدت جهان اسلام را شکل داد و این خیلی مهم بود در متن عملیات میدانی، وحدت شیعه و سنی در جنگ 33 روزه و 22 روزه اتفاق افتاد.

یعنی علی رغم همه جنگ روانی که دشمن انجام می‌داد، برای اینکه ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی بکند با این میدان آمدن جهادی، توطئه خنثی شد.

پیامهای مقام معظم رهبری در پشتیبانی از حماس چه تاثیری در مقاومت داشت؟
نکته اساسی حضور هدایت‌گرانه و به‌موقع مقام معظم رهبری است، در پیام اولشان بعد از سیصد شهیدی که غزه داد تا عملیات اول و آن اعلام عزای عمومی‌یک روزه که مقام معظم رهبری اعلام کردند در حقیقت عزای مسلمین بود در جهان اسلام.

پیام دوم آقا قبل از پیروزی حماس به آقای هنیه (نخست وزیر) بسیار جالب بود و پاسخی که آقای هنیه داد و گفت امیدواریم که نماز جماعت را در بیت‌المقدس قبله اول مسلمین به امامت مقام معظم رهبری بخوانیم این پاسخ بسیار زیبا بود و در آن فرهنگ سازی شده بود.

در پیام اول و دوم مقام معظم رهبری بیش 11 محور حساب شده، فنی ودقیق و استراتژیک است. که باید رویش تحلیل و کار کرد.

تلاشهایی شده است که یا حماس و یا هر دو طرف درگیری را در راه اندازی این فاجعه معرفی کنند نظرتان را در این زمینه بفرمائید.
اسرائیل با مظلوم نمایی و رایزنیهایی که در سطح جهانی به‌وجود آورد، تلاش می‌کرد که گناه این همه نسل کشی، کودک کشی، زن کشی، مصیبتهایی که به‌وجود آورده، آوارگی انسانهای بی پناه، خانه‌هایی که خراب کرده و میلیاردها دلار خسارت مالی و خسارات روحی و روانی را گردن حماس بیاندازد. کما اینکه ابومازن (عباس) اعلام کرد که عامل این جنگ حماسی‌ها بودند.

با کمال تاسف رئیس [تشکیلات] خودگردان به جای اینکه دفاع از حماسی‌ها و مردمش بکند گناه را گردن حماسی‌ها انداخت و این همانی بود که اسرائیل و آمریکا می‌خواست. ولی باید گفت که حماس دفاع کرد و جانانه دفاع کرد. و ضربه‌های سنگینی هم زد. 80 نفر از سربازان و افسرانش را کشت. تعداد زیادی اسیر گرفت و حتی محل استقرار اسرای اسرائیلی هم که به خاطر اشعه‌ای که در لباسشان بود معلوم شد و همان مکانی که اینها بودند را بمباران کرد و سربازهای خودش را هم از بین برد و این نکته عجیبی است یعنی حتی به عناصر خودش هم رحم نکرد.

تانکهای «مرکاوا» را زدند، هلیکوپتر زدند و بعد هم حماس اعلام کرد که اگر عقب‌نشینی نکند پاسخش را با موشک‌ها خواهیم داد.

در اینجا باید گفت اقتدار نظامی ‌و سیاسی و مردمی‌حماس قابل توجه و تقدیر است. با پشتوانه مردمی‌بسیار قابل تقدیر است.

یعنی موشکهایی که در اختیار داشت ساخت خودش بود و کار کرده بود در این زمینه، توانست به منطقه «دیمونا» یعنی نزدیک مرکز هسته‌ای اسرائیل بزند تا 25 کیلومتری. و این داستان «دیمونا» خیلی داستان قشنگی است که باید گفت جاسوسان آمریکائی و فرانسوی چه تلاشی کردند. منطقه‌ای با این وسعت را پیداکنند و تویش عملیات انجام بدهند و تعدادی از افرادی که در این منطقه بودند زخمی‌شدند و این آثار ترسی که در دل اسرائیلی‌ها گذاشت بسیار مهم بود.
 
حتی بعد از پیروزی هنوز اسرائیلی‌ها از حماس می‌ترسند و اسرائیل با یک بحران روبرو است، اختلاف داخلی‌اش، اختلاف در هیات دولتش، گرفتاریهای‌های زیادی دارد، مهاجرت معکوس، عدم اعتماد به سران اسرائیل و مسائلی از این مقوله.

نکته مهم‌تر اسرائیل امروز، منفورترین حکومت بعد از حکومت بوش و منفورترین حکومت است در دنیا و حزب الله و حماس محبوبترین انسانها هستند.

در نهایت بفرمائید بعد از پیروزی چه باید کرد و ما چه رسالتهایی داریم؟
من معتقد هستم مانند همان طوماری که شما در سایت جامعه روحانیت مبارز تهیه کردید و استقبال بسیار خوبی هم از آن شد، می‌توانید سه الی چهار محور تهیه بکنید، مثال می‌زنم ساخت و ترمیم مساجد و مدارس رسیدگی به آوارگان، تهیه دارو در کشورهای مختلف و اعزام آن به اسرائیل، ارسال کشتیهای متعدد به سمت غزه. خود این یک مانور بین المللی است. 

شما سؤالتان را اینگونه مطرح کنید که آیا می‌توانید در این مانور بین‌المللی با کمکهای کوچک خودتان از قبیل دارو و غیره شرکت کنید؟ و این مسئله مهمی ‌است. یک هدایت می‌خواهد و این را جامعه روحانیت مبارز می‌تواند هدایت کند با کمک دستگاههای جمهوری اسلامی. یعنی شما تمرکز بدهید این کمکهای بین‌المللی را در هلال احمر البته قبلاً باید هماهنگی لازم به عمل آید.

نکته دوم شخصیتهای شیعه و سنی وحتی نمایندگان کلیمیان، یهودیان و مسیحیان، میزگردهایی با هم داشته باشند و خسارات مالی را بررسی کنند. اسناد بمبهای فسفری را بررسی کنند، آثار این مسئله را بررسی کنند، حقوق بشر را در قالب NGO در سطح داخلی و خارجی دفاع کنند، از مردم فلسطین به‌خصوص در سال نو میلادی، باید این مسئله زنده باشد.
 
حتی عیدی‌هایشان را مردم می‌توانند در اختیار کودکان غزه قرار دهند، یعنی یک ابتکار عملی برای پر حرارت نگه داشتن ماجرای پیروزی حماس بر اسرائیل در سطح بین المللی، می‌تواند این نوع کارها انجام بگیرد.

انشاء الله امیدواریم شاهد پیروزی اسلام بر کفر جهانی با شکست شیطان بزرگ باشیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین